Článek
Po devíti měsících od povodní si na Opavu už nikdo nevzpomene. Tato lokalita ztratila mediální atraktivitu a schopnost šokovat veřejnost. V Moravskoslezském kraji bylo povodněmi poškozeno více tratí, například trať z Opavy do Ostravy nebo mezi Krnovem a Bruntálem. Pro Opavsko je však stávající trať klíčová a po devíti měsících je stav stále stejný – z poškozených míst zmizely koleje a místo vlaků stále jezdí náhradní autobusová doprava.
Rozsah poškození
K poškození tratě došlo v mostním úseku Opava zastávka – Malé Hoštice, který přetíná řeku Opavu. Zmizel násep a došlo i k poškození takzvaného inundačního mostu, který zde byl jako preventivní ochrana před povodněmi. Díky tomu došlo k přerušení kolejové přepravy na trati 317 do stanic: Velké Hoštice, Kravaře ve Slezsku, Kravaře - Kouty, Zábřeh, Dolní Benešov, Kozmice a Hlučín, respektive k přerušení navazující přepravy na trati z Kravař do Chuchelné přes Štěpánkovice a Bolatice.

Most na trati 317 nejblíže k Malým Hošticím. Pohled na vesnici a na chybějící pražce a koleje
Ironií osudu je, že v roce 2023 došlo k opravě kolejového svršku a ke kompletní rekonstrukci stanice Kravaře ve Slezsku, která i přes modernizaci zeje prázdnotou.
První dny po povodních
České dráhy v prvních dnech, kdy bylo jasné, že došlo k fatálnímu poškození kolejového lože i svršku, nasadily náhradní autobusovou dopravu. Braly skutečně jakékoliv autobusy, které byly k dispozici, takže na Opavsku zajížděly třeba autobusy MDPO (Městský dopravní podnik Opava) nebo dokonce autobusy PID (Pražská Integrovaná Doprava).

Pohled na pokračující „trať“ z Malých Hoštic na Opavu
Na veřejnost prosakovaly informace, že výluka potrvá do Vánoc (těch loňských) a že vlaky začnou znovu jezdit od roku 2025, tedy od letoška. Máme červen a na výluce se nic nemění – Opavsko je stále odříznuté od železniční sítě a veškeré odhady vzaly za své. Místní obyvatele tak, logicky, po devíti měsících začíná zajímat, kdy se vlaky konečně znovu rozjedou.
Náhradní autobusová doprava na Opavsku - devět měsíců po povodních jezdí stále autobusy
Spousta zaplavených domů už prošla nutnými opravami a život se na mnoha místech vrátil do normálu. Opravily se propadlé cesty, zničené cyklostezky, do znovu oplocených obor se vrátila zvěř. Povodně z loňského září dnes připomínají prakticky jen naplaveniny dřeva a větví u keřů poblíž vodních toků. A také nefunkční vlakové spojení na Opavsku.
Současný stav a výhledy
V uvedeném úseku došlo k výraznému poškození mostu přes řeku Opavu mezi zastávkami Opava zastávka a Malé Hoštice.
Autobus PID v Kravařích
Stavba nového mostu včetně obnovy odplaveného náspu si tak určitě vyžádá delší dobu, takže obnovení provozu lze podle posledních vyjádření odpovědných osob do médií očekávat nejdříve ve druhé polovině letošního roku. .
Náhradní autobusová doprava
Opavskem tak každým dnem projíždí každou hodinu v každém směru dvojice až trojice autobusů na CNG, které jsou až neuvěřitelně hlasité. A nemyslím si to jen já, ale i další lidé, se kterými jsem se na toto téma bavil.
Autobusy doprovázíTransporter pro převoz kol - vždy jezdil prázdný a na cestě akorát zacláněl (třeba, když stál souběžně s autobusem ve Velkých Hošticích)
Na náhradní autobusovou dopravu byla vypsána veřejná zakázka (ROV23093), která se termínově postupně obnovuje. Zadala ji firma ČD Bus a.s., vítězem se stala firma Autobusy VKJ s.r.o., přesto je na řadě autobusů vidět logo ČD Bus. Do celé záležitosti však nevidím – je možné, že si ČD Bus firmu najal „na výpomoc“.
Dnes už Transporter jezdí bez přívěsu pro kola. Proč vůbec doprovází autobusy, je mi záhadou
Ať už je to jakkoliv, cena náhradní autobusové dopravy za tři měsíce činí 2 462 832 Kč bez DPH. Další čtyři autobusoví dopravci měli přitom nabídkovou cenu stanovenou na částkách 5 až 6,7 milionů korun. Tak velký rozdíl skutečně naznačuje, že autobusy VKJ jen „vypomáhají“.
Sporné prvky náhradní dopravy
České dráhy tedy vybraly nejekonomičtější podobu náhradní autobusové dopravy, přesto nad některými kroky zůstává rozum stát. Od začátku jara autobusy doprovází VW Transporter, který měl za sebou přívěs pro převoz jízdních kol. Náhradní autobusová doprava kolem mě jezdí každý den, ale ani jednou jsem si nevšiml, že by se přepravovalo byť jen jediné kolo.
Držáky pro kola má přitom každý druhý výlukový autobus
Jak by také ano, když toto auto stojí často před autobusy, nebo jede až za nimi (nebo zaclání v cestě postavené souběžně s autobusem, například ve Velkých Hošticích ve směru na Kravaře). Nedokážu si představit situaci, kdy bych chtěl převézt kolo v náhradní autobusové dopravě, protože na to podle mě není nikdo z členů náhradní autobusové dopravy připravený. Buď by mi odjel autobus, nebo bych poslal samotné kolo. O tom není pochyb.
Minimálně od dubna toto auto s vozíkem pro kola jezdilo i přesto, že na každém druhém autobusu jsou umístěné vnější držáky na kola. Zhruba od začátku července pak Transporter jezdí bez vozíku, a to už úplně tápu, jaký má smysl to, že autobusy vůbec doprovází.
Minibus pendlující mezi stanicemi Kravaře a Kravaře - Kouty. Málokdy je v něm někdo vidět (mimo řidiče)
Stejně tak mezi stanicemi Kravaře ve Slezsku a Kravaře - Kouty jezdí minibus v rámci kyvadlové dopravy, který jezdí povětšinou prázdný. Maximálně jsem v něm viděl najednou dvě osoby, a tou jednou byla řidička autobusu.
Kdy budou vlaky znovu jezdit?
Smutnou věcí je, že po devíti měsících vypadá přerušená trať mezi Opavou a Malými Hošticemi vlastně stále stejně. Zmizely jen koleje a betonové pražce, které po odplavení náspu zůstaly viset ve vzduchu. Mosty stojí o samotě, násep a kolejové lože chybí, nic se zde nestaví ani nerekonstruuje.
Kdy se dočkáme obnovovení vlakové přepravy?
Čekání však zřejmě už nebude mít dlouhého trvání, protože se už připravuje Záměr projektu a Doprovodná dokumentace s názvem: „Rekonstrukce úseku tratě Opava východ – Kravaře ve Slezsku“. Smlouva byla podepsána 21. února 2025 s částkou 3 680 000 Kč bez DPH.
Vypracování Technicko-ekonomického hodnocení variant rekonstrukce má být k dispozici do pěti měsíců od podpisu smlouvy, tedy do 21. 7. 2025. Vypracování Záměru projektu a Ekonomického hodnocení do tří měsíců od pokynů investora, další dílčí části do dvou měsíců. Práce mohou teoreticky začít v červenci (pokud podal investor pokyny dostatečně s předstihem), zatím jsem však nikde nedohledal, zda už byla vypsána či vysoutěžena veřejná zakázka na samotného dodavatele stavby. I to může celou rekonstrukci hodně odsunout.
Optimistické plány Českých drah
České dráhy to však evidentně vidí velmi optimisticky. Po slibech, že budou vlaky znovu jezdit od začátku letošního roku nebo od jeho druhé poloviny (zatím se nekoplo do země, takže to není reálné), by už bylo na čase stanovit termín, který má blízko k realitě. Tím by mohl být konec roku.

Chybí násep, chybí koleje, hotovo bude (snad) ke konci roku
V plánech dlouhodobých výluk na rok 2026 trať 317 obsluhující Opavsko nefiguruje. Na webu Českých drah se dočteme, že výluka končí 13. prosince 2025. Jenže podobný termín byl i vloni, a pak jej České dráhy prodloužily o rok. Nezbývá než doufat, že za půl roku bude skutečně hotovo a že se výluka nebude prodlužovat o další rok.
Zdroje:
https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=2024
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/povodne-deste-opava-ratiborska-zbouraji-most-zeleznice.A240918_123238_ostrava-zpravy_dmk
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/ViewArticle.aspx?oid=2241078
https://www.cd.cz/jizdni-rad/omezeni-provozu/vyluka/17210