Článek
Vlaky, lodě, automobily, autobusy, letadla. To jsou nejčastější dopravní prostředky, kterých při cestování z místa na místo využíváme. Přestože je letecká doprava nejbezpečnější, v roce 2014 se udála jedna z mnoha leteckých katastrof. Co se ale dělo potom, nebyl schopen nikdo vysvětlit. Jde tak o největší záhadu v dějinách letectví.
Let Malaysia Airlines 370 měl odstartovat dne 8. března 2014 z Kuala Lumpur v Malajsii a jeho cílovou destinací byl čínský Peking. Celkem 227 cestujících a 12 členů posádky vzlétlo z mezinárodního letiště v Kuala Lumpur v 00:41 místního času. Za necelých šest hodin měli přistát v Číně. K tomu už ale nedošlo.
Krátce po 1. hodině se přerušilo spojení mezi letadlem a řídícím střediskem. Nic ale nenaznačovalo tomu, že by let Malaysia Airlines 370 měl nějaké problémy. V půl druhé se kapitán jiného letadla pokusil s tímto letadlem spojit, ale uslyšel jen praskání a nesrozumitelné huhlání. Pak spojení vypadlo úplně. Letadlo bylo možné sledovat už jen na radaru.
Pak se ale začaly dít podivné věci. Letadlo se prudce otočilo a z původní letové výšky 10 600 metrů stoupalo až na 13 500 metrů. Pak prudce kleslo na 3 600 metrů. Poté znovu změnilo směr. Naposledy bylo zachyceno radarem přibližně ve 2:40 místního času. Pak z radaru zmizelo. Bylo to jako by se po něm slehla zem.
Od toho momentu o letadle už nikdo neslyšel. Oficiálně bylo oznámeno, že se letadla zřítilo do Indického oceánu v jeho odlehlé části, takže jeho pád nemohl být z žádné pevniny zaznamenán. Spekuluje se o tom, co bylo příčinou takto zběsilého letu. Jednou z teorií je porucha, což by vysvětlovalo změnu výšky lety, ale odporovalo by to několika změnám směru. Nevylučuje se ani možný sebevražedný čin pilota, který ještě před smrtí proletěl nad svým rodným městem.
Zajímavostí je to, že ještě druhý den po havárii vyzvánělo několik mobilních telefonů cestujících, které by při havárii letadla byly s největší pravděpodobností zničeny a vyřazeny z provozu. V létě roku 2015 byla nalezena vztlaková klapka letadla, o jejíž průkaznosti se však také spekuluje.
Tato klapka byla objevena na ostrově Réunion a neměla na sobě výrobní štítek, který je na ní vždy pevně přidělán. Oddělává se pouze v případě demontáže vyřazeného letadla. Jiný úlomek letadla či jakýkoliv jiný důkaz o zřícení letadla, který by prokazatelně pocházel z letu Malaysia Airlines 370, se však do dnešních dnů nenašel.
K hledání letadla byly povolány i lodě skenující dno Indického oceánu v okolí ostrova Réunion. Jejich práce však byla zastavena na začátku roku 2017. Pokud se neobjeví nové stopy, po letadlu se již pátrat nebude.
Největší záhada v historii letectví ale některé lidi stále zajímá. Co se na palubě stalo, proč letadlo prudce kleslo a několikrát změnilo směr a proč není možné najít žádné trosky letadla? Na to všechno se nám možná v budoucnu odpovědi dostane.