Hlavní obsah

Plánované zastarávání? Jak u čeho. Čerpadlo to brzy vzdalo, TV přežije i mě

Foto: AI Perplexity

Jak to, že bourací kladivo zbourá jen pár zdí, čerpadlo je po šesti použitích ko? Za všechno může plánované zastarávání. Jak kde, jak kdy, ale spolehlivě zajistí, abyste šli do obchodu pro nové zboží.

Článek

Všichni se tváří, že to neexistuje, ale pravda je úplný opak. Plánované zastarávání je eufemismus. Těmto součástkám a mechanismům, které zajišťují, že se přístroj v průběhu času pokazí, se nejčastěji říká „kazítka“, a existuje pro to i peprnější název se stejným významem.

Foto: Pixabay

Konzumní společnost je nastavená na nekonečnou výrobu. Nikdo tedy ve vlastním zájmu nechce, aby vám spotřebič vydržel třeba deset let

Když se podíváte na současnou moderní spotřební společnost, je postavená na tom, abychom pořád nakupovali (klidně stále to stejné), protože výroba probíhá na plné obrátky. A výrobci samozřejmě nechtějí, aby jim vyrobené zboží zůstalo na skladu, a tak jsou všude, kde je to jen možné, nenápadně používány komponenty, které mají často omezený čas, po kterém odejdou. A pokud je zařízení „důmyslně navržené“, nepůjde jen tak snadno opravit. Nebo půjde, ale jeho oprava se kvůli cenám komponent prostě nevyplatí. A vy jej tak musíte vyhodit a koupit zařízení zcela nové.

Takzvaná kazítka musí vydržet nějakou dobu, a tak se nemůže jednat o skryté vady, které byste při používání odhalili na první pohled. Stůj co stůj prostě produkt musí dva roky vydržet, protože to je garantovaná délka záruky na zboží, které jste si jako běžná osoba koupili v kamenné prodejně nebo na internetu.

K uplatnění záruky potřebujete doklad o pořízení a popis vady, která nevznikla vaším přičiněním. Ve většině případů se dá tvrdit, že pokud používáte produkt tak, jak by se používat měl (nerozebíráte jej, nezkratujete jej, nespadl vám na zem apod.), měla by být záruka prodejcem akceptovaná. Pokud ne, je řada možností, jak tuto situaci řešit. To je však nad rámec tohoto článku.

Já bych se chtěl spíše zaměřit na dobu „dva roky plus den“, tedy na dobu, kdy už nejste chráněni zárukou a doufáte, že vámi používané zařízení vydrží. Ideálně ještě nějaký ten pátek, a samozřejmě, čím déle, tím lépe. Právě v tu dobu totiž záleží na životnosti třeba jen konkrétní součástky. Oproti všeobecnému předpokladu to nemusí být záležitost konkrétní značky nebo pořizovací ceny. Dražší = lepší – to už (alespoň podle mě) dávno neplatí.

Moje zkušenosti s kazítky

S kazítky jsem za svůj život přišel do styku hned několikrát. Prvním zážitkem pro mě byla starší vrtačka, se kterou se vlastně nesmělo vrtat. Nebo alespoň ne moc dlouho.

Po chvíli vrtání se vrtačka zahřála natolik, že stisknutím tlačítka jste ji už opětovně neroztočili. Co na tom, že jste díky jejímu slabému výkonu byli teprve v polovině potřebné díry ve zdi. Chtělo to alespoň deset minut oddychu, než jste se mohli do vrtání pustit znovu. A jednoho krásného dne už ani odpočinek nestačil a vrtačka se odporoučela do věčných lovišť.

Foto: Pixabay

Starší vrtačka se rychle zahřála a brzy už se ani neroztočila

Při rekonstrukci bytu a domu jsem si zakoupil bourací kladivo. Známější značky s dobrými referencemi, ale ukázalo se, že nebylo moc stavěné na práci.

S nástavci udělalo dost práce při odstraňování starých omítek, ale ještě v záruce přestala pneumatická hlava „klepat“ a bylo po ní – spálený motor. Následovalo vrácení peněz a koupě druhého. To se za pár měsíců poroučelo se stejným problémem.

Ze dvou nefunkčních otec poskládal jedno funkční, ale i to nakonec odešlo. Ještě že ho už nepotřebuju.

Foto: Pixabay

Bourací kladivo bylo dalším zařízením, které „odcházelo“ doslova na počkání

Další na řadě bylo ponorné čerpadlo na vypuštění IBC nádrže nebo vířivky. Použil jsem jej šestkrát (vždy na pár hodin provozu), vše bez problémů a nikdy nejelo nasucho. Posedmé se z něj jen zakouřilo.

Hádáte správně – bylo to asi rok po konci záruky, a to u produktu, který použijete jen sporadicky. Nedokážu si představit, co by se stalo, kdyby čerpadlo běželo pár hodin každý týden nebo, nedejbože, každý den.

Foto: Pixabay

Kávovar přestal mlít kávu, musel jsem jej rozebrat, abych jej opětovně rozchodil

Zkušenosti mám i s kávovarem, který vám rozemele zrna, našlehá mléko a vyrobí cappuccino. Jednoho dne se mlýnek točil naprázdno a na internetu jsem se dočetl, že to je konečná – vyhodit a koupit nový kávovar.

