Hlavní obsah
Automobily a doprava

Motoristé jásají zbytečně. Prodloužení záruky u aut je teorie z říše snů

Foto: Freepik

Mohla to být revoluce v záruce na celé auto, ale dopadlo to jako vždycky. Motoristé nemají důvod jásat.

Článek

Novela občanského zákoníku zavádí novinky týkající se záruční doby. Mnoho motoristů z toho má pocit, že budou zase tahat za delší konec provazu, že budou mít větší jistoty, že z toho vytěží nějaké ty benefity. A realita? Nechceme vám kazit radost, ale nenechte se vysmát. Snaha byla, ale dopadne to jako vždycky. Tím si buďte jistí. Proč si to myslíme?

S čím novela přichází?

Na úvod trochu teorie: co vlastně novela občanského zákoníku přináší? Možnost prodloužení záruky na konkrétní věc na 3 roky. Nikoliv automaticky, ale v případě, že se věc pokazí, je reklamována a konkrétní díl nebo část je opravena. Ano, všímejte si slovíčka „opravena“, je a bude totiž hodně důležité.

Jednoduše řečeno: koupíte si nové auto s klasickou zárukou. Během této doby se na autě něco pokazí, vy to reklamujete a servis to opraví (a znovu – opraví). V tu chvíli dosahujete na onen zákonný benefit, kdy se vám prodlužuje záruka na celou káru na tři roky. Ano, skutečně na auto jako celek, nikoliv jen na ten dříve vadný, opravovaný díl.

No, zní to celkem dobře, zajímavě, ne? Pokud by realita skutečně byla taková, můžeme z toho jako motoristé celkem těžit. Budeme mít určitou jistotu, že se nám o rok prodlouží lhůta, kdy jsou veškeré opravy takzvaně za automobilkou, za servisem, a my, pokud je reklamace uznána, nebudeme muset platit ani korunu.

Jenom u oprav

Teď se vraťme k tomu, že jsme vás upozorňovali na slovíčko „oprava“. To je totiž v celé novelizaci nesmírně důležité. Pokud pojedete reklamovat něco na vašem autě a daný komponent bude skutečně opraven, prodlužuje se vám záruka. Když ale bude daný komponent vyměněn za nový, víte, co to znamená? Jasně, tušíte správně. Žádné prodloužení záruky se nekoná, vše zůstává tak, jak bylo. Takže ono z té výhody nakonec asi nebude nic, že?

Chceme vidět praxi

Ne že bychom nevěřili zlatým českým ručičkám, ale buďme upřímní: kdo by se dobrovolně pouštěl do oprav, když si tím sám uplete na sebe bič? Jak to bude v praxi probíhat, si ještě budeme muset počkat, ale určitou představu o tom už máme.

I když přijedete reklamovat auto a poškozený díl, komponent bude opravitelný a servis by to zvládl, tušíte, co udělá radši? No jasně, ten díl prostě vymění za jiný. V první řadě proto, že se v ničem nebude muset žádný mechanik dlouho složitě vrtat – prostě to vymění a šmitec. A hlavně proto, abyste vy jako spotřebitelé náhodou nedostali ten rok záruky navíc.

Chtějte, co chcete, my to uděláme po svém

Jestli jste v životě někdy něco reklamovali, určitě jste měli možnost v reklamačním protokolu zvolit si, jakou formu vyřešení preferujete. Vzpomínáte si? Jistě ano: mohli jste si zvolit, zda chcete vrátit peníze, zda chcete celý nový výrobek, zda chcete jeho opravu, nebo třeba jen výměnu za jiný, srovnatelný produkt.

A jaká byla praxe? No jasně, budeme se opakovat, ale dopadlo to jako vždycky. Servis a prodejce si to vždycky udělali dle svého, jak se to nejvíce vyplácelo jim samotným. Zákazník hrál v tomhle procesu druhé housle. A teď to nebude jinak: i když budete chtít opravu, závada se prohlásí za neopravitelnou, bude se to řešit výměnou a vy si o nějaké tříleté záruce můžete nechat jenom zdát. Jak prosté, že?

Jsou 3 roky dostatečné?

Ještě tedy taková drobnost na závěr: jestli ten benefit tříleté záruky není tak trochu něco, co nedává v dnešním automobilovém světě smysl. Ona totiž doba klasických dvouletých záruk je v tomhle segmentu už dávno minulostí. Stačí si projet nabídku a zjistíte, že už víceméně normálním standardem je dnes pětiletá prodloužená záruka. Pravda, mohou tam být podmínky, jako je návštěva autorizáku nebo stanovený počet kilometrů, ale i tak.

Stát se teď bude bít do prsou, jak vyšel spotřebitelům vstříc, jak lépe ochrání i motoristy, kteří dají za své auto statisíce a miliony, a ejhle. Ono se ukáže, že svým výrobkům už věří samy automobilky, když jsou schopny nabídnout lidem i pětiletou garanci. Takže zpět na začátek našeho textu – motoristé jásají zbytečně. Prodloužení záruky na 3 roky u aut je jen teorie z říše snů, a hlavně lhůta, která by jim záruku vlastně i zkracovala.

Zdroj:

https://mpo.gov.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/delsi-zarucni-doba–stopka-pro-klamava-tvrzeni-a-konec-lakovani-nazeleno–vlada-schvalila-novelu-zakona-o-ochrane-spotrebitele-a-obcanskeho-zakoniku–289118/

https://commission.europa.eu/law/law-topic/consumer-protection-law/directive-repair-goods_en

https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/common-rules-promoting-the-repair-of-goods-and-amending-related-eu-legislation.html

https://coi.gov.cz/pro-podnikatele/informace-pro-prodejce-zbozi-a-sluzeb/zaruka-za-jakost-a-odpovednost-za-jakost-pri-prevzeti/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz