Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Čekal jsem hrůzu, ale v chladných dnech je elektrické auto lepší než diesel

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Říká se, že elektromobil je v zimě nepoužitelný. Potom mám štěstí, že můj vůz je světlou výjimkou.

Článek

Je mi jedno, čím kdo a jak jezdí. Klidně ať jezdí s koňským spřežením, pokud mu to vyhovuje. Co mi ale vadí, jsou dnes různé polopravdy o tom, jak jsou jedna nebo druhá auta špatná. Ano, je pravdou, že mnoho elektromobilů je dražších než srovnatelné spalováky, na sídlištích je problém s dobíjením a kdo denně jezdí dlouhé trasy, může mu elektrické auto komplikovat život. Tohle jsou fakta, která říkám jako majitel jednoho elektrického vozu a také starého nafťáka, kterého jsem stále ještě neprodal.

Začíná zima, krušné období

V létě, když nejsou teploty úplně tropické, během jara nebo na začátku podzimu, jsou pro elektromobil podmínky ideální. Auto nemusí nijak extrémně chladit nebo topit, což má pozitivní vliv na spotřebu. Samozřejmě s nástupem chladnějších dní přichází na řadu tepelné čerpadlo stále více. A aby mohlo fungovat, bere si elektřinu z akumulátoru. Ten se rychleji vybíjí, klesá dojezd a logicky se také zvyšuje spotřeba. Je to ale opravdu tak šílené a krušné, jak se říká?

Dojezd dostačuje

Nejsem blázen, abych si pořizoval elektromobil, pokud by mi nestačil jeho dojezd. Takový šílenec rozhodně nejsem. Dojezd mi dostatečně stačí, takže ani nepovažuji za nutné nabíjet auto každý den. Ano, v zimě je spotřeba vlivem topení pochopitelně větší, ale stále to není nic, co bych měl potřebu výrazně řešit. Že v zimě dojezd klesne, s tím jsem počítal. Navíc i tohle můžu ovlivnit. Stačí mít auto každý den připojeno do sítě a vyhřát ho předem. Tepelné čerpadlo tak využije elektřinu ze zásuvky a já vyrážím v komfortní teplotě s baterií nabitou na plných 100 procent.

Spotřeba v pořádku

Ano, o nějakou tu kWh spotřeba vzrostla. Když jsem počítal s tím, že dojde ke snížení dojezdu, znamená to i vyšší spotřebu. Pořád ale vzhledem k cenám elektřiny jezdím levněji, než kolik by mě stál provoz naftového auta. Takže sice mám kilometr dražší než v ideálních letních, jarních a podzimních dnech, ale zároveň mám stále nižší náklady, než kdybych tankoval naftu.

Ach, ten komfort

A je tady ještě jedna věc. Komfort, který za o něco vyšší spotřebu a menší dojezd rád vyměním. Stačí si nastavit čas odjezdu a auto se samo vyhřeje. Stačí vzít mobil a na dálku vytápění aktivovat. Už teď vím, že celou zimu nebudu vědět, co je to škrabka nebo rozmrazovací sprej. Už teď vím, že nebudu muset nasedat do vymrzlého auta a jezdit první kilometry v bundě, což bylo u naftového auta nezbytné. A to vše bez toho, abych s nastartovaným motorem a desetiminutovým čekáním otravoval celou ulici.

Vím také, že i když si auto neohřeji předem, elektromobil začne topit de facto okamžitě. Žádné čekání na to, až se ohřeje motor, aby mohl vytápět interiér. Jen se sepne tepelné čerpadlo a je tu hned teplo. Takže když už se zmiňují negativa spojená s dojezdem a spotřebou, je dobré zmínit, že z hlediska komfortu je to úplně někde jinde. A i komfort je věc, kterou je potřeba zohlednit. Vzpomeňte si na to, až budete pobíhat kolem zmrzlého auta a škrábat námrazu.

Anketa

Jaké máte auto?
Benzinové
35,6 %
Naftové
46,7 %
Elektrické
14,2 %
Jiné
3,5 %
Celkem hlasovalo 2136 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz