Hlavní obsah
Finance

Bez platební karty ani ránu aneb Týden s hotovostí nechci nikdy opakovat

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Ztratil jsem platební kartu a byl jsem odkázán týden fungovat pouze s hotovostí. Něco podobného už nechci nikdy zažít.

Článek

Co se stane, když ztratíte platební kartu? V první řadě musíte volat do banky a kartu zablokovat. Poté si hned zažádáte o kartu novou. Tím jste udělali to nejdůležitější, co můžete. Takto jsem postupoval i já. Karta byla zablokovaná, nová ve výrobě. A v ten moment pro mě začalo skutečné peklo.

Potřebuji hotovost

Jsem člověk, který je zvyklý platit kartou všude. Dokonce se snažím ignorovat podniky, kde karty neberou. Najednou jsem ale byl bez karty. A samozřejmě i bez hotovosti, kterou normálně nenosím. Takže pro ni musím vyrazit. Ale kam? Nejbližší banka s otevřenou pokladnou je 20 km daleko. Sedám do auta a jedu. U přepážky žádám peníze. Ale kolik? Přece nebudu jezdit pořád. Nakonec jsem vybral 20 000 Kč.

S dvaceti tisíci v kapse jsem se vracel k autu, nervózní, aby si mě někdo nevyhlédl nebo abych ty peníze neztratil. Hrozný pocit. Když jsem hotovost bezpečně uložil doma, začal jsem přemýšlet: kolik si vzít do peněženky? Pětistovku, tisícovku, nebo radši pět tisíc, kdybych potřeboval víc? Nakonec jsem vzal dvoutisícovku a vyrazil do města.

Nemám menší

Že je divné a neekonomické platit kartou pár desítek korun? Tak si zkuste zaplatit za malou svačinu v ceně 40 Kč dvoutisícovkou. To jsem udělal já a dopadl jsem špatně. Na otázku, zda nemám menší, jsem odpověděl, že ne. A opravdu jsem neměl. V ten okamžik jsem jasně viděl, jak jsem pokladní hodně naštval. Co je to za člověka, co platí drobnosti tak velkou bankovkou?

Nakonec jsem měl rozměněno. Menší bankovky jsem postupně utratil a zbyla mi tisícovka. A situace se opakovala. Nákup za 34 Kč a já vytahuji tisícovku. Opět to byl problém a opět jsem si udělal nepřítele v podobě pokladní.

Mám dost?

Tím ale potíže nekončily. Musel jsem neustále kontrolovat, kolik mám v peněžence. Doplňovat peníze z částky, kterou jsem vybral v bance, a přemýšlet, zda mě nečekají nějaké větší výdaje, abych měl čím zaplatit. S kartou jsem nic takového neřešil – tam jsem měl v podstatě neomezený rozpočet. Tady jsem si musel do peněženky neustále přisypávat, ale zároveň nechtít nosit moc velkou hotovost.

Jen na dobírku

Další komplikace nastala při online objednávce zboží. Automaticky jsem zvolil platbu kartou, která je zdarma. Pak mi došlo, že kartu přece nemám. Takže zpět a volba dobírky, která stojí 40 Kč jen proto, že mi někdo vezme hotovost při předání balíku. Budiž. Ale problémy nekončí – musel jsem mít každý den v peněžence o čtyři tisíce navíc, kdyby balík přišel, abych ho mohl zaplatit.

Za co jsem vlastně utratil?

A potom přišla nová karta. Koukal jsem na ni jako na zázrak. Ihned jsem ji aktivoval, strčil do peněženky a zbývající hotovost dal k ostatním penězům. Ale peníze mi chyběly. Utratil jsem je, ale kde, za co a kolik to stálo? U karty mám všechno hezky zapsané v internetovém bankovnictví – kde, kdy a za co jsem platil. Ale u hotovosti? Nevím. Hodil jsem to na papír, ale pořád mi dvě tisícovky neseděly.

Mám jasno. Bez platební karty ani ránu. Týden jen s hotovostí už nechci nikdy opakovat. Z používání hotovosti jsem se stoprocentně vyléčil a nechápu, co na tom kdo vidí za benefity.

Anketa

Jaké preferujete platby?
Hotovostní
36,8 %
Bezhotovostní
63,2 %
Celkem hlasovalo 136 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz