Hlavní obsah
Názory a úvahy

Když mě někdo pouští v MHD sednout, s díky odmítám. Ženy mají přednost

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Koho bychom v MHD měli pustit sednout? Přece všechny ženy, na ty každý zapomíná.

Článek

Cestování MHD má své klady a zápory. Autobusy, trolejbusy, tramvaje, metro… nejezdí vždy v kolik potřebujeme a kam potřebujeme. Někdy se zde hodně mačkáme, v horkých dnech potíme a čicháme pachy ostatních. Někdy se setkáme s nepříjemnými cestujícími. Benefitem ale může být rychlost a výhodnější cena oproti jiným formám cestování. MHD prostě má něco do sebe. A platit by zde měly pravidla slušnosti.

Koho pustit sednout?

Každý tak nějak ví a tuší, koho by měl v MHD pustit sednout. Jsou to starší osoby, osoby s berlemi nebo jinou tělesnou indispozicí. Samozřejmě to jsou také těhotné ženy, měly by to být i matky s malými dětmi. Ale na jednu skupinu se úplně zapomíná.

Jsou to ženy. Je jedno, jestli se jedná o mladou studentku, ženu v aktivním věku, nebo starší babičku. Stále je to žena. A základem gentlemanství je nejenom to, že jí podržíme dveře u budovy, že jí do schodů vezmeme zavazadlo. Je to i to, že ji ve voze MHD pustíme sednou. Ne proto, že se nám zdá, že je stará nebo nemohoucí. Ale proto, že je to žena. Je nepatřičné, aby žena stála, když muž sedí.

Chcete si sednout?

Sice nejsem až tak starý, ale už se mi několikrát stalo, že mě lidé v MHD pustili sednout. Než jsem odpověděl, udělal jsem jednu věc. Rozhlédl jsem se po voze. Pokud jsem zahlédl v mé blízkosti ženu, která stojí, vždy jsem odmítl. Z morálního přesvědčení bych si prostě nemohl „vézt zadek“ na sedačce, zatímco to něžnější, křehčí pohlaví by stálo.

Můžete si o mně myslet, že jsem blázen. Že mám zvláštní výchovu, že tohle budou brát ženy jako harašení, nebo že je to staromilství. Ale pro mě je žena vždy osobou, ke které se máme chovat vždy slušně. A mezi tuto slušnost patří i uvolnění místa k sezení. I kdyby to znamenalo, že v nejbližší zatáčce spadnu, pořád je mi to milejší, než aby při prudkém řidičově manévru spadla žena. A jak se chováte v MHD vy, je pro vás samozřejmostí pustit ženu, nebo je pro vás standardem pustit jen starší a těhotné?

Anketa

Pustili byste ženu v MHD sednout?
Ano, za všech okolností
31,8 %
Jen pokud je starší či těhotná
63,6 %
Ne, chci také sedět
4,6 %
Celkem hlasovalo 22 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz