Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Jakýkoliv elektromobil prodávaný v ČR pod 605 000 Kč je finanční nesmysl

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné elektromobily. Na cenově dostupných jen proděláme.

Článek

Cenově dostupné auto chce každý. Nutno říct, že v době, kdy Fabia začíná na částce 369 900 Kč a Octavia na cenovce 619 900 Kč, je zkrátka třeba počítat s tím, že ceny minulé se prostě nevrátí. Ani nemohou, vždyť od té doby se také výrazně zvýšily jak minimální mzdy, tak průměrné platy. Nové auto sice působí draze, ale v porovnání k našim mzdám to takový rozdíl oproti minulosti zase není.

Ach, ty elektromobily

Kromě aut se spalovacím motorem můžeme pořídit i elektromobil. Je jasné, že kdo denně najezdí stovky kilometrů, pro toho nebude to pravé ořechové. Ale na cesty takzvaně kolem komína, nemusí být špatnou volbou. Bohužel, jejich vyšší ceny jsou důvodem, že i ti, kteří o elektrickém autě uvažují, sáhnou po spalováku. A tak se výrobci vše možně snaží, aby nabídli lidem cenově dostupný, takzvaně lidový elektromobil.

Kde je ta hranice?

Jedním z nejdostupnějších a trochu normálních elektromobilů u nás je Dacia Spring. Tento vůz začíná na částce 419 900 Kč a jasně ukazuje, že dělat cenově dostupný elektromobil, je holý nesmysl. Tedy, v této době, kdy lze na elektrické auto žádat o dotaci. Ta je poměrně štědrá a může činit až 200 000 Kč.

Znamená to tedy, že ona elektrická „Dáčka“ nebude za 419 900 Kč, ale díky dotaci bude jenom za 219 900 Kč? Ne, neznamená. Tolik na tenhle elektromobil nedostanete, z dotací na vás zbude jenom několik desítek tisíc. To proto, že cenově dostupný elektromobil není v dnešní době ideální volba.

Trocha počtů

Aby mohla být na auto poskytnuta plná dotace 200 000 Kč, je třeba, aby úvěrová smlouva byla na částku minimálně 300 000 Kč bez DPH. V praxi to tedy znamená, že minimální cena auta pro poskytnutí plné dotace, musí být 500 000 Kč bez DPH, tedy 605 000 Kč včetně DPH. Když bude auto stát tolik (nebo více), získá zájemce plných 200 000 Kč z evropského nebo českého rozpočtu. Když bude auto levnější, získá jenom určitou část. V případě té Dacie tedy necelých 50 000 Kč.

Z logiky věci se tak vyplatí hledat právě v cenové kategorii vyšší než 605 000 Kč, protože následně dané elektrické auto opravdu vyjde na 300 000 Kč bez DPH. Tedy na stejnou cenu, co ta Dacia, která láká na cenovku 419 900 Kč. To je bez DPH 347 000 Kč, tedy po odečtení necelých 50 000 dotace taktéž 300 000 Kč bez DPH. Kdo by tedy za stejné peníze koupil dobrovolně parametrově horší auto typu Dacia Spring?

Elektromobil pod 605 000 Kč je finanční nesmysl

Dotace v tuhle chvíli udělala všechny elektrické vozy pod 605 000 Kč s DPH de facto neprodejné, jelikož každý rozumně uvažující člověk bude chtít mít za stejné peníze, díky plné dotaci, něco mnohem lepšího než nejlidovější, cenově nejdostupnější elektromobil. Automobilky vyrábějící tato lowcost elektrická auta tak budou mít do konce dotačního období problém. A to dost velký.

Anketa

Jsou dotace na elektromobily správné?
Ano, jsou
9,1 %
Ne, nejsou
90,9 %
Nevím, nedokážu posoudit
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 22 čtenářů.

Zdroj: Škoda, Dacia, https://www.nrb.cz/produkt/elektromobilita/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz