Článek
V létě jsme strávili několik dní v přímořských oblastech Chorvatska. Jednou z našich zastávek byla i Pula, krásné městečko se spoustou římských památek včetně úchvatného amfiteátru. Pokud se někdy v těchto končinách ocitnete, návštěvu města vám jako turistům vřele doporučujeme.
Jak to tak bývá, přepadl nás během našeho bloumání pulskými ulicemi hlad. Chtěli jsme si dát plnohodnotný oběd, a tak jsme na náměstí zvaném Forum začali hledat restauraci, kde bychom se najedli. Jedna nás obzvláště zaujala. Už jsme ale trochu opatrnější, proto jsme si před návštěvou restaurace s názvem Nonno, ověřili její recenze na webu. Ještě, že jsme to udělali.
Restaurace měla hodnocení 1,2 z 5 možných hvězdiček, což jsem ještě nikdy u žádné restaurace neviděl. K tomu byla označena čtyřmi dolary, tedy jako velmi drahá restaurace. Nejdřív jsem si myslel, že je to omyl, tak jsem přečetl pár recenzí, ze kterých nám všem spadla brada.
Podnik sice nabízí velký výběr jídel včetně rozličných pokrmů z mořských plodů, ale už podle fotek bych se některých jídel ani nedotkl. Lidé si v recenzích stěžovali zejména na nekvalitní a nevzhledné jídlo, na pranýři byl také servis. Očividně zde obsluhovali jen nepříjemní a podráždění lidé. Co nás ale zarazilo, bylo to, že, přestože restaurace rozhodně nepatřila mezi ty levné, si zde účtují dodatečné poplatky prakticky za vše.
V Itálii vám například při návštěvě restaurace naúčtují takzvané coperto, což je vlastně takový poplatek za servis, často jednorázový papírový ubrus, ubrousky a podobně. Naše zkušenost je však taková, že se takové coperto pohybuje mezi 1 až 2 eury na osobu, ať se nacházíte kdekoli. V této chorvatské restauraci si však účtují i poplatek za příbory a talíře, na kterých vám jídlo donesou. Poplatek navíc není nikterak malý. Jedná se o 5 euro na osobu. A pak ještě zaplatíte poplatek za obsluhu.
Místo jsme chvíli sledovali, abychom viděli, jak chutná hostům. Nechtěli jsme být škodolibí, ale jen nás zajímalo, jak se na jídlo budou tvářit, protože kdyby četli recenze, asi by tam neseděli.
A recenze očividně nelžou. Většina hostů se s obsluhou hádala a odcházela poměrně rozezlena. Ti, co si objednávali, dostali i jiná jídla, než si objednali. Stoly navíc nebyly obslouženy současně, ale každý u stolu dostal jídlo v jiný čas. Rozdíl byl někdy i několik minut. Také jsem si všiml, že mnoho z jídel na jídelním lístku nemá restaurace k dispozici, ale sděluje to svým hostům až několik minut po objednání. Jedna čtyřčlenná rodina si objednala čtyři různá jídla, číšník se vrátil za deset minut a oznámil jim, že ani jedno z vybraných jídel nemají.
Jsme rádi, že jsme se nenechali napálit a restauraci nenavštívili. Byli jsme sice jen dva, ale oběd by nás stál přinejmenším 80 euro a ještě bychom si nepochutnali a odcházeli rozezleni. Ještě jednou děkuji, že existují webové recenze. Snad ani vy se nikdy nenecháte napálit.