Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zvrácená společnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Nadměrné plýtvání jídlem je stále v kurzu. Co se musí stát, abychom se jako společnost začali chovat jinak?

Článek

TESCO, 28.04.2023, 19:50, 10 minut před zavírací dobou.

Vstupuji do obchoďáku na poslední chvíli a mířím k sekci pečiva. Očekávám, že už ho tam mnoho k mání nebude, ale mýlím se. Na výběr jsou stále různé druhy housek, bagetek, rohlíků i dalamánky.

U regálu s pečivem stojí brigádnice a vedle sebe má dvě 150litrové plastové popelnice. Vyhazuje do nich neprodané zboží a jedna z popelnic už je téměř plná. K výběru je toho však stále dostatek.

Do pytlíku pomalu vkládám čtyři dalamánky a nevěřícně kroutím hlavou.

Nedá mi to a navazuji s brigádnicí konverzaci.

Já: „Cože, to se ještě pořád vše vyhazuje?“

Brigádnice: „Jo, ale aspoň se to dává zvířatům. Taky nechápu, proč si nemůžeme vzít něco domů, nebo dát příbuzným. Nebo proč se to ke konci nenabízí za levnější cenu.“

Já: „To jsme fakt zvrácená společnost a vůbec to nevypadá, že je nějaká krize, pokud stále vyhazujeme jídlo.“

Brigádnice: „Taky mi to přijde nesmyslné, ale my pečeme množství podle toho, co nám řekne tablet.“

Já: „Hm, to chápu. Z posbíraných dat prodeje za poslední léta zřejmě systém vyhodnocuje, jaký byl který den obrat zboží a na základě predikce napíše, jaký by měl být dnes. Takže se přestal používat selský rozum a dělá se to, co dnes vyhodnotí systém - možná již za pomocí umělé inteligence.“

Brigádnice: „Přesně tak to asi je.“

Stejně v popelnicích skončí i masné a mléčné výrobky. Také trvanlivější zboží, kterému akorát končí záruční doba a už jsou navezené nové zásoby.

Po skoro pěti měsících jsem se vrátil včera ze zahraničí a byl samozřejmě překvapen z vysokých cen zboží.

Zpravodajství o dění v ČR či ze světa téměř nesleduji, ale dozvěděl jsem se od lidí, které jsem již potkal, že stát nemá na důchody a jiné poplatky. Prý si půjčuje vysoké peníze a řeší kde se co zdraží. Slyšel jsem také, že je i stále válka na Ukrajině, která byla údajně velkou zásobárnou mouky. I to je prý důvod, proč je pečivo dlouhodobě tak drahé - nedostatek mouky na trhu.

Kde si tedy jako společnost stojíme?

Proč musí být stále vše dražší a dražší?

Proč tolik plýtváme všemožnými zdroji z přírody?

Kdy se probereme? Kdy se toto nadměrné plýtvání skončí?

Musí vypuknout válka po celé Evropě, abychom neměli co jíst a jídlo se přestalo vyhazovat?

Pokud bych šel teď do Tesca znovu, budou regály opět zaplněné čerstvým pečivem. A napeče se zase tolik, kolik řekne systém.

A kolik se toho vyhodí dnes večer?

A kolik zítra?

Kolik kilo mouky to je v tomto Tescu za týden? Za měsíc?

Kolik kilo mouky je to ze všech supermarketů v republice za jediný den? Desítky tun? Stovky tun?

Jsme, nebo nejsme zvrácená společnost?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám