Článek
Albert podal žalobu na Obránce zvířat společně se společností kontroverzního podnikatele Zdeňka Jandejska. Muže, známého ve společnosti také jako „ten, co poslal traktory do Prahy“. Jeho společnost zažalovala Obránce zvířat už na začátku května. Vadily jí investigativní záběry z farem, kde se vykrmují kuřata pro značku „Albertovo čerstvé“.
Soud na základě žaloby Jandejskovy firmy vydal předběžné opatření, které Obráncům zvířat zakazuje dál záběry šířit a donutil je zcenzurovat slovní spojení popisující utrpení, které kuřata v chovech prožívají. Albert nyní požaduje po Obráncích zvířat omluvu, stažení veškerého obsahu z kampaňového webu a u Rozhodčího soudu si nárokuje i samotnou doménu. Návštěvníci jejich webu už teď uvidí jen zcenzurovanou podobu, leč s jasnou reakcí na ni.
Pokusy zmocnit se domény vedoucí kampaně Albertova krutost Radim Trojan chápe jako útok na svobodu internetu: „Náš web odhaluje lidem pravdu, která se supermarketu Albert nehodí. Tisíce lidí už z něj poslaly zástupcům obchodního řetězce svůj e-mail s výzvou, aby zlepšili životy kuřat. Bohužel Albert na to reaguje tak, že chce lidem zamezit nejen přístup k pravdě, ale i možnost vyjádřit na chov kuřat svůj názor. Takový útok na svobodné vyjadřování na internetu nemá obdoby.“ Obránci zvířat věří, že doménu uhájí a soudní spor vyhrají. Kromě zmíněného webu veřejnost na utrpení kuřat chovaných pro Albert upozorňují i s pomocí letáků a protestů před prodejnami Albert, které v minulosti proběhly v Praze a v Brně. Kampaň také podpořila řada známých osobností, mezi nimi například Nikol Štíbrová, Jan Musil, Václav Neužil nebo Hana Dědková.
Autenticita záběrů
Pravost záběrů, které Obránci zvířat zveřejnili na svých sociálních sítích koncem března, již dříve potvrdili Seznam Zprávám i samotní chovatelé. I přesto Jandejskova firma krátce po zveřejnění záběrů podala žalobu. Supermarket Albert se k ní tehdy vyjádřit odmítal, nyní se ale k Jandejskovi přidal.
Místo toho, aby stejně jako na Západě životy kuřat Albert zlepšil, neustále se vymlouvá a svaluje odpovědnost na všechny kolem. Tak nekvalitní zboží se dostává pouze na české pulty. V dalších zemích, kde Albert působí, si to nedovolí.
Kampaň Albertova krutost si klade za cíl přesvědčit Albert, aby se zavázal k European Chicken Commitment (ECC), který upravuje standardy pro podmínky chovu kuřat. Upřednostňuje šetrnější plemena, která nejsou přešlechtěna do obřích rozměrů. Požaduje více světla v halách, obohacení ve formě bidel a klovacích substrátů, i šetrnější způsob porážky. Albert v Nizozemsku a Belgii už tyto požadavky splňuje. V ČR se k závazku zatím nepřihlásil. Z českých supermarketů se zatím přidaly Konzum Ústí nad Orlicí, Trefa a Terno.