Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Rapidní snížení cen potravin německého Lidlu přimělo zlevnit i konkurenci. V Česku to v plánu není

Foto: Markus Spiske / Creative Commons / Unsplash.com

Německý Lidl přišel s nečekaným krokem, kterým se chystá bojovat proti neustále rostoucím cenám a zvyšování životních nákladů každého Němce. A jeho strategie zatím vychází na jedničku. Odhodlá se k podobnému kroku někdo u nás?

Článek

Kdo by řekl, že stačí tak málo a ceny klesnou. Prakticky celé Německo se nyní potýká s propadem cen potravin, a to jen díky kroku retailového řetězce Lidl. Přitom na začátku stál nápad s nejistým výsledkem.

V Německu v poslední době stoupají ceny základních potravin i dalšího zboží. V důsledku toho rostou Němcům životní náklady. Za stejnou výplatu si toho tedy naši západní sousedé mohou koupit stále méně a méně. Jenže co stojí za vysokými cenami potravin? Jsou to skutečně vysoké ceny vstupů, nebo jen nenasytnost prodejních řetězců? Právě to Lidl otestoval.

U více než 500 produktů, které spadají do kategorie základních potravin, markantně snížil ceny. Takovým krokem se dá samozřejmě očekávat, že poptávka po těchto základních potravinách se z jiných retailových řetězců přesune právě do Lidlu. A to si racionálně smýšlející podnik nemůže nechat líbit. V reakci na snížení cen v Lidlu tedy výrazně snížily ceny i další řetězce, jako je například Kaufland, Aldi nebo Rewe.

Snižování cen má samozřejmě pozitivní vliv na spotřebitele, který v obchodech utratí méně peněz. Na druhou stranu může taková strategie vyvolat ostrý boj mezi obchodními řetězci, který povede k dalšímu umělému snižování cen až na neúnosnou mez. A to se projeví jednak v kvalitě výrobků, jednak i v solventnosti dodavatelských řetězců. Takže na jednu stranu z toho spotřebitel může mít radost, na druhou stranu je to trochu tenký led, na který by se obchodní řetězce měly vydávat jen s největší opatrností.

Německo je naším blízkým sousedem, se kterým máme mnoho obchodních vztahů. Nasnadě je tak otázka, zda by k takovému kroku obchodních řetězců mohlo dojít i nás. Odpověď je jednoduchá. Mohlo. Jenže je velmi nepravděpodobné, že by se k tomu nějaký obchod v Česku odhodlal, neboť český Lidl potvrdil, že ceny v Česku jsou dlouhodobě stlačovány na minimum a níž už by řetězec jít nemohl.

Nic na tom asi nezmění ani to, že německé obchody loni navštívil český předseda vlády Petr Fiala, aby porovnal ceny stejného zboží u nás a v Německu. Z jeho vyjádření jasně vyplynulo, že stejný nákup v Německu je podstatně levnější než ten, který pořídil v Česku. Je přitom úplně jedno, jaký ohlas jeho srovnání vyvolalo. Fakta jsou jasná.

Je tak trochu s podivem, že německé obchodní řetězce, které jsou v mnoha ohledech dlouhodobě levnější, mohou jít s cenou takto rapidně dolů a v Česku, kde jsou ceny mnohdy vyšší, o snížení cen ani neuvažují.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz