Hlavní obsah

Největší letecká katastrofa v dějinách si vyžádala 520 lidských životů. Je to 40 let

Foto: Kjell Nilsson / Wikipedia Commons / CC BY 3.0

Cestování letadly je stále tou nejbezpečnější dopravou, jakou můžeme při cestování využít. Když ale k nehodě dojde, bývá pro cestující fatální. Největší katastrofa v dějinách se odehrála před 40 lety.

Článek

Když se na svou cestu vydáte autem, vězte, že jste si vybrali nejnebezpečnější způsob dopravy, jaký jste mohli. Na silnicích totiž na počet přepravených osob zemře nejvíce lidí. Pokud vám jde o to, abyste se statisticky mohli cítit v bezpečí, pak rozhodně zvolte letadlo. Je to z dlouhodobého hlediska nejbezpečnější cestování. Dokonce bezpečnější než cesta vlakem. Jenže když dojde k nehodě, je jen malá šance na to, že ji přežijete.

Největší letecká katastrofa v dějinách lidstva se odehrála v srpnu roku 1985, tedy přesně před čtyřiceti lety. Jednalo se o let Japan Airlines 123, který měl cestující přepravit z Tokia do Osaky. Co se týká vzdálenosti, byl to jen velmi krátký let, který měl trvat necelou hodinu. Na palubě letounu ale bylo tehdy 524 osob.

Boeing 747, který cestující přepravoval, byl jen jedenáct let starý a jeho řízení se ujal velmi zkušený pilot. Navíc panovalo krásné počasí, takže nikdo nepředpokládal, že by se mohlo něco pokazit. Letoun vzletěl z tokijského letiště s pár minutovým zpožděním a dostal se do požadované výšky. Jenže bezproblémový let trval jen dvanáct minut.

V prostoru letadla se ozvala ohlušující rána. Piloti si mysleli, že se utrhl podvozek, nebo že něco explodovalo v zavazadlovém prostoru. Stroj se ale v onu chvíli stal prakticky nekontrolovatelným. Pilot žádal o povolení přistát. Nezvolil si však nejbližší letiště, ale kvůli delší ranveji, která měla zajistit bezpečnost přistání, volil letiště o něco dál.

Foto: Ariga / Wikipedia Commons / CC BY 3.0

Dekomprese a oddělení vertikálního stabilizátoru

S letadlem se ale prakticky nedalo nic dělat. Chvíli strmě stoupalo, pak se zase propadalo. Piloti neměli v pilotní kabině dostatek kyslíku, i tak se ale snažili letoun ukormidlovat. Jenže letoun se sám od sebe stočil a místo na letiště začal mířit do vysokých hor. Piloti tehdy ještě komunikovali s věží a potvrdili, že se obávají toho nejhoršího. Část lidí v prostoru pro cestující nebyla při vědomí, protože některé kyslíkové masky nefungovaly a v letadle byl nedostatek kyslíku.

Letadlo nakonec skutečně do jedné hory narazilo. Stalo se tak v nadmořské výšce 1565 metrů. Následky byly doslova katastrofální. 520 lidí na místě zemřelo, přežili pouze čtyři cestující. Podle některých zdrojů přežilo více lidí, nedostalo se jim ale pomoci. Všichni čtyři oficiálně přeživší byly ženy, mezi nimi i malá holčička, která byla ve vážném stavu, ale podařilo se ji zachránit. V letadle ale přišla o celou svou rodinu.

Foto: daipresents / Wikipedia Commons / CC BY 3.0

Památník obětem letu 123

Začalo vyšetřování, jak k takovému nekontrolovanému pádu letadla mohlo dojít. A závěry byly doslova šokující. Letoun byl sedm let předtím v servisu, protože při jednom z přistání zavadil zádí o letišní plochu. Závada sice byla opravena, ale letadlu se zřejmě stala osudnou. V den jeho ztroskotání se odtrhla část jeho ocasu a byla narušeno vedení. Letoun neměl šanci doletět do cíle.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz