Hlavní obsah
Jídlo a pití

Nemáte nějaké klasické, známé dobré pivo? Divil jsem se nad neznámými názvy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

V mém bydlišti chodím do osvědčených hospůdek. Na výletech občas zajdu do míst, kde vůbec netuším, co si objednat.

Článek

Pivo je považováno za náš národní nápoj, a i já si ho čas od času dám. V hospůdkách v mém okolí přesně vím, co dostanu. Nebudu záměrně jmenovat značky, abych nedělal reklamu, ale jedná se o piva, která zná každý. A když je obsluha umí dobře načepovat, chutnají o to lépe.

Na cestách, na výletech, je to ale trochu jiné. Po náročném dni chcete někam na pivo, a když vidíte v dálce nápis „pivnice“, logicky tam zapadnete. I já jsem to tak udělal. A hned po příchodu jsem se nestačil divit. Nabídka piv byla obrovská, což chválím, ale já vůbec netušil, co si mám objednat.

Znám ležák. Ten mi chutná

Nejsem žádný pivní znalec nebo degustátor. Prostě vím, že mi chutná ležák – naše česká klasika. Mám nějaké povědomí o svrchně kvašených pivech. Občas jsem některá z těch „navoněných“ druhů zkusil. Některé mi chutnaly, jiné mě tolik nezaujaly. Prostě, když mám žízeň, sáhnu po ležáku – po osvědčené klasice. Ale v pivnici, do které jsem zapadl, jsem se nevyznal.

To jsou opravdu piva?

Asi bylo na první pohled vidět, že jsem zmatený. Obsluha si toho všimla a nabídla mi pomoc s výběrem. Nezapíral jsem a přiznal, že ležák je pro mě top. A hned jsem se po něm ptal. Značky, které jsem znal – ty velké pivovary – tady nevedli. Ale ležák měli, z lokálního minipivovaru, o kterém jsem jaktěživ neslyšel, a to ho mám jen asi 30 kilometrů od domova. Tak jsem si sedl ke stolu a při tom pozoroval tabuli s nabídkou dalších piv. A nechápal jsem.

Donesené pivo bylo fajn – pěkně načepované, chutné, s dobrým řízem i hořkostí. To bylo přesně to, co jsem potřeboval. Kdyby ho neměli, asi bych odešel. Když jsem ale koukal na tabuli, názvy jako NEIPA, saison, sour, gose nebo bock mi nic neříkaly. Kdybych nebyl v pivnici, ani bych si nebyl jistý, jestli to jsou piva. Kromě ležáku jsem dokázal identifikovat jenom IPA a ALE, protože vím, že to jsou svrchně kvašené speciály. A tím mé znalosti končí.

Nemám problém zkusit něco nového

Nemám problém zkusit něco nového, ale na druhou stranu, člověk se v takových podnicích může cítit nejistě. Tady to bylo v pohodě, obsluha byla milá a pomohla mi s výběrem. Ale kdyby tam nebyla? Co bych si dal? Možná ALE nebo IPU, ty trochu znám, ale z těch ostatních? Nevím. Možná jsem pivní barbar, možná nejsem dost mladý, možná nejsem hipster. Ale zastávám názor, že pivo by mělo být primárně z chmele a sladu a že šílené experimenty nejsou v rámci pivní kultury úplně na místě. Ale jak se říká, sto lidí, sto chutí. Pokud je o to zájem, ať si minipivovary dávají do piva, co chtějí.

Anketa

Jaká preferujete piva?
Svrchně kvašená
50 %
Spodně kvašená
25 %
Pivo nepiji
25 %
Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz