Článek
David Černý vytváří nejen díla, která vzbuzují pozornost, ale disponuje i jadrným slovníkem, který se dle mého k těmto poměrům nejvýstižněji hodí. „Národní galerie má teď ředitelku, podle níž je nejdůležitějším úkolem galerie na následující rok reflektovat a vyrovnat se s českou koloniální minulostí. Naprosto vážně, to jsem si nevymyslel. Fakt si nedělám prdel,“ podivoval se v rozhovoru s Lukášem Kašparem v časopise Téma. Jeho údiv sdílím, dokonce bych nejraději povolal do akce doktora Chocholouška a jeho zřízence.
„Tihle lidé ovládají nejdůležitější instituce v této zemi! Podívejte se na Akademii výtvarných umění. Jeden ateliér vede jakási profesorka, a ta považuje za umění to, že vystoupí na zahradě fakulty nahatá před dětmi, hrabe se v hlíně a řve,“ poukázal Černý na další otřesný případ, který by také doktora Chocholouška zajímal. „Tohle je náplň ateliéru na vysoké škole? Kolik stojí provoz takové školy? Stovky milionů. Akademie, Umprum, a FAMU jsou v přepočtu na studenta nejdražší školy vůbec, dražší než medicína. A dělá se tam tohle,“ otázal se Černý a s ním jistě i mnoho dalších.
„Mizí klasicky zaměřené ateliéry se zodpovědností vedoucího pedagoga, které jsou nahrazovány týmy nezkušených vedoucích, praktikujících nejasnou sdílenou výuku bez hierarchie. AVU teď nevede mladé lidi k vlastnímu uměleckému výrazu, ale k aktivismu,“ píše se v petici umělců. Kritizovali v ní i Alicju Knast, která šéfuje Národní galerii. Celou instituci podle nich strhává do bezvýznamnosti a ohání se nejpomíjivějšími ideologiemi, z nichž naprosto nejabsurdnější je její pokus o dekonolizaci české kultury, jež je hlavní téma českého bienále v Benátkách. „V praxi to znamená, že na bienále v Benátkách se prezentuje příběh žirafy, přivezené z Keni v době, kdy zde komunisté popravovali Miladu Horákovou,“ napsali umělci.
Kdo jde dnes do politiky? Zoufalci.
David Černý si také v rozhovoru pro Téma stěžuje, že na Akademii neučí dnes jediný dobrý výtvarník. „Je to v háji. Zvenčí nikoho, kdo něco umí, na ty školy nepustí. Udělá s tím někdo něco? Neudělá. Protože kdo dnes jde do politiky? Zoufalci. A kdokoliv by byl schopen něco udělat, toho sejmou. Musíte leda kývat, pak máte šanci tam zůstat,“ uvedl a věnoval se i „peklu“ zvanému dotace. „U divadel je chápu, ta by bez nich ani existovat nemohla. Ale co filmy? Ještě dvacet let zpátky tu vznikaly klidně bez dotací, zatímco dnes jsou bez nich nevyrobitelné. Musíte je mít zaplacené už před natočením, a podle toho to potom vypadá. Nedá se na to koukat. Pokud se totiž budou dotovat zbytečnosti, na které nikdo nechodí a nikdo je nechce, nic se nemění. Proč proboha máme platit výstupy na Akademii, při nichž se válí nevábný tvor v hlíně?“ tázal se Černý. Ano, proboha proč?
„Já vůbec nechápu, co se tam učí. Chápete, že všechno, co nejen tato paní dělá, platí stát? Jsou to peníze, které dávají maminky s dětmi, samoživitelky a my všichni. Ukažte mi soukromníka, co si ji pozve domů, aby mu tam dělala performanci. Všichni jsou tam placeni ze státních prachů a snaží se tam udržet, protože vědí, že když vypadnou ze státní instituce, jsou v prdeli. To je jejich jediná obživa. A to je tragédie té školy,“ myslel si Černý.
Sám si pamatuje školy z devadesátek. „Že je to nějaký generační rozpor, to jsou bludy. Pro nás byli učitelé osobnosti. Tykali jsme si s nimi, ale vážili jsme si toho, protože něco uměli. I ten Knížák byl osobnost. Všichni jeho studenti ho milovali. To je známá věc,“ vzpomněl. Přitom s Knížákem má špatné vztahy a šest let se s ním soudil. „Že se nesnášíme neznamená, že s ním nemůžu souhlasit s nějakou partikulární věcí, což je zrovna názor na české umělecké školy. Nedávno o AVU napsal otevřený dopis. A ten bych okamžitě podepsal,“ konstatoval Černý s tím, že tehdy tu viděl osobnosti, které jakoby dneska zmizely. „Studenti nemají na těch školách vůbec žádné osobnosti, které by je inspirovaly,“ doplnil.
Milan Knížák - který byl sám prvním polistopadovým rektorem AVU - ve svém otevřeném dopise současné rektorce uvádí, že už delší dobu pozoruje prudký propad kvality výuky, organizace a pořádku na AVU. Stalo se to podle něj už za rektora Vaňka, kterého viní z devastace školy. „V roce 1990 se mi podařilo získat špičkové pedagogické obsazení jako nikdy v historii Akademie, dát škole pevnou strukturu a stanovit organizaci výuky. Akademie se rozšířila do obou stran, tedy směrem k tradici i k experimentu. Současné ateliéry pracují bez programu, nesystematicky a vzájemně se nedoplňují. To, co je na Akademii nyní, je ponižující. V budově vládne odporný nepořádek, ateliéry jsou nesystematicky využívány a dopoledne zejí prázdnotou. Výuka ztratila jakýkoliv řád. Pedagogové přijali systém bez struktury, patrně z lenosti, jinak si to nedovedu vysvětlit. Kdybych byl stále aktivní ve vysokém školství, žádal bych, aby AVU byla odebrána akreditace,“ napsal mimojiné.
Vadila Myslbekova socha Krista
Ještě se vraťme k Davidu Černému, který má radost aspoň z toho, že Myslbekova socha Kristus na kříži nakonec zůstala v přízemí Akademie výtvarných umění. Přežila komunisty, ale v dnešní době někomu vadila. Prý studenty straší. Neskutečná zhůvěřilost. „Nedávno vedení rozhodlo, že ho přesune od vchodu pryč, aby nedráždil. Naštěstí tam nakonec zůstal. To je jiskřička, že se tam něco změní. Dneska vlastně ani nevím, proč se tam vzhledem k úrovni té školy někdo hlásí. Ale dobře, vezmou je, protože ty nároky asi nebudou nijak obrovské. Stačí se podívat na film Zkouška uměním o přijímačkách na AVU. To je peklo,“ domníval se.
Dříve byly nároky ve škole podle jeho zkušeností úplně někde jinde. „Samozřejmě po nás chtěli zvládnout precizně všechno, od obhájení návrhů po řemeslo. Dneska se tam lidi za pět let vůbec nic nenaučí. Leda chodit se zavázanýma očima po Stromovce a řvát,“ konstatoval s tím, že uplatnění po škole najdou jen těžko. „Nezbude jim, než se přilepit ke státním prachům, ale protože to po té škole neumějí, dělají věci, které neprodají. K čemu potřebujete ke každé vystavené věci stránkové vysvětlení? Číst chci knížky, do galerie si nechci chodit prohlížet hromadu písku a k němu číst půlmetrový text na zdi, kde se dozvím, že to sice vypadá jako písek, ale je to písek, který nejenže vyjadřuje současnou neutěšenou situaci, ale taky reflektuje jiný písek, který sem nebyl přivezený Uberem jako tenhle, ale normálním taxíkem…,“ okomentoval David Černý.
Snad na závěr ještě k neuvěřitelné kauze s Myslbekovým Kristem. Jeho pravnučka Milada Myslbeková se k tomu vyjádřila pro Novinky. „Dílo mého praděda Josefa Václava Myslbeka Krucifix obdivují lidé z celého světa desítky let v Sacré-Coeur v Paříži. Francouzský sochař Augustin Rodin ocenil dílo svého konkurenta slovy - Nikdo na světě nevytvořil Krista lepšího,“ uvedla a upozornila, že Kristus, který na AVU visí desítky let, je vrcholným dílem jejího pradědy. „Pokud u některých studentů a profesorů umění vyvolává tato socha Krista deprese, pak asi bude nezbytné - vzhledem k přetíženosti psychiatrické péče v naší zemi - aby vedení AVU dalo přednost k odstranění Krista z prostor fakulty a zpřístupnilo ho široké veřejnosti. Snad tím dílo mého praděda nebude vzbuzovat další nutkání adeptů umění zavěsit své tělo na hák v těsném sousedství Krista. Je to smutné a nevratné. Kultura a morálka je v troskách,“ uzavřela výstižně.
Zdroj: Časopis Téma
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/nasi-profesori-byli-mistri-i-knizak-dnes-se-uci-kvuli-platu-kritizuje-david-cerny-350295
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-desitky-umelcu-ve-verejne-vyzve-zadaji-zmeny-na-avu-a-v-narodni-galerii-40476541
https://neviditelnypes.lidovky.cz/kultura/avu-odeberte-akademii-akreditaci.A240513_201343_p_kultura_nef
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-milada-myslbekova-nutkani-adeptu-umeni-zavesit-sve-telo-na-hak-v-tesnem-sousedstvi-krista-nechapu-40471752