Článek
Mezinárodní letiště Václava Havla Praha (PRG) každoročně odbaví přes 10 milionů cestujících (údaje před pandemií hovořily o 17-18 milionech cestujících ročně a očekává se, že se tyto hodnoty v roce 2025 přiblíží), což nabízí rozsáhlou síť letů po celé Evropě i mimo ni. Popularita jednotlivých destinací, ačkoli závislá na sezónnosti, ekonomických faktorech a geopolitických událostech, vykazuje stabilní trendy, odrážející jak obchodní aktivitu, tak turistické preference.
Evropské metropole a obchodní centra: Motory osobní dopravy
Lety do evropských metropolí a velkých ekonomických center tradičně vedou žebříčky nejoblíbenějších. Tyto trasy jsou primární pro služební cesty, firemní akce a také pro městskou turistiku. Londýn (Velká Británie) je neustále lídrem v počtu cestujících z Prahy; do tohoto města se obvykle uskutečňuje přes 50 letů týdně na různá letiště (Gatwick, Stansted, Heathrow, Luton), což z něj činí klíčovou destinaci pro byznys, turistiku a rodinné návštěvy. Paříž (Francie) zaujímá pevné místo mezi lídry, s přibližně 30-40 lety týdně na letiště Charles de Gaulle a Orly, lákající jak romantiky, tak účastníky četných obchodních jednání. Amsterdam (Nizozemsko) je další vysoce frekventovanou trasou, s přibližně 30 lety týdně; jeho popularita je dána nejen turistickou atraktivitou, ale i rolí letiště Schiphol jako jednoho z největších evropských přestupních uzlů. Frankfurt a Mnichov (Německo) společně generují značný provoz, s více než 40-50 lety týdně do těchto měst; jsou to hlavní tranzitní a obchodní centra, přitahující cestující na výstavy, konference a další mezinárodní spojení. Další významné evropské metropole, jako jsou Řím, Barcelona, Madrid, Dublin a také skandinávské metropole (Kodaň, Stockholm, Oslo), se rovněž stabilně umisťují v top 20 destinacích z Prahy, přičemž každá z nich obsluhuje 15 až 30 letů týdně v závislosti na sezóně a letecké společnosti.
Dovolenkové destinace a „slunečné“ lety: Sezónní vrcholy
S příchodem teplého počasí a rostoucí popularitou nízkonákladových leteckých společností vykazují lety do rekreačních oblastí výrazné sezónní vrcholy. Ty tvoří značnou část letního osobního provozu. Středomořské destinace dominují v letním období; například lety do letovisek Španělska (Malaga, Palma de Mallorca), Řecka (Kréta, Rhodos, Korfu), Itálie (Neapol, Catania) a Chorvatska (Split, Dubrovník) mohou v sezóně vzrůst z 5 až na 15-20 letů týdně. Destinace v Turecku (Antalya) a Egyptě (Hurghada, Sharm el-Sheikh) zůstávají populární po celý rok díky organizovaným zájezdům, často s denními nebo několika lety týdně. Portugalsko (Lisabon, Porto) a Kypr (Larnaca, Pafos) také vykazují stabilní nárůst popularity, zejména s rozvojem nízkonákladových dopravců, kteří nabízejí 3-7 letů týdně.
Rostoucí a specifické destinace: Nové obzory
Poslední roky ukázaly rostoucí zájem o některé vzdálenější destinace a země, což odráží širší globální trendy v cestovním ruchu a podnikání. Blízký východ (Dubaj, Dauhá) získává stále větší význam; lety do těchto měst nejsou jen konečnou destinací pro obchodníky a turisty, ale slouží i jako klíčové tranzitní body pro další cesty do Asie, Austrálie a Afriky. Tuto destinaci podporují velké letecké společnosti s denními lety. Roste počet letů do měst ve východní Evropě a na Balkáně, jako jsou Bukurešť, Sofie, Bělehrad, což odráží posilování ekonomických a turistických vazeb v regionu, s počty 3-5 letů týdně pro každou z těchto destinací. Co se týče letů na Ukrajinu, před plnohodnotnou invazí patřily Kyjev, Lvov a Oděsa mezi 30 nejlepších destinací z hlediska osobní dopravy, odbavující desítky tisíc cestujících měsíčně. Po obnovení leteckého spojení s Ukrajinou se očekává rychlý návrat těchto destinací mezi nejoblíbenější.
Faktory ovlivňující popularitu a budoucnost
Počet cestujících na konkrétních trasách závisí na několika klíčových faktorech. Dostupnost přímých letů je pro cestující vždy prioritou. Cenová politika leteckých společností, zejména aktivita nízkonákladových dopravců (Ryanair, Wizz Air, EasyJet), výrazně zvýšila dostupnost cestování. Turistická atraktivita, včetně událostí, festivalů a kulturních specifik, hraje důležitou roli, stejně jako ekonomické vazby (služební cesty, investice, migrace pracovní síly). Konečně, sezónnost je zřejmým faktorem, který ovlivňuje vrcholy poptávky.
Pražské letiště neustále rozšiřuje svou síť a zlepšuje služby a snaží se zůstat klíčovou leteckou bránou regionu. Vzhledem k trendům obnovy leteckého průmyslu se očekává, že celkový počet cestujících bude i nadále růst a síť destinací se bude rozšiřovat.