Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nabídl jsem bezdomovci letní brigádu. Odmítl a chtěl po mě jen peníze

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Bezdomovectví je problém. Ale vážně ti, co žijí na ulici, chtějí pracovat a začít žít normální životy?

Článek

Bezdomovci nejsou výsadou pouze velkých měst. Najít je lze i v řadě menších. Ti šťastnější bydlí alespoň na různých pochybných ubytovnách. Ti ostatní v různých přístřešcích za městem. I my, v našem městečku, dva takové bezdomovce máme. Jsou to známé figury. Čas od času vymetají místní hospody, kde jim solidární štamgasti koupí nějaké to pivo, či jim do ruky strčí nějaký ten drobný peníz. Většina starousedlíků je zná a každý ví, že jejich situace je už roky neměnná. Jako by neměli motivaci začít žít normální, běžné životy.

Byli, jsou a budou

Bezdomovci nejsou žádný současný jev. Bezdomovci tu byli, jsou a jistě i budou. Někteří se na ulici dostali svou vlastní vinou, jiní náhodou. Někteří chtějí z ulice zmizet, jiným to tu vyhovuje. Někde jsou bezdomovci a žebráci na každém rohu, jinde je to o poznání lepší. Jsou lidé, kteří se zkoušejí postavit na vlastní nohy, stejně jako lidí, kterým je budoucnost úplně volná. Jsou místa, kde se města snaží pomáhat třeba noclehárnami, ale jsou i lokality, kde to se zázemím mají bezdomovci těžké.

Pomoci bezdomovcům ale může každý z nás. Pravda, když jim budeme pravidelně dávat peníze, s největší pravděpodobností je utratí za alkohol. Tak jsem zkusil něco jiného. Nabídnout práci, normální odměnu, volnou pracovní dobu. A jak to dopadlo? Dle očekávání, bohužel.

Chtějí změnu?

Přiznám se, že o bezdomovcích opravdu nemám nijak valné mínění. Jsem přesvědčen, že kdo nechce žít na ulici, tu práci nebo alespoň základní bydlení si najít dokáže. A do pár měsíců může žít víceméně solidní život. Odborníci radí, že když chceme bezdomovcům pomoci, máme je na ulici oslovit. Tak jsem to zkusil, ale očekávaný výsledek to nepřineslo.

Pravda, oslovil jsem jenom toho „našeho“, kterého od pohledu znám. Místo přijetí mé nabídky chtěl to, co pokaždé. Buď koupit pivo, nebo rovnou nějaké drobné. To jsem odmítl, žebrotu podporovat nehodlám.

Chceš brigádu?

Netvrdím, že moje nabídka byla tak velkorysá, že by se bezdomovec postavil do pár týdnů na vlastní nohy. Ale, potřeboval jsem zbourat stávající dřevěnou zahradní chatku, výrazně zkulturnit zarostlou zahradu, udělat nějaké terénní úpravy. Rozhodl jsem se, že než si dám klasický inzerát na brigádníka, oslovím „našeho“ bezdomovce, zda si nechce přivydělat.

Nabídka to byla slušná. Volná pracovní doba, kdy jsem neměl tolerovat i to, že přijde makat, když se mu to hodí. Bylo mi jedno, jak dlouho bude každý den dělat. Pro mě bylo důležité, aby bylo do konce prázdnin hotovo. Fuška, která se dá zvládnout do 2–3 týdnů. Jaké bylo moje překvapení, že odmítl.

Místo bezdomovce student

Bezdomovec odmítl, chtěl pivo a peníze. To mě naštvalo, tak jsem si dal inzerát. Za stejnou odměnu našel mladého studenta, se kterým jsme si plácli. Za stejných podmínek. Vzal jsem člověka, který sice bydlí na mama hotelu, ale má motivaci vydělat si něco předem. Jaký kontrast s člověkem, který nemá skoro nic a je schopen odmítnout nabídku přivýdělku. No, alespoň vím do budoucna, koho oslovit a kdo má ve svém životě větší motivaci něco dělat a něco si i vydělat.

Anketa

Pomáháte bezdomovcům?
Ano, pravidelně
1,8 %
Občas pomůžu
17,4 %
Ne, vůbec
80,8 %
Celkem hlasovalo 438 čtenářů.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-lide-zaplati-ale-novy-prostor-si-nevezmou-pomoc-bezdomovcum-to-tahne-do-minusu-248915, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/obrazem-fotky-policie-na-kazdem-rohu-zebraci-zavrene-bary-drsny-pad-stodolni-250315, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-jeste-jsem-se-osprchoval-ze-zavrene-nocleharny-rovnou-na-ulici-pod-strom-233491, https://wave.rozhlas.cz/jak-pomoct-na-ulici-cloveku-bez-domova-vzdy-se-ho-pokuste-oslovit-radi-odbornici-7727086

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz