Hlavní obsah
Automobily a vozidla

O čem se nemluví: Negativa aut se spalovacím motorem

Foto: Freepik

Není dne, kdy by někdo nekritizoval elektromobil. A co druhá stránka, nevýhody aut se spalovacím motorem. Jsou? Samozřejmě, že ano.

Článek

Porovnání elektromobilů s vozy se spalovacím motorem to někdy vypadá, jako by spalovák byl aktuálně tím nejlepším pohonem, zatímco elektromobil tím nejhorším. Ano, nepopírám, dojezdy, infrastruktura nebo ceny, mohou od pořízení elektrického auta odradit. A nikdy nebude pro každého. Ale co spalováky, jsou opravdu tak dokonalé, nebo mají také mouchy? Samozřejmě, že mají. Především tyhle.

Spalováky smrdí

I když plní ty nejpřísnější Euro normy, pořád v motorech probíhá spalování nafty a benzínu, což tvoří zplodiny. Ty jdou z auta ven skrz výfukový systém. A nejenom, že více či méně znečišťují ovzduší, ale jsou cítit. Prostě smrdí. Ve velkých městech, na frekventovaných silničních tazích, jsou spalováky obrovský problém. Kdo chce tvrdit, že jeho spalovák cítit není, nechť do své garáže nezajíždí popředu, ale zacouvá. Může si zkusit, jak krásně se jeho byt provoní.

V zimě mají také vyšší spotřebu

Ano, dojezd elektromobilů v zimě klesá, protože mají vyšší spotřebu, i kvůli vytápění. Na vozy se spalovacím motorem se v tomto porovnání ale často zapomíná. I u nich se během zimy objevuje vyšší spotřeba. Je to běžný jev, na který mají vliv pochopitelně, stejně jako u elektromobilů, nižší teploty. Prada, celkovou dojezdovou vzdálenost to u spalováku až tolik neovlivní, ale pokud bereme v potaz ekonomickou stránku věci, tedy náklady na jeden kilometr, není správné o tom mlčet.

Na teplo si počkáte

Pokud nemáte ve voze se spalovákem nainstalováno případné topení, zapomeňte na to, že by bylo během chvíle teplo. Zatímco elektromobil začne topit víceméně okamžitě, v případě spalováku může trvat klidně i deset minut, než se dostatečně ohřeje motor, který bude generovat potřebné teplo. Ano, můžete si auto sice nastartovat a přijít do něj později. Ale jsme znovu u toho smradu. A také nelze zapomenout na fakt, že bezdůvodné ponechání motoru v chodu odporuje našim zákonům.

Cenu paliv nezměníte

Ceny elektřiny sice také mohou létat nahoru a dolu. Ale stále máte jako majitel elektromobilu možnost do ní nějak zasáhnout. Můžete si sjednat různé druhy smluv s fixací a nižší cenou, můžete využívat spotové nabídky. Můžete se díky fotovoltaice stát částečně samostatným provozovatelem auta, která nepotřebuje dodavatele elektřiny. U spalováku nic z toho nejde. Není moc reálné, že byste si sami vyráběli benzín nebo naftu. A když, pořád potřebujete vstupní suroviny. A tak jste odkázání jenom na čerpací stanice a na to, jakou cenu nastaví.

Jezdíte k pumpám

V ideálním případě, při dobíjení doma, je elektromobil každý den, každé ráno, připraven s plnou kapacitou baterie, která majiteli plně dostačí k jeho dennímu nájezdu. Nikdy tak nebude muset zajíždět k pumpám. To se u spalováku nikdy říct nedá. I když tankování je rychlé a dojezd vysoké, stejně čas od času nastane den, kdy se k té benzince prostě zajet musí.

Složitost

Celková složitost konstrukce spalovacího motoru, převodovky a dalších komponent jsou další z negativ, které spalováky prostě mají. To nejenom zvyšuje riziko technických problémů a poškození, ale také to logicky zvyšuje náklady na pravidelný servis vozu. Netvrdím, že servis elektromobilů je bezplatný, ale vyjde levněji. Třeba proto, že není nutné řešit výměny oleje, který prostě není zadarmo.

Anketa

Uvažujete nad koupí elektromobilu?
Ano, uvažuji
9,1 %
Možná, až někdy v budoucnu
45,5 %
Ne, nesmí mi přes práh
45,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 22 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz