Článek
Každý den se na Zemi vytěží, zobchoduje a spotřebuje 100 miliónů barelů ropy za v přepočtu 200 miliard Kč. Jeden barel má objem 160litrů. Pokud bychom na sebe poskládali všechny prázdné spotřebované barely za pouhý jeden jediný den, tak by jejich výška byla stejná jako 2,5× obvod planety Země.
Dle dostupných údajů jsou těžitelné světové zásoby ropy při současné spotřebě 45 let. Odhaduje se, že spotřeba ropy bude ještě stoupat.
Česká republika má 100% závislost na dovozu ropných produktů, naše vlastní ložiska ropy jsou zanedbatelná, roční spotřeba činí 10mil. tun. V případě zastavení dodávek ropy by naše vlastní zásoby (včetně strategických zásobníků) vystačily na pouhých 6 měsíců, po té by se veškerá doprava, zásobování i zemědělská výroba zastavila, záchranné složky včetně armády by byly zcela neakceschopné, nastala by totální paralýza celé společnosti – pro případného agresora ideální stav.
V roce 2022 bylo do ČR dovezeno 56 % ropy z Ruska. Příjmy z prodeje ropy a plynu jsou hlavním zdrojem financování ruských hybridních i skutečných agresivních válek. Každým natankováním plné nádrže svého auta posíláme Kremlu zhruba pětistovku.
2/3 spotřebované ropy připadá na výrobu pohonných hmot pro spalovací motory v rafinériích. Na každý jeden vyrobený litr benzínu/nafty je potřeba průměrně 1,3 kWh elektrické energie. Pokud by tuto energii potřebnou jen na výrobu PHM spotřeboval adekvátní elektromobil přímo, urazil by minimálně 50 % své trasy.
Energii obsaženou v ropných pohonných hmotách auto se spalovacím motorem převede na pohyb s reálnou 10-20% účinností, se započítáním celého procesu výroby včetně těžby, rafinace a transportu (ropovod Družba 5000km) PHM je reálná účinnost spalovacího pohonu v jednotkách %. Čili 9 z 10ti vytěžených litrů ropy, této naprosto jedinečné, ničím nenahraditelné suroviny, jejíž definitivní spotřebování máme podle všeho na dohled, naprosto mrhavě vyletí výfukem spalovacího auta ven ve formě tepla a jedovatých škodlivin.
Nejhorší účinnost, tedy největší spotřebu a největší exhalace škodlivin má spalovací pohon paradoxně v městském provozu, kde sídlí 90 % populace.
Každé spalovací auto je z principu funkce jeho motoru jednoho dne kouřící a páchnoucí „olejnička“. Vlivem tření mnoha pohyblivých součástí v útrobách motoru dochází k jejich nevyhnutelnému opotřebení, motorový olej se pak ve větší míře dostává do spalovacího prostoru, stejně tak z turbodmychadla, trysky vstřikovačů paliva vlivem opotřebení a zanešení nerozmisťují palivo homogenně ve spalovacím prostoru a nedochází tak k jeho optimální atomizaci, zanešený sací trakt v kombinaci se jeho netěsnostmi a opotřebeným EGR ventilem neumožní naplnit válce potřebným množstvím vzduchu a nakonec cyklicky tepelně namáhaný katalyzátor s filtrem pevných částic postupem času jednak ztrácí svoji účinnost a také často dochází k prasknutí vnitřní vložky.
Výsledkem toho všeho je nejen snížený výkon a zvýšená spotřeba motoru, ale především o několik řádů větší množství jedů, karcinogenů, mutagenů a dalších škodlivých složek výfukových plynů s nimiž nikdo ve svých porovnáních a ekologických a zdravotních dopadech bohužel nepočítá.
Průměrné stáří vozového parku v ČR je 16 let.
Každý den s rozedněním vychází na obloze sluníčko, děje se tak 4,5 miliardy let a podle všeho se tak ještě několik miliard let dít bude, svítí pro všechny stejně a zdarma. Sluneční výkon přesahuje 40 bilionkrát energetickou potřebu lidstva.
Na území České republiky je průměrná intenzita slunečního záření 300 W/m2 a souhrnná energie 1000 kWh/m2 za rok. To znamená, že střecha garážového stání o ploše 20m2 tvořená FV panely s účinností 20% dokáže vyprodukovat v celoročním průměru denně zhruba 60-80 km dojezdu rodinného elektromobilu.
Výroba elektrické energie v ČR činila v roce 2022 84,5 TWh (bez mikrozdrojů), spotřeba 60,5 TWh. Přebytek výroby byl tedy 24 TWh.
Energie potřebná na provoz 1 milionu elektromobilů při nájezdu 20tkm/rok a spotřebě 20kWh/100km je 4TWh/rok, tedy loňský přebytek výroby elektřiny by pravděpodobně dostačoval na provoz všech OA v ČR.
Každý, kdo má vlastní střechu nad hlavou, má možnost si vyrábět energii na provoz svého vozu v podmínkách ČR minimálně ½ roku, a to zcela bez produkce jakýchkoliv vedlejších škodlivin.
Celková účinnost elektropohonu včetně ztrát nabíjením baterie je zhruba 80%, zásadní vliv na účinnost má rekuperace energie, kdy elektromotor, jakožto spotřebič i generátor v jednom, během okamžiku dokáže generovat energii, která se následně ukládá v baterii. Využívá se k tomu pohybové energie v případě potřeby zpomalování, která se pak nemění pouze ve třecích brzdách na prach a teplo jako v případě spalovacích pohonů, které tuto obrovskou výhodu nemají.
Ve městech vozidla s elektropohonem nevypouštění žádné lokální emise škodlivin, emitují podstatně méně hluku a také otěru z brzd. Městská jízda je s elektromobilem podstatně komfortnější, protože má rychlejší reakce a zrychlení, (téměř) není třeba používat brzdový pedál a neřadí se u něj žádné rychlostní stupně.
Tak, jak je výroba elektřiny v čase emisně čistější, tak stejně je čistější i provoz elektromobilů. Každý do provozu uvedený vůz je pak postupem časem šetrnější k životnímu prostředí. Je to přesný opak spalovacích motorů.
Elektromobil nepotřebuje k provozu nákladný servis, ani pravidelné výměny degradovaného oleje, filtrů, výfuků, rozvodů, spojek atd., atd., což je úspora nejen pro peněženku majitele, ale také úspora zdrojů a energie.
Odpovědět na otázku v nadpisu si musí každý čtenář sám.
Je třeba se zamyslet komu přechod na elektrické vozy prospěje, komu naopak nikoliv a pro koho je to existenční ohrožení. Kde vznikají texty očerňující elektromobilitu, kdo je šíří a jaký mají reálný základ. A hlavně jaká budoucnost nás nevyhnutelně čeká, pokud zásadně neomezíme existenční závislost na ropě.
zdroje:
https://www.ropa.cz/
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDfukov%C3%A9_plyny
https://www.idnes.cz/auto/autoservis/filtr-pevnych-castic-emise.A190314_152458_automoto_fdv
https://www.mpo.cz/cz/energetika/statistika/ropa-ropne-produkty/statistika-dovozu-ropy-do-cr-2012_2022–274594/
https://www.czso.cz/documents/10180/164965675/150185221201.pdf/c3c86a53-a829-4e3d-99c1-a8fc9254631e?version=1.1
https://dspace.tul.cz/server/api/core/bitstreams/e3cc6337-f7e3-45fc-838f-f51eb3d5fe7f/content