Hlavní obsah
Hobby a volný čas

„Listí je z vaší zahrady, vezměte hrábě a ukliďte ho,“ žádal jsem souseda

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Nesnáším podzim. Každý den musím na své zahradě hrabat listí ze sousedových stromů.

Článek

Podzim je krásné období. Když neprší nebo nefouká vítr, je hezké pozorovat, jak se příroda mění a barví do mnoha odstínů oranžové, žluté a hnědé. Bohužel si tuto krásu musím užívat denně i na své zahradě – s hráběmi v ruce. Ne proto, že bychom měli na zahradě tolik stromů, ale proto, že jich má tolik náš soused. A listí z jeho stromů pochopitelně padá z velké části i k nám.

Každodenní práce

Na naší zahradě rostou jen dva malé stromy. Právě proto jsme si mysleli, že se vyhneme tomu, abychom celý podzim strávili hrabáním listí. Bohužel, tenhle plán příliš nevyšel. Ne že by naše stromy shodily tolik listí – to určitě ne. Ale máme souseda, který má zahradu plnou stromů. A z těch padá listí nejenom k němu, ale i k nám. I když větve většinou nepřesahují hranice, stačí menší poryv větru a všechno listí je na našem pozemku, na mém opečovávaném trávníku.

S příchodem prvních spadlých listů beru hrábě a začínám. A vím, že tahle dřina skončí až za několik týdnů, během nichž budu neustále uklízet svou zahradu, ačkoliv nepořádek nepochází z našich stromů, ale ze sousedových. Bohužel, domluva se sousedem je nemožná.

Má oporu v zákoně

„To listí je z vaší zahrady, vezměte hrábě a ukliďte ho,“ žádal jsem souseda. Ale bylo to k ničemu. Odkázal mě nejen do patřičných mezí, ale také na zákon č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, § 1016. A tento zákon je dost nekompromisní. Co spadne z jeho stromů na můj pozemek, se podle zákona stává mým majetkem, a tedy mou povinností to uklidit. Je tedy jasné, že soused se nehodlá namáhat, aby si své listí shrabal. Prostě se odvolá na to, že už je to moje a ať si s tím dělám, co chci.

Kde je ten profit?

Chápu, že když by mi na pozemek spadla zralá chutná jablka, můžu si je sesbírat a jsou moje. Nějaký profit z nich mám – ovoce zdarma. Ale co s listím? Nejsem žádný zapálený zahradník, který by denně ryl v záhonech. Nemám ani kompostér. Takže listí, které denně hrabu, je pro mě jen odpad, který mi nic nepřináší. Žádný profit z toho nemám. A soused ho zpět nechce, aby si ho zkompostoval. Listí mi tak leží v rohu zahrady a doslova hnije. A až obec přistaví kontejner na bioodpad, naložím ho a odvezu na kolečku.

Jediný profit pro mě je, že jsem na čerstvém vzduchu a trochu se protáhnu. Nic jiného z toho „bordelu“ nemám. V tomhle jsou naše zákony neuvěřitelně nedomyšlené. Kdybych vyhazoval odpadky z okna na sousedův pozemek, mám za chvíli u dveří policii a brzy bych se zpovídal před úřady. Ale když mi na zahradu padá nepořádek ze sousedových stromů, je to v pořádku a já mám „profitovat“ z toho, že je listí moje. Absurdistán.

Anketa

Máte na své zahradě sousedovo listí?
Ano, mám
81,7 %
Ne, nemám
8,5 %
Nevlastním zahradu
9,8 %
Celkem hlasovalo 82 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz