Hlavní obsah
Cestování

Viadukt Millau: Nejvyšší most v Evropě a druhý nejvyšší na světě je zázrakem architektury

Foto: Krzysztof Golik / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Viadukt Millau v pozadí

Problém jak dálnicí spojit Paříž s jihem Francie řešila tato země již desítky let, teprve před 20 lety se to ale povedlo. A vznikl nejvyšší most v Evropě. Vyhlídka z něj dnes návštěvníka absolutně uchvátí.

Článek

Vláda stavbu mostu schválila již na konci 80. let. Byla to totiž jediná možnost jak skrze dálnici spojit Paříž s jihem Francie. Most měl vést přes údolí u města Millau. Jenže takto náročný projekt si vyžádal léta příprav, a tak se se stavbou mostu začalo až na počátku nového tisíciletí. A na stavitele čekala pořádně těžká práce. Nejprve se totiž musely postavit pilíře. Až v tom momentě se pak mohla začít vysouvat mostovka o hmotnosti 36 tisíc tun, která měla spojit obě strany údolí. Jenže most byl tak dlouhý, že nešlo mostovku vysouvat pouze z jedné strany.

Došlo tak k jejímu rozdělení na dvě stejně dlouhé části a každá její část se začala vysouvat z opačné strany údolí. Trvalo několik měsíců, než se obě části spojily. Mezi staviteli panoval strach, aby obě části mostovky přesně pasovaly k sobě jen s minimální odchylkou. A povedlo se. Přesto, že délka mostu přes údolí je neuvěřitelných 2460 metrů, rozdíl v pozici obou částí mostovky byl pouze jeden centimetr, což představuje neuvěřitelnou přesnost, neboť most nejenže se z jedné strany údolí na druhé svažuje s konstantním sklonem tři procenta, zároveň se jedná o stavbu zahnutou do oblouku. Tím, že je most postaven nad údolím, je navíc každý pilíř jinak vysoký. Ten nejnižší měří jen 77 metrů a ten nejvyšší 246 metrů.

Foto: W. Bulach / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Výhled na kolosální dálniční most

V prosinci roku 2004 byl most konečně slavnostně otevřen za přítomnosti tehdejšího francouzského prezidenta Jacquese Chiraca a Francouzům se splnil velký sen o průjezdnosti dálnice A75 až na jih. Dnes je z mostu kromě důležité dopravní tepny i lákadlo pro turisty. Ti, kteří tudy projíždějí, zastavují na odpočívadle a fotí si úchvatné výhledy, které tento most nabízí. Je totiž o co stát. Největší hloubka pod mostem dosahuje 343 metrů. Údolí pod ním je navíc velmi malebné. Na jeho dně protéká řeka Tarn, jejíž voda tudy putuje od svého pramene, aby se stala přítokem jedné z největších francouzských řek, Garonny.

Viadukt Millau se stal ihned po svém otevření nejen nejvyšším mostem v Evropě, ale i na světě. A toto prvenství si několik let udržel. Světové prvenství ztratil až v roce 2012, kdy ho překonal lanový most Puente Baluarte v Mexiku, který taktéž slouží jako součást dálnice a v nejvyšším bodě se most nachází ve výšce 402,5 metru nad povrchem.

Evropské prvenství však mostu zůstalo a Francouzi jsou na něj právem pyšní. Most je tak vysoký, že by se pod něj vešla i slavná Eiffelova věž se svojí výškou 330 metrů včetně antén, případně 300 metrů bez nich. Viadukt Millau je ukázkou geniality dnešních technických stavitelů a velkým usnadněním cest z Paříže na jih země.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz