Článek
V roce 2014 zažila jedna F-35A na floridské základně Eglin horké chvilky, když jí během cvičného letu selhal motor. Výsledek? Zadní část letounu v plamenech a mechanici s hlavou v dlaních. O šest let později, v roce 2020, jiná F-35A na základně Hill v Utahu nezvládla přistání kvůli neposlušnému příďovému podvozku. Dvě nehody, dva poškozené letouny a dvě otázky: Co s tím?
Odpověď přišla v roce 2022, kdy se technici rozhodli zahrát si na letecké chirurgy. Vzali použitelnou příď z jednoho vraku a zadní část z druhého a spojili je dohromady. Výsledek? „Frankenjet“ – stíhačka s rodokmenem složeným ze dvou nehod.
Scott Taylor, hlavní inženýr z Lockheed Martin, k tomu poznamenal: „Teoreticky můžete F-35 rozebrat a znovu sestavit, ale tohle jsme ještě nikdy nezkusili.“ Inu, vždycky je něco poprvé.
Po dvou a půl letech intenzivní „plastické chirurgie“ a testování ve Fort Worth v Texasu se „Frankenjet“ v lednu 2025 poprvé vznesl k oblakům. Koncem března se vrátil na základnu Hill, připraven znovu sloužit.
Takže, až příště uslyšíte o recyklaci, vzpomeňte si na americké letectvo. Oni totiž recyklují ve velkém stylu – rovnou celé stíhačky.