Hlavní obsah
Názory a úvahy

Po strašných problémech s průmyslovými povolenkami se na nás řítí další

Foto: Oldrich Szaban

Hlavním zlem je dle EU pro planetu kysličník uhličitý, což prý způsobuje klimatickou změnu. I proto se na nás valí další emisní povolenky.

Normální člověk jen těžko chápe, jak někdo vůbec mohl vymyslet systém emisních povolenek, jakýchsi odpustků za vypouštění emisí, který se Evropě úplně vymkl z rukou. Teď nové ještě přibudou.

Článek

Patřím k těm, kteří tento systém emisních povolenek nechaných navíc na volném trhu napospas spekulantům, také těžko chápou. I proto mě zaujal text, který napsal pro MFD Milan Smutný, mluvčí spolku Realistická energetika a ekologie. Má název Nové povolenky zbídačí lidi (9.7. 2025, strana 7).  Kvůli novým emisním povolenkám na vytápění domácností a na benzin a naftu (ETS2) vystřelí vzhůru inflace, a ta zničí ekonomiku, obává se v něm. Doposud se Green Deal v EU týkal hlavně uhelných elektráren a těžkého průmyslu. I když vinou povolenek způsobil i vyšší ceny elektřiny a plynu. Evropská komise, europarlament i národní reprezentace 27 zemí EU přikývli ideovému plánu Green Dealu 14. 7. 2021 a jeho realizaci v podobě legislativního balíčku Fit for 55 v roce 2022. Hlavním zlem je podle nich pro planetu kysličník uhličitý, což prý způsobuje klimatickou změnu. „Zatím to odskákal uhelný a těžký průmysl, který masivně zaniká nebo opouští EU. Na tapetě jsou spalovací motory a veškerá činnost lidská nebo zvířecí se má dekarbonizovat, zastavit. Za každou cenu,“ konstatoval Smutný. „Aby byly splněny ambiciózní (tedy nesplnitelné) cíle snížení emisí ve srovnání s rokem 1900 v roce 2030 o 55 procent, v roce 2040 o 90 procent, aby se emise v roce 2050 vynulovaly, přichází na paškál normální občan. Od ledna 2027 má natvrdo platit za emise v podobě vytápění domácností uhlím a zemním plynem, ale také za emise z benzinu a nafty v autech,“ vysvětlil.

Původní cena emisní povolenky z roku 2023 byla uvažována za 45 eur za tunu emisí CO2. „To je iluzorní, protože se obchod s ETS2 na volném trhu stane terčem spekulantů. Zatímco stoupenci zelené ideologie dopad ceny povolenky bagatelizují, skutečnost bude pro obyvatele České republiky devastující,“ domníval se Smutný. „Hnědé uhlí, jehož se v sociálně nejslabších domácnostech ročně spálí 1,4 milionu tun, má být v podstatě cíleně zlikvidováno až zdvojnásobením ceny. Donedávna vládními programy dotačně podporované topení na zemní plyn, které používá 1,5 milionu domácností, podraží až o třetinu. To bude první úder pod pás životní úrovně spotřebitelů, kteří mají cíleně přejít na prosazovanou a v noci nefunkční kombinaci solárních panelů a tepelných čerpadel,“ popisuje.

Dalším zásahem do životní úrovně obyvatel ovšem bude také prudké zdražení pohonných hmot. „Dle výpočtu profesora ČVUT Jana Macka při ceně povolenky 45 eur (a kurzu 1 euro 25 korun) podraží litr nafty včetně DPH o 4,57 Kč, litr benzinu o 4,17 Kč,“ upozornil a povšiml si i faktu, že vláda ve svém klimaticko-energetickém plánu z loňského prosince předpokládá růst této nové povolenky až na 400 eur. „Pro Českou republiku je připraveno 50 miliard korun ze Sociálně klimatického fondu. Protože dle sociologů je u nás pod hranicí chudoby už milion Čechů a dva miliony se k ní blíží, takže když se tři miliony chudých Čechů podělí o 50 miliard za léta 2026 až 2032, pak na každého připadne měsíčně 199 korun,“ vypočítal. „A to zásadní - při ceně 80 eur za emisní povolenku ETS2 podraží pohonné hmoty o 25 procent. A protože se všechny produkty a služby nějak dopravují, okamžitě to akceleruje inflaci. Bude od roku 2027 očekávaná dvouciferná inflace začínat jedničkou, nebo dokonce dvojkou?“ ptal se muž s příznačným příjmením Smutný.

Celý systém je špatný

„Celý systém je od začátku do konce špatný. Emisní povolenky pro domácnosti budou mít jen jednoho jasného vítěze, ale tím nebude klima, nýbrž úředně-regulatorní šiml. Ale především povedou k dalšímu posílení ústředních struktur Evropské unie. Je přece zřejmé, že emisní povolenky na domácnosti jsou ve skutečnosti eurounijní kamuflovaná daň, které se musí říkat ‚povolenka‘, neboť daně jako takové nespadají do kompetence EU,“ uvedl v komentáři na Info.cz Martin Maňák.

„Už jen samotný výraz ‚povolenka‘ prohlubuje propast mezi bezmocnými obyvateli a ‚vládci‘, kteří skrze „daňovou povolenku“ povolují, jak mají lidé žít a kolik čeho mohou „beztrestně“ spotřebovat. Nová eurounijní daň (tj. emisní povolenka na domácnosti) má navíc bizarní specifikum: její sazba (tedy výše) není předem známá, ale odvíjí se od nepředvídatelného globálního tržního obchodování s ‚kusem úředního papíru‘. Tzn., je to daň, jejíž výše se – v nadsázce – může v budoucnu pohybovat od nuly do nekonečna,“ sdělil.

Představil si, že by tímto stylem uvaloval své „klasické“ daně na poplatníky stát. Tedy, že by vláda oznámila, že bude vybírat mnoho různých daní, ale jejich výši, respektive sazby nemůže dopředu oznámit, neboť je bude odvozovat až na základě svých potřeb a „světového dění“. „S něčím takovým by u voličů tvrdě narazila. Ale v rámci EU je možné všechno. Euroobčan musí přijmout cokoliv, neboť mu nic jiného ani nezbývá. Zvrátit rozhodnutí přijatá na úrovni EU se totiž rovná zázraku, což ostatně dokazuje notně opožděný, a nejasno jak vážně míněný pokus o dodatečné ‚doregulování‘ systému ETS 2,“ objasnil Maňák.

V Aktualne.cz se k tématu vyjádřil Michal Macenauer, ředitel strategie poradenské společnosti EGÚ. „Systém není dobře navržený a kontrolní mechanismy jsou slabé. V tomto pojetí je zavedení EU ETS2 škodlivé, protože bude znamenat nevyhnutelné navyšování nákladů velké většině odběratelů,“ varoval. Emisní povolenky ironicky glosoval komentátor MFD Miroslav Korecký v Sobotním zápisníku z Malé Strany. „Normální člověk jen těžko chápe, jak někdo vůbec mohl vymyslet dementní systém emisních povolenek, jakýchsi odpustků za vypouštění emisí, který se Evropě úplně vymkl z rukou. A jak po strašných problémech s průmyslovými povolenkami mohla vláda Petra Fialy za českého předsednictví EU kývnout ještě na povolenky občanské?“ otázal se.

Rozjetý vlak. Dá se zastavit?

Normální člověk to sice chápe těžko, nicméně evropští politici tak úplně normální evidentně nejsou. Ti, kteří tyto věci prosadili, asi těžko nyní mohou říci, že se celá léta fatálně mýlili. Někteří tomu dokonce i věří. „Protože zelená ideologie je v podstatě náhražka náboženství. A stejně jako je věřícím zapovězeno pochybovat o správnosti pasáží v Bibli či v Koránu, bylo nepřípustné sahat na zelené dobro. Zda je ta ideologie správná, zda sebeobětování Evropy něco změní, když její státy aktuálně vypouštějí jen šest procent globálních uhlíkových emisí, jež lidstvo dohromady produkuje, a největší znečišťovatelé (Čína, USA, Indie) naopak produkci CO2 zvyšují, ne, tyhle otázky se staly trochu tabu. Stejně jako dotazy, kolik to celé bude stát a jak to změní život Evropanům,“ uvedl v dubnovém editorialu šéfredaktor časopisu Téma Zdeněk Šustr.

Ten se pesimisticky domnívá, že se tento vlak jedoucí špatným směrem asi už nedá zastavit. „Ten zeleně natřený vlak je už tak rozjetý, a spousta mocných firem i vlivných a bohatých lidí v něm veze tak obří balíky peněz, že se to už nedá zastavit. Ať to stojí, co to stojí. Jasně, řadě lidí se tahle směšná a drahá marnost, s jakou se snažíme poroučet větru a dešti, ba i změnám klimatu, nelíbí. A na základě historických paralel tvrdí, že mnohem efektivnější cestou by byla adaptace. Tedy hledání variant, jak se na změny klimatu připravit a přizpůsobit se jim. Jenže ten vlak už jede jiným směrem,“ konstatoval. A případné ekonomické a sociální dopady se dle něj dají přeci vysvětlit něčím jiným. „Onen scénář, sázející na prastaré vzorce chování, se nemění. Už od pravěku platilo, že nic nestmelí tlupu víc, než pocit kolektivního ohrožení, společný nepřítel. Strach přebije v lidském vnímání a jednání všechno,“ uvědomoval se.

Není tedy náhoda, že v posledních letech zažíváme jednu kolektivní hysterii za druhou. „Nejdříve jsme slyšeli, že nás vyhladí covid. Pak, že planeta vinou oteplování co nevidět shoří. A teď se zase hrozí, že na nás (450 milionů lidí v EU) co nevidět vtrhnou Rusové (145 milionů),“ podivoval se. „Tedy, ne že bychom v Evropě na obranu tak trochu nekašlali, že by Rusové odjakživa neměli mocenský apetit. Na druhé straně ještě nedávno evropští politici tvrdili, že je Rusko před ekonomickým kolapsem, že z ledniček a televizí vyrobených na Západě vykuchává elektronické součástky, aby mělo vůbec z čeho vyrábět zbraně, a že ruští vojáci na bojové frontě kvůli nedostatku vozidel fasují osly…A ne že by nebyly velkým ohrožením i pandemie covidu a globální oteplování. Politici a část byznysu je ovšem dovedou umně využít. Přifouknout ten náš strach, a odvést pozornost  od jiných trablů, co jim kazí vládnutí,“ zakončil Šustr.

Chtěl bych však věřit tomu - možná naivně - že se tento vlak zastavit dá, či změnit jeho trasa. Pouze to asi potrvá déle, než bych si přál. A bude tomu předcházet dosti bouřlivé období, které se nebude líbit nikomu z nás.

Zdroj:

https://www.info.cz/zpravodajstvi-a-komentare/emisni-povolenky-cesko-eu-zdrazovani

https://ekonomickydenik.cz/eex-nove-emisi-povolenky-77-eur/

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/zelene-odpustky-prudce-zdrazi-benzin-a-vytapeni-kdo-za-to-mu/r~2e455c4e46c711f0b2180cc47ab5f122/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz