Hlavní obsah
Názory a úvahy

Připlatím si za dobírku, ale stejně musím platit online. Jinak balík nedostanu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Dobírka, zpoplatněná varianta platby za objednávku v internetovém obchodě. I když ji zvolíte, neznamená to, že zaplatíte cash. Stejně musíte využít svou platební kartu.

Článek

Při online nákupech už je běžným standardem, že jsou k dispozici různé varianty dopravy i platby. Zboží nám může přivézt pošta, přepravní služba, nebo si ho můžeme vyzvednout na různých partnerských místech, nebo v boxech. A platba? Lze ji uskutečnit třeba převodem z účtu, kartou, nebo u mnohých stále ještě populární dobírkou.

Co je to dobírka?

Dobírka je způsob platby, který je realizován až při převzetí zboží. Tedy tak, že na odběrném místě nejprve zaplatíte a obratem obdržíte balík. Platba dnes nebývá jenom v hotovosti, ale lze ji realizovat i platební kartou.

Důvodem, proč lidé volí dobírku, je především určitá bezpečnost. Je sice pravdou, že balík je stále nutné zaplatit předem a pořád je tu risk, že v něm místo objednaného zboží bude cihla. Na druhou stranu, stále je to o kousek bezpečnější než poslat pochybnému nějakému e-shopu peníze předem.

Dalším benefitem dobírky může být to, že ji lze uhradit hotově. To se týká pochopitelně různých odběrných míst, nebo poboček pošt. Ideální pro toho, kdo hotovost preferuje a bezhotovostním platbám se vyhýbá.

Zpoplatněný způsob platby

V internetových obchodech už bývá celkem běžnou věcí, že je platba dobírkou zpoplatněna. Obvykle je to pár desítek korun. Kdo ji preferuje, musí počítat s tím, že dopravné bude navýšeno o tento poplatek. Platby převodem, nebo kartou, naopak bývají zdarma. Je tak na každém, jak se rozmyslí.

Dobírka, kterou musím zaplatit online

Vzniknout však mohou zajímavé paradoxy. Objednával jsem v ne úplně známém, mnou prověřeném e-shopu. A pro určitý pocit jistoty, jsem zvolil právě dobírku. A ta byla zpoplatněna částkou +39 Kč ke standardnímu dopravnému. Nu, což, budu to akceptovat. Alespoň dopravu jsem chtěl mít co nejnižší, proto jsem zvolil doručení do boxu.

Vznikla tak celkem paradoxní situace. Připlatil jsem si za dobírku, jako přepravce zvolil Českou poštu a místem doručení měl být Alza box. Ano, i tato netradiční situace je možná. V tu chvíli jsem věděl, že dobírku nemohu zaplatit cash, ale budu potřebovat kartu. Na Alza boxu však je standardem terminál, tak jsem předpokládal že při vyzvednutí pípnu kartu a vyzvednu balíček. Ale ouha.

Platba jenom online

S tím zaplacením přiložením karty jsem se ale spletl. Česká pošta mi sice poslala avízo, že mám balík připravený v boxu. Ale nebude mi vydán dříve než po provedení online platby. Ano, správně, online platby. Musel jsem tedy přes odkaz do internetové platební brány, zde jsem musel vyplnit všechny údaje o kartě, následně jsem platbu potvrdil ve svém mobilním bankovnictví a až poté jsem dostal informaci, že už mi balík dají.

Čára přes rozpočet

Nic proti platebním kartám a bezkontaktnímu placení. Ale ne každý chce a zvládá online platby. Z logiky věci, když Alza boxy umožní platbu kartou na místě pomocí terminálu, proč Česká pošta trvá na online platbě přes platební bránu. Jsou lidé, kteří z tohoto způsobu mají obavy. Jsou lidé, pro které je to úplná novinka a nevědí, jak na to. A jsou lidé, kteří nemusí mít smart banking a platbu tak nepotvrdí. V tu chvíli si zaplatili za dobírku, ale svůj balík stejně nedostanou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz