Hlavní obsah
Příběhy

Boj s bankou o mé peníze aneb jak automat vyhodnotil mé platby jako podvod

Foto: Pixabay

V minulém měsíci jsem opakovaně řešil nepříjemnosti se svou bankou, kam mi chodí výplata. Zdá se, že jejich automatizované systémy k vyhodnocování podvodů mají výrazné trhliny.

Článek

Ze všech stran slyšíme prakticky každodenně o podvodech, kdy podvodníci přesvědčili důvěřivce k vybrání peněz ze svého účtu a ti tak přišli o statisíce.

Foto: Pixabay

I každý měsíc opakovaná platba může být vyhodnocena jako riziková a tedy zamítnuta

Já jsem musel řešit opačný problém. Automatizovaný ochranný systém mé banky vyhodnotil mou platební operaci jako rizikovou a opakovaně mi znemožnil přeposlat výplatu na společný rodinný účet. To pro mě znamenalo problém, protože z rodinného účtu odchází splátka hypotéky, zálohy na plyn a elektřinu a další pravidelné měsíční platby.

S manželkou máme každý svůj účet, který jsme si založili ještě před svatbou. Na tyto účty nám každý měsíc chodí výplata. Pak máme společný účet, ze kterého odcházejí pravidelné měsíční platby. Na tento společný účet oba přeposíláme větší část své výplaty. Tyto platby probíhají pravidelně – každý měsíc, stejná částka, stále na stejné číslo našeho společného účtu, a to už roky.

Jak je možné, že nyní automatické algoritmy banky vyhodnotily mé chování jako rizikové?

Foto: Pixabay

Banka opakovaně vyhodnotila mé platby jako rizikové

Problém byl v tom, že jsem chtěl jít s dobou. Minulý měsíc jsem si tedy konečně i já nainstaloval do mobilního telefonu bankovní aplikaci, abych si zjednodušil život a nemusel pro každou platbu zapínat počítač a přihlašovat se do internetového bankovnictví. To jsem ještě netušil, jak se vše zkomplikuje.

Stejně jako každý měsíc po výplatě jsem chtěl její část přeposlat na společný rodinný účet, tentokrát konečně jednoduše přes mobilní aplikaci. Vyhledal jsem platbu z minulého měsíce a zadal: „Zopakovat platbu“. Vše jsem potvrdil, ale platba byla zamítnuta z důvodu nedostatečných limitů pro internetové platby.

Mírně nevrlý jsem tedy zapnul počítač, přihlásil se do internetového bankovnictví a chystal se provést platbu jako každý měsíc. A ejhle – platba mi byla opět zamítnuta. A aby toho nebylo málo, abych mohl pokračovat, musel jsem nejprve aktivovat účet pomocí aktivačního balíčku.

Foto: Pixabay

Platby mi byly opakovaně zamítnuty, jak přes aplikaci, tak přes internetové bankovnictví

Tento krok mi zabral několik minut, ale nakonec jsem se v pořádku opět přihlásil do internetového bankovnictví, kam jsem zadal tu roky prováděnou platební operaci k přeposlání výplaty na rodinný účet. A hádejte – ano, platba byla znovu zamítnuta.

Rudý vzteky jsem se přihlásil do mobilní aplikace, přes kterou jsem vytočil operátora své banky. Ten viděl všechny mé předchozí marné pokusy dostat se ke své výplatě a sdělil mi, že systém k vyhodnocování podvodů označil mou transakci za rizikovou.

Požádal jsem o vysvětlení, co je rizikové na platbě, která odchází roky, každý měsíc, ve stejné částce na stejný účet. Jak může být taková transakce vůbec vyhodnocena jako riziková? Riziko údajně spočívalo v tom, že krátce před touto platbou jsem si nainstaloval mobilní aplikaci a nenastavil dostatečné platební limity.

Foto: Pixabays

Až operátor banky nastavil nadcházející platbu jako bezpečnou

Při dotazu operátora, zda se někdo nepokoušel získat údaje k mému účtu a PIN kódy, jsem mírně znejistěl, zda právě nemluvím s podvodníkem. To jsem však vyhodnotil jako nepravděpodobné, když volám já a přes mobilní aplikaci. Ale víte co – obezřetnosti není nikdy dost. Kdyby mi volal domnělý operátor s podobným dotazem, už bych si tak jistý nebyl.

Operátor na druhé straně byl ochotný a nabídl mi, že limity může změnit sám. To jsem odmítl a jen jsem se zeptal, kde to tedy najdu. Ochotně mi poradil a konečně v systému odškrtl mou platbu jako bezpečnou, takže jsem ji mohl realizovat.

Takže ne vždy je mobilní aplikace výhra a nerovná se zjednodušení života. Dost jsem se minulý měsíc zapotil a několik dní jsem to rozdýchával.

Tento měsíc jsem byl už chytřejší a platbu provedl rovnou přes internetové bankovnictví v počítači. I když jsem si limity v aplikaci zvýšil, nechtěl jsem riskovat opětovné problémy a nechtěný hovor s operátorem.

Podvodníci číhají na každém kroku – jak jim nenaletět?

Zdroje:

Vlastní zážitky a zkušenosti

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz