Hlavní obsah
Finance

„Za nedoplatek na elektřině nemůže tvůj dodavatel,“ vysmál jsem se kolegovi

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Máte velký nedoplatek na energiích? Problém hledejte spíše u sebe než u svého dodavatele energií.

Článek

V práci probíráme různé věci a peníze nejsou výjimkou. Neřešíme jen spekulace o tom, kdo z nás vydělává nejvíc, ale také jak se vše zdražuje, co se zlevnilo nebo kolik nás vlastně stojí provoz domácnosti. Nejvyšší výdaje pochopitelně padnou na energie – elektřinu, plyn a vodu. Nedávno naše obvykle klidné debaty rozvířil kolega, kterému přišlo vyúčtování elektřiny.

Nestačil se divit

To byla jeho slova. Když otevřel vyúčtování a zjistil, že má doplácet kolem 15 000 Kč, skoro tomu nemohl uvěřit. Když nám začal líčit, jací jsou dodavatelé energií vydřiduši a kolik jim musí zaplatit, jen jsem se usmíval a kroutil hlavou. To mu pochopitelně neušlo a došlo na drobný konflikt. On, přesvědčený o tom, že problém je na straně dodavatele, proti mně, který si myslel, že je naivní a chyba je pouze u něj samotného.

Jednoduchá matematika

Čekal bych, že člověk pracující na odpovědné pozici má aspoň základy matematiky ze základní školy. Že si dokáže na základě ceny za jednotku a celkové spotřeby spočítat, na kolik ho energie za rok vyjdou. Nečekal jsem, že může být někdo tak naivní, že platí zálohy ve výši pouhých pár stovek a pak se diví, že musí doplácet 15 000 Kč.

Přeci to dává logiku. Pokud mě kilowatthodina stojí se vším všudy 7 Kč a moje roční spotřeba je kolem 3 000 kilowatthodin, selský rozum mi říká, že za rok propálím elektřinu za 21 000 Kč. Tudíž bych neměl mít zálohy nastavené na pětistovku, ale spíš na 1 750 Kč. Tak mi zálohy pokryjí aktuální spotřebu a můj přeplatek či nedoplatek bude maximálně v řádech stovek korun.

Kolik platíte vy?

Ano, energie jsou drahé, o tom není pochyb. Také vzpomínám na dobu, kdy jsem je měl za polovinu. Ale taková je dnes doba, a prostě se tomu musím přizpůsobit. Buď radikálně snížím spotřebu, nebo budu muset každý měsíc vytáhnout víc peněz z peněženky, aby mě jednou ročně nečekalo nepříjemné překvapení.

Nakonec se ukázalo, že nejde o jediného kolegu u nás v práci, který je takto naivní. To, že by se výše záloh měla odvíjet od jednoduchého výpočtu „roční spotřeba krát cena energie děleno dvanácti“, netušilo ještě pár dalších lidí. Jejich představy byly úsměvné. Mysleli si, že za elektřinu platí tolik, kolik posílají na zálohách. To je jedna z největších hloupostí. Zálohy si přece můžete nastavit klidně na desetikorunu nebo na deset tisíc korun. Ani jedno ale neznamená, že byste ročně spotřebovali energii za 120 Kč nebo 120 000 Kč.

Můžeš si za to sám

Často jsem na internetu četl příběhy, kde si lidé stěžovali na vysoký nedoplatek. Vždycky jsem nad nimi s úsměvem kroutil hlavou a pochyboval, jestli jsou pravdivé. Opravdu může být někdo tak hloupý, že platí minimální zálohy, spotřebovává hodně a pak se diví, že musí doplácet? Po zkušenosti s kolegou teď vidím, že takoví lidé opravdu existují. Tohle má být ta zvyšující se finanční gramotnost, o které se mluví? No, nevím. Stačí přece selský rozum a elementární matematika ze základní školy.

Anketa

Jak skončilo vaše poslední vyúčtování energií?
Nedoplatkem
12,2 %
Přeplatkem
87,8 %
Celkem hlasovalo 74 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz