Článek
Ne každý jezdí jednou týdně na velký nákup do supermarketu. Myslím takový, kde člověk nahází do košíku vše, co se tam vejde, potom to přehází do kufru auta a doma mu trvá desítky minut, než ten nákup rozdělí na místa, kam patří. Takové nákupy já nedělám, já chodím do obchodu pravidelně pro to, co mi chybí. A teď mi došlo máslo.
Běžný nákup
Prostě pár základních potravin, které potřebuji a na které mám chuť. Tak vypadá můj běžný nákup. Žádné velké nakupování v akcích, žádné syslení potravin, aby jich potom spousta prošla. Vždy jen to, co potřebuji. A když je to v akci, mám aspoň radost, že jsem výhodně nakoupil. Ale bohužel, s akcemi nastává také jeden problém.
Když je něco v akci, hodně levné, lidé berou ten obchod doslova útokem. A co to pro mě znamená? No, že já, když potřebuji stejné zboží, tak prostě není. Ano, když jdu do nějakého velkého supermarketu, mám tam obvykle možnost vybrat si i z jiných druhů, které nejsou v akci a které tam logicky jsou. Ale u nás, v menším marketu, mají máslo jen jedno — jeden typ, jeden druh. A když je v akci? Tak je problém.
To je prozákaznické?
Přesně tohle se mi stalo. Letáky nestuduji, takže nevím, co mají mít v akci, u čeho hrozí, že bude vyprodané. Prostě jdu koupit, co potřebuji. A ten den to bylo máslo. Přišel jsem k regálu a zjistil, že není. Výrazná cedulka jasně ukazovala, že je v akci, a prostě bylo vykoupeno. Rovnou jsem odchytil prodavačku a ptal se, jestli není nějaké další na skladě — prý není. No dobrá, zavolejte mi tedy manažera prodejny.
Za pár minut přišel pán a já na něj hned spustil. Milý pane, podívejte se, já jsem šel pro máslo. A vy nejste schopni mi ho nabídnout — proč to nějak neřešíte? Stává se to u každé akce, pokaždé jsou lákavé položky vyprodány. Jak k tomu přijdeme my, co si chceme nakoupit? A on začal blekotat něco o tom, že jim toho málo dodali, že je velký zájem a podobně.
Tak dejte jiné
To vše chápu, to dává smysl. Ale, pane, to vás nenapadlo mít třeba dva druhy másla? Mně je úplně jedno, jestli je v akci nebo ne, je mi jedno, kolik stojí. Já si chci jen namazat rohlík. Mít tu dvě, tak prostě vezmu to, co není v akci. A víte, co musím udělat teď? Sebrat se a jet jinam, jen kvůli vaší neschopnosti a kvůli tomu, že nedokážete vyjít vstříc zákazníkům.
Tak přece není tak těžké myslet nejen na toho, kdo potřebuje nutně nakoupit ve slevě. Jsou tu i lidé jako já, kterým je sleva jedno. Mně nejde o peníze, mně jde o potraviny. Zkuste nám vyhovět. A po ujištění, že se to bude řešit, manažer odešel. A já přesně vím, jak se to bude řešit — nijak. No jo, ale bojkotovat daný obchod taky nic nevyřeší — to bych musel bojkotovat všechny, protože tohle je problém všude, nejen tam, kam chodím.