Hlavní obsah
Lidé a společnost

Starší lidé za volantem jsou právem obávanou skupinou řidičů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Cílem každé cesty je dojet bezpečně do cíle. Mnohdy ale narazíme na řidiče, kteří naše plány zkomplikují.

Článek

Mladí versus staří. Generační střet je běžnou věcí. V životním stylu a pohledu na život, v zaměstnání, ale také za volantem. Jak mladí, tak staří mají své pomyslné mouchy. A koho se bojím já? Více těch starších, jsou nevyzpytatelné. A data to dokládají.

Rizika dopravních nehod

Když sedám do auta, mám jasný cíl. Přijet bezpečně do cíle. Jestli to bude včas, nebo o pár hodin později, je v tu chvíli úplně jedno. Jediný cíl je přijet do cíle bez újmy. Na majetku i na zdraví. Hodně věcí ovlivním já sám, ale dostat se můžu i do situací, kdy mě mají v hrsti jiní. Můžu jet bezpečně, ale když narazím na jiného účastníka silničního provozu, vznikne nehoda, ani nemrknu. A můj podíl na tom bude nulový.

Riziko dopravní nehody existuje vždy. Když už k ní dojde, chceme primárně to, aby se obešla bez větších následků. I to můžeme ovlivnit, třeba předvídavostí, nebo následným manévrem.

Mladí versus staří

Jak je to s těmi nehodami starých a mladých? Každá skupina má něco. Podle statistik z rozmezí let 2007–2023 je patrné, že mladá generace řidičů má problémy se třemi věcmi. Je to rychlé jízda, nedodržení bezpečné vzdálenosti a jízda pod vlivem. Je pravdou, že s přibývajícím věkem tito mladý budou dostávat rozum a dané nešvary se u nich budou projevovat stále méně. Ale bohužel, nahradí je další generace, která bohužel nebude jiná.

A jaký problém zase mají staří? Nejčastějším důvodem jejich dopravních nehod je nedání přednosti v jízdě, nevěnování-se řízení, nebo nesprávné otáčení nebo couvání. Je to ale také vyhýbání se bez dostatečného odstupu, nebo jízda v protisměru.

Starší jsou obávanou skupinou

Dle svých zkušeností i těchto dat mám jasno. Bojím se více starých řidičů. Když vidím mladého blázna, která se mi přilepí na zadek, jede jak šílený, mám možnost volby. Můžu odbočit, mohu se mu uhnout, usnadnit mu předjíždění. Vím, že když mě dojede, že se bude chtít dostat přede mě. Jeho chování je sice agresivní, ale předvídatelné. On i já víme, co chce dělat, co je jeho plán. Jet, rychle, agresivně, aby byl v cíli své cesty první. To je jeho motivace.

Ale když potkám seniora, vůbec nevím, co se bude dít. Ta nevyzpytatelnost je problém, kterého se bojím. Nevím, jestli mi tam z vedlejší nevědě, nevím, zda ho nepotkám na dálnici v rychlém pruhu v protisměru. Nevím, zda o mě v tu chvíli ví, nebo zda se nerozhodne udělat nějaký nepředvídatelný, neočekávatelný manévr.

Poznej svého nepřítele

Mladí i staří si za volante, nemají co vyčítat. Já se ale více bojím těch starších. U mladých vím, co budou, chtějí dělat. Vím, že když se agresivně přiřítí a nalepí se mi na zadek, bude chtít jet co nejrychleji dále. Když ale vidím seniora, jak váhá na křižovatce, u kruhového objezdu, nebo jede mimo obec 60, vůbec nevím, co se bude v následujících sekundách dít. A proto jsou u mě starší lidé právem obávanou skupinou řidičů.

Anketa

Koho považujete za volantem za rizikovější skupinu?
Starší řidiče
7,2 %
Mladí řidiče
84,3 %
Obě skupiny jsou stejně rizikové
7,8 %
Nevím
0,7 %
Celkem hlasovalo 293 čtenářů.

Zdroj: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/doprava-nehody-mladi-stari-ridici-seniori-alkohol-rychlost-prednost_2404290620_jab, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-pribyva-nehod-s-ucasti-ridicu-senioru-neni-ale-co-zprisnovat-mini-experti-234723

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz