Hlavní obsah
Lidé a společnost

Legenda českého skoku na lyžích Pavel Ploc slaví šedesátku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Oldrich Szaban

Pavel Ploc v době, kdy kandidoval za sociální demokraty.

Jeden z nejlepších českých skokanů historie, dvojnásobný olympijský medailista, se narodil 15. června 1964 v Jilemnici, ale je osudově spjat s Harrachovem.

Článek

Otec Pavla Ploce byl sportovec, olympionik, který se věnoval biatlonu. Jeho syn se však vzhlédl v Jiřím Raškovi, prvním a jediném českém olympijském vítězi ve skoku na lyžích. Skákat začal v šesti letech. Na první skokanské pokusy nejdříve dohlížela jeho matka, poté ji nahradil otec s trenérem sdruženářů Jiskry Harrachov Antonínem Linemajerem. V libereckém mládežnickém týmu se o něj starali Rudolf Höhnl a Karel Kodejška. Na vojně jej trénoval další úspěšný skokan české historie, Dalibor Motejlek.

Na svůj první skok, pokud se to tak dá vůbec nazvat, si Pavel Ploc dobře vzpomíná. „Byl to zhruba jeden metr. U baráku jsem měl postavený sněhový můstek a dokonce to můj táta zaznamenal na kameru,“ vybavoval si bývalý skokan pro MF Dnes. „Potom, když už jsem byl trošku starší a chodil jsem do první třídy, tak jsem potají šel na patnáctimetrový můstek kousek od baráku. Na běžkách jsem vylezl asi do půlky nájezdu a nějak to sjel. Ustál jsem to, možná jsem skočil nějaké tři, čtyři metry a utíkal jsem to říct našim,“ vzpomínal.

Světový rekord i těžký pád v Harrachově

Profesionální kariéru odstartoval závodem Světového poháru v roce 1982 v pouhých sedmnácti letech. První velké úspěchy začal sbírat velice brzy poté. Slavným se stal už v roce 1983 doma v Harrachově na mistrovství světa v letech na lyžích, kde skočil světový rekord 181 metrů. Na vítězství to však nestačilo, Klaus Ostwald měl vyrovnanější skoky a získal titul. Ploc však porazil fenomenálního Matti Nykänena.

V následující sezoně skončil celkově třetí ve Světovém poháru - lepší byli jen další legenda Jens Weissflog a Nykänen. Přesně ve stejném pořadí skončil olympijský závod na velkém můstku v Sarajevu 1984. „To si člověk pamatuje celý život. V Sarajevu z toho byl bronz na velkém můstku. Po prvním kole jsem na tom nebyl nejlépe, ale ten odstup na medailové pozice nebyl tak velký, chybělo mi asi jen tři a půl bodu na medaili. Do toho skoku jsem dal všechno a riskoval jsem, protože jsem věděl, že buď to bude medaile, nebo nic. A vyšlo to!“ konstatoval.

V roce 1985 se proslavil opět na mamutím můstku v Harrachově. Tentokrát děsivě vypadajícím pádem, který však skončil bez vážných zranění. Dá se říci, že přežil vlastní smrt. Za tři dny si celý pomlácený doma zkoušel letový postoj. Šest dní poté letěl na Světový pohár do Lahti a skončil tam druhý. Za tři týdny získal bronz na mistrovství světa v letech v Planici. „Tenkrát jsem byl mladý a věděl jsem, že se musím co nejrychleji vrátit na můstek. Nabral jsem zpátky sebedůvěru a na pád už jsem nemyslel. Toho přemýšlení ani respektu tam v tomhle věku moc nebylo. Držkopády k úspěchům ve sportu i v životě patří. Jsem ale moc rád, že jsem skákání přežil ve zdraví. Někteří kluci takové štěstí neměli,“ vysvětlil Ploc.

Vrchol na olympiádě v Calgary

Přestože na sarajevskou olympiádu má krásné vzpomínky, jeho vrcholem byla olympiáda další, v kanadském Calgary v roce 1988.

Na středním můstku v Calgary Češi excelovali. Ploc získal stříbrnou medaili a Jiří Malec ze Zásady na Jablonecku bronzovou. Jiří Parma obsadil páté místo a Ladislav Dluhoš čtrnácté. „V Calgary to na středním můstku po prvním kole také nebylo úplně dobré jako v Sarajevu, do druhého jsem šel až ze sedmého místa. Bylo to něco podobného, zase jsem riskoval a vyšlo to i podruhé,“ vyprávěl Ploc.

Po olympiádě ještě dokázal dvakrát zvítězit v závodech Světového poháru a s kolegy v národním družstvu vyskákal bronz na mistrovství světa, ale jeho kariéra spěla k závěru. Jako většina starších skokanů měl potíže s přechodem na V-styl. Naposledy z můstku skočil 8. dubna 1992. Poté se věnoval podnikání, trénování a pak i politice. Byl poslancem za sociální demokracii dvě volební období od roku 2006 až do roku 2013.

Dnes ho, stejně jako mnohé jiné, trápí situace českého skoku na lyžích, která je už řadu let přímo žalostná. „Ta situace už přetrvává docela dlouho. Náš skok měl tradici, měli jsme hodně fanoušků, lidé to sledovali a mně je z toho teď smutno. Mladí skokani mi tam schází. Nepřísluší mi to nijak hodnotit, ale asi se někde zaspalo. Nevidím do toho, jak kluci trénují, ale myslím, že problém začíná už u mládeže. Máme málo talentů a zhoršily se samozřejmě i podmínky, takže při přechodu z žáků do dorostenců a juniorů už nemají takové podmínky jako ostatní závodníci z okolních zemí,“ uvedl pro MF Dnes. „Na to, že dřív náš harrachovský areál obdivoval celý skokanský svět, tak to je dneska hodně špatné a zkrátka to schází,“ dodal s tím, že by situaci mohla obrátit k lepšímu chystaná přestavba můstku K-120 na unikání HS-162.

Zdroj: 

https://sport.aktualne.cz/ostatni-sporty/zimni-sporty/pavel-ploc/r~ff20a3a6020811e984f6ac1f6b220ee8/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_Ploc

https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/ploc-olympiada-calgary-sarajevo-medaile-bronz-skokan-lyze.A140205_084811_liberec-zpravy_ddt

https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/skokan-na-lyzich-pavel-ploc-oslavil-padesatiny.A140616_091134_liberec-zpravy_tm

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz