Článek
Reklamní letáky, billboardy, obaly od produktů, nebo třeba vizitky. Tam je dnes běžné umístění QR kódu. Po jeho načtení se člověk dostane na webové stránky, ze kterých má možnost čerpat další informace. O reklamní nabídce, o firmě, nebo o produktu. Je pravdou, že žádné z těchto informací k životu nijak extra nepotřebujeme. A tak je jedno, jestli s QR kódy pracovat umíme, nebo nikoliv. No jo, ale oni se ty kódy už začínají objevovat také u pracovních inzerátů.
Chceš info? Naskenuj kód
QR kódy se však začínají objevovat také na pracovních inzerátech. Na nich je jenom strohé info o platu a pozici. Kdo chce více informací, musí si naskenovat zobrazený QR kód. V tu chvíli je člověku jasná jedna věc. Tahle nabídka, tahle pracovní pozice, prostě není pro starý. Nebo ještě lépe, tahle pozice není pro počítačové analfabety.
Lidé, kteří QR se svým mobilním telefonem naskenovat nedokážou, se budou právem bouřit. Jedni budou naštvaní proto, že jejich „hloupý“ telefon nic takového neumožňuje. Druzí si budou stěžovat, že i přes vlastnictví chytrého telefonu, naskenování těchto kódů neovládají. Potom tu ještě bude ta třetí skupina – vytáhne telefon, namíří, naskenuje, proklikává, kam má.
Ano, je to správně
V první řadě je třeba si uvědomit, že jde o inzeráty soukromých firem. A je plně na nich, jak je koncipují a co na nich uvedou. I kdyby vylepili prázdný bílý billboard, nebo rozdávaly nepotištěné letáky, je to čistě jejich věc. Je to jejich byznys, jejich cesta, jejich svoboda. Nikdo nemá právo jim do toho mluvit.
Druhou věcí je fakt, že dnes už se i na nižších, jednodušších pracovních pozicích vyžaduje alespoň základní počítačová gramotnost. I obyčejný skladník dnes musí používat různé informační systémy. Doma, kdy mu stačila tužka a papír, je dávno pryč. Dnes se bez počítačů, skenerů, tabletů či chytrých telefonů neobejde.
Inzerát s QR kódem je vlastně jakýsi filtr. Pokud nedokážeš naskenovat QR kód, tvá počítačová gramotnost a schopnost ovládat moderní techniku není taková, jak si představujeme. Nebudeme tak ztrácet čas ani my, ani ty. Nemáme zájem o někoho, kdo se v tomhle světě neorientuje. I takhle totiž může daný inzerát vyznít. A má to logiku. Proč si neudělat první síto kandidátů právě tímto způsobem. Napsat si do životopisu může kdokoliv, cokoliv. Ale realita bývá jiná. S QR kódem je to jednoduché. Neumíš naskenovat? Tak nesplňuješ požadavek na IT gramotnost. Nashle!