Článek
Zažijte souboj dvou mocností
Deskovky orientované na historické bitvy tu už v minulosti dostaly prostor. Přečíst jste si mohli o Saladinovi a také střetu mezi Japonskem a Ruskem. Tentokrát pro vás mám výlet do hlubší minulosti, kde opět dochází ke střetu dvou zásadních hráčů dané éry. 300: Země a voda se orientuje na řecko-perské války. Tedy přesněji řečeno na padesát let, během nichž proběhla trojice tažení. Reálně však můžete uskutečnit až pět výprav, což vám dává úplně nové možnosti, jak formovat historii z pozice Řeků a Peršanů, kteří mají úplně odlišnou výchozí pozici než jejich nepřátelé. Celá partie je složena maximálně z pěti kol, která mají několik fází.

300 Země a voda disponuje hrstkou komponentů.
Počet hráčů: 2
Herní doba: 30 + minut
Věk: 12+
Nejdříve je tu tažení, v jehož rámci nejdříve Peršané mohou vynaložit své finance na vojáky, karty, lodě nebo pontonové mosty. Vojáky spolu s loděmi dáváte do vámi kontrolovaných měst. Počet, jenž lze umístit, není pevně definován. Lodě však můžete postavit pouze v kontrolovaných přístavech, které nejsou obležené nepřítelem. Stavba mostu vám pak dává možnost otevřít přístup mezi Abydosem a Pellou. Jakmile pak máte utraceno, je dán prostor Řekům. Ti mají méně peněz. Lodě je však stojí stejně jako vojáci, přičemž platí stejná pravidla jako u konkurence. Obě uskupení pak mohou nakoupit za peníze karty.

Karty mají obě frakce sdílené.
Ty mají různé efekty, jež vždy pokrývají obě strany. Tedy přesněji řečeno, poskytnuty jsou vám dvě poloviny, přičemž část je perská, zatímco druhá je tu pro Řeky. V případě, že je zahrajete, můžete eliminovat za jistých podmínek nepřátelské jednotky, rušit efekty nepřátelských karet, nebo přinést do hry slavné historické postavy a realizovat s nimi epické momenty. Zajímavé pak je, že tvůrci 300: Země a voda pracují s myšlenkou, že jednotlivé události rozpracovávají a nechají vás o nich zjistit více. Jakmile pak za sebou máte fázi příprav, je čas válečných operací, během nichž dochází k přesunu vojsk po mapě. Ten realizujete užitím karet. Jakmile oba pasují, je tato fáze u konce.

Ani na moři se Persii v 300 Země a voda dařit příliš nemusí.
Pozemní vojska i námořnictvo přesouváte po cestách, jimiž jsou města propojena. To, jak daleko se posunou, určuje to, kolik území máte pod kontrolou, jelikož setkání s nepřítelem tak nějak automaticky vede k boji. Bitvy probíhají mezi loděmi nebo vojáky. Nikdy pak nedojde k tomu, že by námořnictvo čelilo pěchotě a naopak. Hráči hází tolika kostkami, kolik je přítomno armád, přičemž maximálně použije každý tři kostky. Vítězem bitevního kola je pak ten, jemuž padla nejvyšší hodnota. Zajímavé pak je, že Peršané mají maximální hodnotu 4, zatímco Řekové s těžkou pěchotou mohou mít i 5 a 6. Poražený musí odstranit jedno vojsko, načež střet pokračuje až do zničení nebo zahájení ústupu jedné ze stran.

300 Země a voda vám nabídne oblíbené hrdiny.
Způsob, jakým jsou bitvy zpracovány, vám fakticky dává možnost čelit za Řeky impozantní přesile, jelikož Peršané sice mají zástupy, avšak jejich potenciál nejsou schopni plně využít. Navíc nedisponují většinou těžkou zbrojí, což je také oslabuje. Persie má problémy jak na zemi, tak na moři. Jakmile je dobojováno, začíná fáze zásobování. Peršan následně musí odhodit všechny zbývající karty, přičemž si jednu nechá u sebe do dalšího tažení, avšak přijde tak o dva penízky. Řek si nechává až čtyři karty. Čím více pak Peršané kontrolují měst, tím více si mohou nechat vojáků na mapě mimo své území. Víceméně stejné pravidlo platí pro Řeky, avšak u nich řešíte primárně to, kolik mají měst. Řešit je pak nutné též logistiku, jelikož nezásobované čeká smrt.

Sázka na přesilu se vždy nemusí vyplatit.
Poté je tu fáze bodování, kdy za ovládaná města dostanete bod, zatímco metropole vám dají bodíky dva. Následně spočítáte rozdíl, načež výsledek dáte k celkovému skóre ve prospěch strany, která dosáhla lepšího výsledku. Hra pak končí po pěti kolech, nebo automaticky, když hráč ztratil obě své metropole. Klidně může dojít i na remízu.

300 Země a voda má pěkný boxík.
300: Země a voda hráče Saladina nepřekvapí
Proč? Fakticky tu máme hru stojící na dost podobných základech. Ano, téma je odlišné, stejně tak tu nemáme vyloženou orientaci na bitvy, avšak když se na to podíváte detailně, jedná se o dost podobné tituly. Větší rozměr působí zajímavě. Kostky tu opět hrají dost zásadní roli, avšak aspekt karet též nelze zcela přehlížet, což je fajn. Zajímavé pak jsou různé historické události, které můžete nechat promlouvat do dění na mapě. Jakožto duel funguje tento kus výborně, takže fandové řecko-perských válek by měli zpozornět.

300 Země a voda
Komu bych za sebe 300: Země a voda v rámci této recenze doporučil? Ideální je tento kus pro milovníky historických duelů, jimž dává možnost přepisovat dějiny skrze realizaci odlišných kroků. Jestliže milujete střety pro dva a navíc vás baví dějiny, chybu v tomto případě zaručeně neuděláte. Za mě mají tvůrci palec nahoru.
Za poskytnutí kopie hry 300: Země a voda na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Fox in the Box.





