Hlavní obsah
Cestování

Samé integrované dopravní systémy a člověk neví, jakou jízdenku si koupit

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Veřejná doprava má být levná a jednoduchá. O obou věcech lze s úspěchem pochybovat.

Článek

Auto, nebo veřejná doprava? Z hlediska pohodlí auto, z hlediska ekologie a odpovědnosti veřejná doprava. A z hlediska cen? V jednom veřejná doprava, ve dvou a více lidech auto. Už jenom fakt, že se o autě mluví jako o rovnocenné alternativě veřejné dopravy, je špatně. Je chybou, že ta nedokáže autům konkurovat natolik, že by tento dvoustopý dopravní prostředek lidé využívali až jako poslední možnost.

A to nemluvím o problému, kterým jsou jízdenky. Na první pohled se to může zdát jednoduché. Přijdete k pokladně nebo řidiči, popřípadě počkáte na průvodčího a objednáte si, co potřebujete. No jo, ale v reálu to tak jednoduché není. Existují věci, jako integrované dopravní systémy, které dokážou obyčejné cestování pořádně zkomplikovat. Toto je reálný příklad z východních Čech.

IDS Iredo

Integrovaná regionální doprava Královéhradeckého a Pardubického kraje, která umožní jezdit výhodněji mezi jednotlivými pásmy. Do systému spadají nejenom vlaky, ale také autobusové linky. Na jednu správně koupenou jízdenku tak lze v době její platnosti procestovat konkrétní úsek s možností střídat způsoby, dle libosti.

Ale pozor, i tohle má svůj kámen úrazu. Kromě platnosti jízdenky je tu i negativum spojené s MHD. Jízdenky IDS Iredo neumožňují využívat městskou hromadnou dopravu ani v Hradci Králové, ani v Pardubicích. Přicestovat do těchto měst v rámci jízdenky Iredo lze, ale po městě už je nutné pohybovat se za další peníze.

Vydis

Další východočeský dopravní integrovaný systém nese název Vydis. Je to integrovaný dopravní systém, který zahrnuje některé dopravce působící na území Pardubického a Královéhradeckého kraje. Nechybí zde železniční doprava v okolí měst Hradec Králové a Pardubice. Hlavní výhodou je ale možnost využít koupenou jízdenku i na městskou hromadnou dopravu v rámci obou východočeských metropolí. Negativum však zůstává, že zapojenými dopravci jsou pouze České dráhy a dopravní podniky obou měst.

PID

Ne, nespletl jsem se. I PID neboli pražský systém integrované dopravy lze využívat na východě Čech. Konkrétně jsem spadá ještě Chlumec nad Cidlinou, což je město v okrese Hradec Králové. Toto město ale nespadá jenom do PID, ale i do Vydis nebo Iredo.

Tak co koupit?

A teď, babo raď. Jak jsem uvedl výše, veřejná doprava má být primárně levná a jednoduchá. Ale opravdu varianty tří integrovaných dopravních systémů něco takového splňují? Opravdu může člověk přijít a koupit si nějakou jízdenku? Ne. Pokud chce ušetřit, musí sakra přemýšlet a plánovat, aby zvolil kombinace, které jsou pro něj opravdu výhodné.

Anketa

Jak často využíváte veřejnou dopravu?
Pravidelně
42,6 %
Nárazově
25,9 %
Skoro vůbec
31,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 54 čtenářů.

Zdroj: https://iredo.info/, https://pid.cz/, https://www.cd.cz/typy-jizdenek/regionalni-jizdenky-ids/-26647/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz