Hlavní obsah
Politika

Cena jízdného v Praze? Koaliční hádky do poslední chvíle

Foto: Ondřej Prokop

Ondřej Prokop

Cena jízdného v Praze. To bylo téma mimořádného jednání pražské rady - téma, které radní už jednou odložili. Nakonec se podařilo dosáhnout dohody. Neobešlo se to ovšem bez politického divadla, na které jsme si u pražské pětikoalice bohužel už zvykli.

Článek

V pondělí 18. srpna rada projednala změnu cen jízdného ve vnějších pásmech Pražské integrované dopravy (PID), a to v reakci na úpravy tarifů ve Středočeském kraji. O tomto návrhu se mělo hlasovat již minulý týden, ale kvůli neshodám uvnitř koalice byl tehdy stažen z programu. Tentokrát se však k tématu přidala i debata o cenách jízdného ve vnitřní Praze, kterou otevřela ODS, přestože v původním návrhu předkládaném náměstkem Hřibem tato změna figurovat neměla.

Co tedy bylo nakonec schváleno? Rada stihla včas sjednotit tarifní podmínky se Středočeským krajem, a pražská koalice se tak vyhnula ostudě. Hrozilo totiž, že pokud by se rozhodnutí nestihlo do konce srpna, nebylo by možné včas zadat tisk nových jízdenek a ke změně cen by nedošlo ani v Praze, ani ve Středočeském kraji, kde už si úpravu tarifů zastupitelé odsouhlasili začátkem června.

Schválena byla také úprava ceny jednorázových jízdenek v Praze. Od ledna 2026 podraží 30minutová jízdenka z 30 na 39 Kč (resp. 36 Kč při nákupu přes aplikaci Lítačka). Tento návrh prosadil radní Zdeněk Kovářík (ODS). Piráti proti němu ostře vystoupili, ale zbytek koalice je přehlasoval.

Případném zdražení ročního kuponu se neřešilo vůbec, a za to jsem velmi rád. Současná cena kuponu 3650 Kč za rok je podle mě dlouhodobě výhodná, motivuje lidi k pravidelnému využívání MHD, a především zůstává dostupná pro většinu Pražanů. Hnutí ANO tuto cenu v roce 2015 prosadilo a i nadále ji budeme bránit proti jakémukoliv navyšování.

V otázce jednorázových jízdenek ale nechápu, proč Zdeněk Hřib tak tvrdohlavě bojoval za levné jízdenky, které využívají především zahraniční turisté a občasní návštěvníci Prahy. Zdražení těchto lístků Pražany dopravující se denně do práce nijak nezasáhne. Město přitom získá tolik potřebné prostředky na úklid stanic nebo posílení přetížených linek. Navíc zdražení jednorázových lístků bude motivovat více lidí ke koupi výhodnější roční předplacené Lítačky a tím i pravidelnějšímu využívání MHD místo aut. Což by mělo být – bez ohledu na politickou příslušnost – cílem každého rozumného vedení města.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz