Článek
Jestli si ze svého dětství něco moc dobře pamatuji, byla to jogurtová Rama. Na internetu o ní prakticky nenajdete žádnou historickou stopu, přesto to byl podle mě nejlepší margarín světoznámé značky Rama, který chutnal jako žádný jiný. A žádné aktuální verze jí v chuti nesahají ani po kotníky. Přesto pro mě bylo velkým překvapením, že se tato verze relativně brzy přestala vyrábět. Co za tím hledat, napovídá 27 let starý dotazník, který je možné ještě dnes najít na internetu.
Z dobového tisku jde v prvé řadě vidět averze vůči novým verzím produktů, které „zahltí trh“. Kdyby pisatel tehdy věděl, že to bude strategie všech značek, které postupně nabízejí zboží s „novou vylepšenou recepturou“ nebo různé speciální či limitované edice produktů.
Dobová reklama na jogurtovou Ramu:
Ramu s nápisem „Jemná jogurtová příchuť“ si pamatuji jako dítě. V obchodě bývala často vyprodaná, a když mi ji babička natřela na chleba, měla plnou chuť, a ani nebylo třeba si na chléb dále něco přidávat. Této Ramy bych se jako malý prostě „ujedl“, a když zmíním její název babičce, zavzpomíná na ni s velkou dávkou nostalgie. I podle ní neexistovala žádná lepší Rama, a ty dnešní se s ní vůbec nemohou srovnávat.
Začněme tím, co se lidem před 27 lety na této Ramě nelíbilo. Hlavně v ní nebyl cítit jogurt, což je podle mě jeden z hlavních důvodů, proč relativně rychle zmizela z trhu. Měla skvělou „jemnou“ chuť, ale jogurt to podle mnohých nebyl. A pokud ano, tak jen minimálně, a jen když jste ji ochutnali samostatně a nepřidávali jste k ní na chleba či rohlík nic navíc. Zlí jazykové to viděli jako past na zákazníky. Dalším problémem byla cena. Nabízela se jen v 250g balení, které stálo okolo 23 Kč. Podle mnohých se i velmi dobře roztírala (lépe než klasická Rama), a tak byla vhodnější třeba do pomazánek. Ale když jste byli puntičkáři, mohla se vám už při vytažení z lednice zdát příliš měkká. Ať už to bylo jakkoliv, kdyby mi dnes někdo nabídl kelímek této Ramy (samozřejmě neprošlé), hned bych si ji namazal na chleba. A to se bohužel nestane.