Jenže to znamenalo investici asi 10 až 15 tisíc. Místo toho jsem kávovar rozebral a hodně jsem se podivil nad tím, kolik nepořádku uvnitř cíleně zůstává (odpadová nádrž a odkapávací miska je jen iluzí čistého kávovaru).

Nakonec jsem musel podle videonávodu kávovar rozebrat až k mlýnku, z něhož jsem vytáhl zaseklé zrnko kávy mezi noži, díky němuž nedocházelo k mletí kávy. A bohužel jsem nebyl sám, protože podobný problém, dle videa na YouTube, řešilo i spousta uživatelů přede mnou. Pokud bych mlýnek nerozebral, bylo by to asi pěkných pár tisíc za opravu. Nebo možná rovnou kávovar vyhodit a koupit jiný.

Foto: Pixabay

Jednoho dne se prostě rychlovarná konvice už nezapnula

Ze dne na den odešla i rychlovarná konvice. Jednoho dne ráno se při vaření čaje prostě nerozsvítila, a protože byla po záruce, u zařízení za pár stovek žádnou opravu řešit nebudete.

A u varné konvice už vůbec ne. Podobně jsem narazil i u holicího strojku, který mi jednou spadl tak nešikovně, že se zlomilo několik zubů jeho nástavce. Jednalo se však o tak tenký plast, který si o zlomení přímo říkal. I tak jsem však holicí strojek používal, až do té doby, než se začínala rozpadat nabíječka.

Z kabelu začala odpadávat izolace a sehnat adaptér se stejnou koncovkou byl velký problém. Jinak plně funkční holicí strojek jsem tak musel vyhodit a pořídit si nový.

Když už jsme u adaptérů, i ty odchází na můj vkus dost často. Při nedávném výpadku internetu jsem ověřil úplně vše a nešlo mi do hlavy, proč konektivita stále nefunguje. Naposledy mi kabel překousl králík (a já to přehlédl), ale tentokrát to bylo daleko složitější. Nakonec jsem přišel na to, že se musel poškodit dobíjecí adaptér u domácího switche. Naštěstí jsem měl už zakoupený víceportový switch, ale kdybych neměl, stejně bych koupil nový.

Sehnat samostatně adaptér s konkrétními parametry není tak jednoduché a nový switch se zárukou vlastně vypadá jako daleko lepší koupě. Jenže nebýt poškozeného adaptéru, používal bych stále ten původní.

Foto: Novinář v domácnosti

Vadný vypouštěcí ventil nafukovací vířivky, přes který protékala voda

Své speciální místo má u mě nafukovací vířivka, která začala po roce a třičtvrtě protékat. Stalo se to letos uprostřed sezóny, takže jsem ji musel vypustit čerpadlem (to ještě fungovalo) a odvést na reklamaci.

Vířivku jsem skladoval podle předpisů, měl ji v rovině a na několika vrstvách. Jenže se v plné nahotě ukázala zřejmě výrobní vada, protože vířivka začala téct přes těsnění vypouštěcího ventilu.

Reklamace dopadla úspěšně a dostal jsem novou nafukovací část s nápisem „Improved“ (tj. "Vylepšená") na krabici. U té první tak určitě muselo být něco v nepořádku. Být to jen o pár měsíců později, čekala by mě investice 10 až 15 tisíc, protože tahle vada byla neopravitelná.

Ano, mamut zvládne všechno, ale jsem rád, že mám novou nafukovací část vířivky, která snad pár let vydrží.

Televize, která prostě nechce umřít

Ale u takové televize bych se třeba nebránil tomu, že by už nešla zapnout. LED televize stará třináct let jakoby věděla, že ji chci nahradit za modernější a mladší kus. Má slíbeno, že jakmile odejde, náhradu dostane okamžitě.

Nejen díky zastaralé zobrazovací technologii, ale i kvůli tomu, že na té stávající nefungují všechny aplikace, které potřebuju. Mám novou televizi vybranou, jen musí ta stará natáhnout bačkory. A to se nedaří.

Foto: Pixabay

Třináct let stará televize prostě ne a ne ukončit svůj dlouhý život. Náhradu mám vybranou, čekám jen na to až doslouží

Tahle televize je prostě nezmar. Zažila s náma dvě stěhování a nic to s ní neudělalo. Tchán si před pár lety koupil televizi, která byla rozbitá už po prvním rozbalení . Ta, co mám doma, by musela spadnout z televizního stolku, a i tak si myslím, že by to odnesla hlavně podlaha.

Jednoho krásného dne na mě děti volaly, že je televize celá fialová, a já konečně pocítil nával radosti. Jenže, poučený ze segmentu IT, televizi jsem vypnul a zapnul a zcela normálně fungovala.

O pár týdnů později byl obraz zase celý zelený. Stačil restart a vše zase fungovalo podle představ. A to k mému velkému zklamání. Když do televize nestrčím nebo nedám dětem do obýváku kopací míč, možná že přežije i mě. A to bych hrozně nerad, protože novou televizi by to po 13 letech opravdu chtělo. Jenže televizi se nechce a já si na svůj velký den počkám možná i několik dalších let.

Zdroje:

vlastní zkušenosti

https://www.hd.cz/rady/kurvitka-neboli-kazitka.php

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pl%C3%A1novan%C3%A9_zastar%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz