Článek
Když něco potřebuji, tak si to koupím. To je běžná věc. V době internetu už nemusím šmátrat po kamenných obchodech. Stačí si sednout do křesla, vzít mobilní telefon a najít, co potřebuji. Mám během chvíle k dispozici desítky typů zboží, fotografie, popisy, návody, ale i recenze, dotazy a uživatelské hodnocení. Zkrátka všechno, co potřebuji k tomu, abych se v klidu a jednoduše rozhodl/a, co a v jaké variantě si pořídím.
Znám i různorodost cen
Nejenže se díky online nakupování můžu seznámit se všemi parametry daného zboží, ale také si mohu snadno porovnat jeho cenu. To v kamenném obchodě nebývá tak jednoduché. Těžko budu jezdit po městě a ptát se v dalších obchodech, za kolik by mi stejné zboží prodali. V kamenném obchodě člověk většinou bere, co je.
Na internetu mám možnost ceny porovnat – ať už tak, že postupně procházím jednotlivé e-shopy, nebo tím, že využiju cenové srovnávače. Co se ale může zdát jako užitečná výhoda pro zákazníka, má i svou stinnou stránku. Nejnižší cena totiž není to jediné, na co by se měl člověk dívat. Honba za nejnižší částkou se může někdy šeredně vymstít.
Zboží kupuji draze, mám k tomu své důvody
Pro někoho to možná bude nepochopitelné, nelogické nebo dokonce nenormální. Ale já si ceny nesrovnávám. Vždy nakupuji ve stejném obchodě, u kterého vím, že bývá často nejdražší. Proč? Ne, nemám v něm akcie, nejsem jeho majitel, nemám zaměstnanecké slevy ani tam nepracuji. Mými důvody jsou jistoty, které chci mít.
Jaké jistoty? Chci vědět, že zboží, jež má být skladem, ve skladu opravdu je. Chci mít jistotu, že když ho objednám večer, zítra mi přijde. Chci si být jistý/á, že firma do pár měsíců nebo let nezanikne a že budu mít možnost produkty reklamovat, pokud se rozbijí. A také chci mít jistotu, že mi opravdu přijde objednané zboží, a ne nějaká cihla.
Něco za něco
Všechny tyhle jistoty zkrátka něco stojí. Vlastně si platím za to, aby obchodní vztah proběhl tak, jak má. A platí to i naopak. Pokud někdo nabízí nejnižší cenu v nějakém „noname“ malém e-shopu provozovaném doslova v garáži, může to přinášet řadu problémů. Neříkám, že takový prodejce musí být automaticky podvodník, ale jedinou možností, jak zaujmout, je často razantně podstřelit ceny.
A má zákazník u takového prodejce jistotu, že mu zboží odešle ještě týž den? Má jistotu, že e-shop nekrachne? Že bude kde zboží reklamovat a vše proběhne hladce? Je to prostě risk. A zatímco já si platím za jistoty a nevadí mi to, jiní se jich dobrovolně vzdávají výměnou za ušetřených pár stovek. Holt každý podle svého. Stejně jako je moje věc, že nakupuji dráž, je jejich věc, že se snaží ušetřit.