Článek
Žijeme ve světě, kde jsou dotace všude kolem nás. Stačí vyjít ze svého domova a vidíme, že z dotací byl revitalizován městský park, bylo zbudováno dětské hřiště. Soused dostal dotaci na soláry a tepelné čerpadlo. Obecní obchod byl díky dotacím zrekonstruován a my si v něm můžeme koupit pečivo, vyrobené na zadotované výrobní lince. Prostě jsou všude a vždy v nich najdeme nějakou tu nespravedlnost. Nikdy totiž nebudou pro každého.
Dotace na elektromobily
Protože jsme si zvykli žít ve světě plném finančních pobídek, překvapuje mě, že se někdo ještě rozčiluje nad tím, že byly vyhlášeny dotace na nákup elektromobilů. Je ve zkratce – jsou určeny podnikatelům a umožňují získat na jedno elektrické auto až 200 tisíc korun. Vcelku zajímavá nabídka, která mnohé k přechodu na elektromobilitu jistě motivuje.
Je to fér?
Zcela pochopitelně proti této dotaci brojí zastánci a majitelé vozů se spalovacím motorem. Ti, co jezdili, jezdí a budou jezdit na benzín a naftu, mají s podporou ekologického pohonu problém. Na jednu stranu chápu, že se jim nelíbí, že někdo může na dotaci dosáhnout, zatímco jiný ne. Ale takhle to v naší zemi, v Evropě, prostě funguje. Vždy někdo na nějakou dotaci dosáhne, zatímco jiný ne.
Pamatujete na šrotovné?
Majitelům spalováků bych ale rád připomněl, že i oni byli v minulosti zvýhodněni. A to nikoliv jenom v rámci automobilismu jako takového, ale v rámci celého trhu. Jednalo se o šrotovné. Šlo o formu státní dotace, která měla stimulovat poptávku po osobních automobilech se spalovacím motorem. Principem šrotovného mělo být za pomoci dotace státu přispět fyzickým osobám na nákup nových či lehce ojetých osobních automobilů.
Kritika šrotovného byla na místě a byla oprávněná, jelikož v době ekonomické krize to byl plán, který zvýhodnil jenom jedno jediné průmyslové odvětví. Všechna ostatní v naší zemi, si musela poradit sama. Takže teď, když je zvýhodněno jedno auto oproti druhému, není jakýkoliv důvod nad něčím plakat, nebo se rozčilovat, nebo si stěžovat.
Chcete taky dotaci?
A nakonec, jestli dotaci také chcete, není přece nic jednoduššího, než začít podnikat a následně si ten elektromobil výhodnější o 200 000 Kč také koupit. Jen připomenu, že dotace na nákup elektromobilu je podmíněna financováním na úvěr. Takže když nebude extra výhodný, tak takzvaně „nula od nuly pojde“.