Článek
Desítky různých tlačítek byly standardem v autech ještě před pár lety. Byly jich plné dveře, prostor nad levým kolenem, volant i středová konzole. Snad na každou funkci v autě bylo nějaké tlačítko. A já doteď nechápu, k čemu to bylo a jak se mohl najít někdo, kdo to vychvaloval. Jedno takové auto totiž pořád mám, a světe, div se – kromě několika málo tlačítek, která použiji jen jednou za čas, se na ostatní stále jenom práší. Chápu proto, že se jich automobilky zbavují a funkce integrují do infotainmentů, do dotykových displejů. Klasická tlačítka jsou zbytečný přežitek.
Co v tom autě vlastně děláte?
Je spousta lidí, kteří mechanická tlačítka v autech obhajují. Moc by mě zajímalo, co během jízdy v těch autech vlastně dělají, že potřebují pořád na něco sahat a pořád něco mačkat. Před psaním tohoto textu jsem najel několik stovek kilometrů a schválně jsem se soustředil na to, co v autě dělám a kolikrát musím něco nastavovat. A dopadlo to vcelku zajímavě.
Nasedl jsem do auta, zapnul si pás, nastartoval, zařadil a vyjel. Teplota byla nastavena na 22 stupňů, intenzitu ofuků si auto regulovalo samo. Stejně tak při potřebě odmlžení čelního skla si auto samo nasměrovalo vzduch tam, kde to bylo potřeba. Rádio hrálo hlasitostí, jakou jsem nastavil při minulé jízdě a jaká mi vyhovovala. Samo se přeladilo na nejbližší vysílač, takže i když jsem brázdil republiku, stále jsem poslouchal naladěnou stanici. Světla se sama rozsvítila, když bylo jasněji, sama se přepnula na denní svícení. Takže jediné, co jsem za celou dobu jízdy měl potřebu dělat, bylo používání páčky blinkrů a aktivace tempomatu na volantu.
Na co to tam je?
Mám tam ale mraky dalších tlačítek. Na nastavení intenzity podsvícení budíků, na což jsem roky nesáhl. Mohu nastavit sklon světel, kde mám „0“ nastavenou ode dne, kdy jsem auto koupil. Práší se mi na tlačítko parkovacích senzorů, a zcela nepoužívané je tlačítko manuálního nastavování klimatizace, protože už měsíce si vystačím s teplotou 22 stupňů, kterou auto udržuje úplně samo. Světla jsem manuálně přepnul párkrát, když byla průtrž mračen nebo mlha a zdálo se mi, že je nejvyšší čas je rozsvítit, abych byl viděn.
Mám tam i tlačítka na vypnutí parkovacích senzorů, stejně jako spoustu dalších, která se týkají nastavení autorádia, párování telefonu či zdroje hudby. Opět něco, na co jsem sáhl naposledy před pár lety. Lepší verze mého auta tam mají ještě tlačítka pro výhřev sedadel a ohřev volantu. Já tam však mám jen prázdné plošky, jinak by to byla jen další zbytečná věc.
Držte volant
Jestli někdo kritizuje moderní přístup automobilek za to, že tlačítka mizí a vše je integrováno do dotykového infotainmentu, rád bych mu připomenul, že jeho hlavní povinností je držet volant. Navigaci si máte nastavit před jízdou a na nic dalšího během jízdy přece není nutné sahat. Zvlášť když moderní auta jsou mnohem vyspělejší než ten můj starý křáp. A když se mi i v něm na tlačítka práší, tak si nedovedu představit, co byste potřebovali tolik mačkat ve vašem novém autě. Tipuji, že stejně nic. Ale tak, proč si nezanadávat. Na změnách je nejhorší, že jsou jiné, než co bylo dřív, viďte?