Hlavní obsah

Umělý jezevčík a laser za pár korun. Jak se stále ochotně necháme nachytat

Foto: AI Perplexity

Někteří lidé potřebují naletět, aby si uvědomili, že nic není zadarmo. Jenže to bylo tak levné! Když vidíme akční ceny, běžné bariéry jdou stranou a letos to před Vánoci platilo dvojnásob.

Článek

Také jste před Vánocemi na webu narazili na reklamu na robotické jezevčíky, kteří vypadají úplně jako živý pes, nebo na magickou kouli, speciální nůž či laserovou pistoli?

Inovativní produkty doslova za pár korun oproti pořizovací ceně originálu lidé i letos před Vánocemi hojně kupovali. Ano, hlodala jim v hlavě myšlenka, že to asi nebude úplně pravda, ale kdyby to vyšlo, bylo by to něco neuvěřitelného. A právě díky tomuto přístupu se podvodníci topí v penězích.

Neregistrované obchody bez jakýchkoliv podmínek, nabídky na sociálních sítích, které nejde postihnout, takže na to dozorové orgány (ČOI) jsou krátké. Nepomohla ani upozornění na klamavé reklamy, protože podle Facebooku a Googlu bylo všechno v pořádku.

Reklamy se ukazovaly i na známých a ověřených webech (třeba i ve videích na YouTube), jenže ty s nimi mají společný jen prostor, na kterém se reklamy zobrazují. Důvěřiví lidé nakoupili s vidinou úžasného produktu, ale následně zaplakali nad výdělkem.

Hitem sociálních sítí byl před Vánocemi realistický plyšový jezevčík, který vypadá jako skutečné zvíře. Podle popisu se jedná o robotického psa „DogRobot Adult Edition AI“, který chodí, štěká a vrtí ocasem. Tato hračka údajně navozuje relaxační zážitek, protože je skvělým pomocníkem pro zmírnění pracovního stresu a perfektním společníkem pro vaše dítě, které bude pes provázet celý život.

To, co však důvěřiví lidé dostali za 950 Kč (někteří ještě dráž nebo za 750 Kč v akci), byl jen plastový jezevčík potažený látkou nevalné kvality, jehož výroba mohla stát pár korun.

Stačí se podívat na video a mně i vám je jasné, že tento výtvor vytvořila umělá inteligence. Napálit se mohli snad jen důvěřiví senioři. Z médií se na ně hrne AI a neustálý pokrok, a možná že v dobré víře uvěřili, že se skutečně doba tak moc posunula, že už nerozeznáme umělého psa od živého.

V podobném duchu na tom byla i kampaň týkající se laserové pistole. Originál za sto tisíc, na webu v akci jen za dva tisíce – no kdo by to nekoupil?

A nikomu nepřijde podezřelé, že by tomuto laseru o výkonu 6000 W stačil tenký kabel do běžné zásuvky. I to byl další podvod. Podvodníci se ohánějí certifikací a schovávají se za známé značky (Lincoln, Makita). Zájemcům přišla jen hodně drahá pájecí pistole a nemají nikde zastání.

Koupili na e-shopu, který vlastně neexistuje, nemá žádné dodací podmínky ani pravidla soukromí. Nemá žádnou kontaktní adresu, špatně uvedený e-mail (zprávu nelze doručit) ani telefonní číslo.

Pod vidinou akce a skvělého nákupu však spousta uživatelů, stejně jako v předcházejících letech, podlehla a zakoupila pochybné zboží na internetu.

Proč se lidé nechají napálit?

Po bitvě je samozřejmě každý generál, a kdo se nikdy nenechal v digitálním světě alespoň trochu podvést, ať hodí kamenem. Tento případ však jen dokazuje, že bychom všichni měli být před podobnými podvody daleko vnímaější.

Před Vánocemi jsme však náchylnější k trochu rizikovějším útratám a podvodníci to využívají, jak to jen jde. Je třeba myslet na to, že vzhledem k poměru výkonu a ceny nelze u zařízení různého typu čekat zázraky.

A když si údajně pořídíte nějaké zařízení, které v originále stojí sto tisíc a vy za to dáte 2 % této ceny, musíte prostě čekat, že to nedopadne tak, jak by mělo.

Smutné na tom je často to, že se lidé nechají napálit i přes pochybnosti. Vypadá to podezřele, co kdyby to ale byla pravda? A podvodníkům peníze stejně pošlou.

Problém je to však i díky umělé inteligenci, která dnes dokáže vytvořit hodně realistická videa. Ano, u jezevčíků výše je AI hodně vidět, ale třeba za pár let může být odlišení skutečnosti a fikce daleko náročnější.

Jak se nenechat napálit?

Nedůvěřujte všem reklamám, které vidíte. Hlavním varovným znakem bývá často extrémně nízká prodejní cena. Dalším varováním může být časový tlak, třeba to, že za danou cenu už nakoupíte jen 15 minut.

Koukněte se i do adresního řádku prohlížeče – může mít hodně zkomolenou verzi známých značek nebo třeba může používat lomítka. Dalším varovným faktorem může být použití lámaná čeština.

Vyhledejte si nezávislé recenze. Teď nemyslíme ty, které si obchod přímo vypíše na svých stránkách a které mají náhodná jména a pět hvězdiček, přičemž vy nikde nevidíte políčko, do kterého byste mohli vepsat svou vlastní recenzi.

Nevidíte žádné recenze? Podívejte se ještě pro jistotu na stránky České obchodní inspekce (ČOI), která sdružuje seznam rizikových e-shopů, mezi nimiž můžete snadno vyhledávat. Nenechte se napálit, pokud už někoho jiného podvedli před vámi.

Najděte si jmeno a adresu provozovatele a obchodní podmínky. Pokud neexistují, je to o důvod víc, abyste obchodu nedůvěřovali a tuto skvělou nabídku co nejdříve zavřeli.

Při placení používejte kartu. Pokud vám pošlou falzifikát nebo produkt nevalné kvality a nebudou komunikovat, je často jediným řešením chargeback (vrácení platby zpět). A to tehdy, pokud bance prokážete, že vás obchodník podvedl.

Při placení využijte jednorázové virtuální karty – nikde není jasné, že vás prodejce nepodvede dvakrát a neodcizí platební údaje ke kartě.

Nahlaste podvod. Když budete podvedeni, můžete to nahlásit na stránkách, kde jste reklamu viděli, ale tato kampaň už může dávno skončit a podle automatizovaných kontrol může vše vypadat v pořádku.

Musíte se tak hlavně spolehnout sami na sebe a nevěřit všemu, co vidíte. Stále tedy platí pořekadlo „důvěřuj, ale prověřuj“.

Zdroj:

https://www.facebook.com/groups/technicke.zajimavosti/posts/6639208282808194/

https://www.vasestiznosti.cz/stiznosti?q=jezev%C4%8D%C3%ADk

https://policie.gov.cz/clanek/prevence-v-olomouckem-kraji-bezpecne-predvanocni-nakupy.aspx

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz