Článek
Impozantní střet na malém plánu
Svět Pána prstenů rozhodně není záležitostí, která by trpěla nedostatkem adaptací. Videoher a také deskovek, jež jsou s tímto univerzem spojeny, je opravdu hodně. Žádná však samostatně neadaptovala legendární Bitvu pěti armád, díky čemuž tu nyní máme stejnojmennou deskovou hru, která fanouškům hry Válka o prsten bude v lecčems povědomá. Podobnost je ovšem jen částečná, takže rozhodně nečekejte, že vše bude obdobné jako při dobývání Středozemě. Jedním z primárních rozdílů je velikost prostoru, kde dochází k boji. Nabídnuto je vám totiž o poznání menší území, na němž má jedna ze stran trochu jistější pozici než ta druhá. Svobodné národy za sebou totiž mají porážku draka, díky čemuž jsou jejich síly více ukotveny na mapě.

Bitva pěti armád si žádá méně místa než předchozí titul.
Počet hráčů: 2
Herní doba: 240 minut
Věk: 13+
Zlo pak na mapu teprve víceméně míří, jelikož takřka všechny jeho jednotky startují v pravém horním rohu, z něhož armády Stínu pomaličku sestupují do prostoru, kde má dojít k bitvě, nebo sestupovat mohou. Dalším prvkem, jímž se Bitva pěti armád liší od Války o prsten, je přítomnost žetonů posil. Zatímco ve velké hře, kde bojujete o celou Středozem, máte víceméně všechny figury rozestaveny, tady je v poli jen malé procento, přičemž určitá část je prezentována náhodně vytaženými žetony, které během hraní v důsledku vašich akcí obracíte, načež přinášíte jednotky, jež reprezentují na bitevní pole. Skřeti mají své, stejně tak elfové, lidé pak sdílejí své kusy s trpaslíky. Samotné žetony mohou vyobrazovat různé figury. Vytahujete je navíc náhodně, takže nikdy nevíte, kdo nakonec přijde.

Brod vám může pomoci při obraně.
Stín v samém úvodu disponuje celkem šesti kostkami, zatímco Svobodné národy mají pouze pět kousků. Rozdíl tu tím pádem není až tak zásadní jako v případě Války o prsten. Stále však slouží k realizaci akcí. Krom kostek pak mají samozřejmě také karty, jejichž maximální počet je stanoven na šest kousků, po čemž už vám nezbývá nic jiného než se jich ve fázi obnovení zbavit. Zajímavé pak je, že Svobodné národy pracují s generály, kteří vám následně dají vždy tolik žetonů velení, kolik jich máte. Hráč za Stín si vybírá mezi netopýry a žetony velení, načež je součet stejný jako počet akčních kostek, jež má k dispozici, a netopýry lze umístit do libovolného regionu na mapě.

S pomocí některých postav můžete nepřátele ostřelovat.
Poté, co oba hráči mají jasno, je tu konečně fáze akcí, kdy si hodíte kostkami, které na sobě mohou mít jeden ze šesti symbolů specifických pro danou frakci. Jestliže padne armáda, můžete přesunout dvě svá vojska, jedno vojsko vést do útoku, vést kombinovaný útok dvěma a více armádami, nebo neudělat ani jedno z toho a zahrát kartu armád disponující specifickým efektem. Pokud si vyberete kostku s postavou, vede to k aktivování některého z hrdinů, který může se svým vojskem přejít dva regiony, zaútočit s muži pod svým vedením, pohnout se všemi postavami, nebo opět zahrát kartu typu postava. Symbol události vám pak dává možnost zahrát karty, nebo si je dobrat.

Kostky ve hře Bitva pěti armád hrají prim.
Trošku jinak než ve Válce tu funguje shromáždění. Namísto čistého verbování vám rekrutování přináší pouze možnost otáčet žetony a tak přinášet nováčky na bojiště. Přidán pak byl prvek zotavení, které vás nechá regenerovat jednotky, jež mají na sobě žetony poškození, představující též novinku. Poškození v bitvě totiž automaticky neznamená konečnou. Samozřejmě jsou tu pak též karty shromáždění a také schopnosti postav, které mohou vést k příchodu dalších sil. Oko bez víčka zde má roli rekrutovacího nástroje, jenž vás nechá dodávat skřety na jejich shromaždiště v průsmycích, přesouvat se s nimi, nebo je rovnou použít k útoku. Vůle Západu je pak pouze žolíkem, takže nic moc speciálního od ní očekávat nelze.

K některým postavám se dostanete až v průběhu bitvy.
Jak naznačují předchozí řádky, karty tu opět hrají zásadní roli. Krom těch daných frakcí jsou tu též karty událostí, které mají vždy efekt pro každou ze stran, zatímco ty příběhové jsou orientovány na daná uskupení. Dalším faktorem, s nímž je nutné počítat, je Osud. Ten nutí Stín losovat žetony dle počtu generálů, s nimiž operují Svobodné národy. Zlo si vybere vždy jeden. Dobru se s narůstající hodnotou Osudu otevírají postavy a také další možnosti včetně orlů či Medděda, jenž je ultimátní zbraní. Důležitá je pak samozřejmě také práce s armádami, kterými pochodujete po mapě a vedete s nimi bitvy.

Karty jsou opět hodně zásadní.
Střety jsou tentokrát o něco komplexnější než v minulosti. Zásadní roli v nich hraje třeba terén a s ním spojená převaha. Pokud ji náhodou někdo má, automaticky si bere kartu události, načež si oba hráči doberou karty vlastností všech typů jednotek, které mají v bojující armádě, kartu přeskupení a také zvláštní karty manévrování, jež jsou spojené s určitými podmínkami. Následně odhalíte karty jednotek, událostí, zvláštní karty nebo přeskupení. Poté pak oba hodí kostkami, přičemž maximem je pět kousků. Zásah musí být pět a více, přičemž při výpadech na pevnosti musíte mít šestku vždy, pokud není výsledek ovlivňován vynesenými kartami. Když pak máte velení, můžete si přehodit tolika kostkami, kolik je daná hodnota, načež dochází k uplatnění poškození, což se vyplatí.

Bitva pěti armád vám poskytne zajímavé postavy.
Vítěze pak určují odlišné podmínky. Stín má za úkol zabrat pevnosti a také ostatní sídla, za něž dostává vítězné body, jichž pro vítězství potřebuje celkem 10 a více. Svobodné národy mohou vyhrát odstraněním Bolga, vstupem Medděda, v případě, že má Stín méně než 6 vítězných bodů, nebo dosažením 15 bodů Osudu.

Bitva pěti armád má slušný úložný prostor.
Bitva pěti armád představuje menší variaci na Válku o prsten
Pro některé hráče může být Válka o prsten možná příliš velkou hrou. A přesně na tyhle fandy strategií míří Bitva pěti armád. Ta je totiž rozsahově menší a také reálně zabere méně času kvůli prvkům, s nimiž pracuje. Bolg a jeho parta tu stojí proti Svobodným národům tvořeným elfy, trpaslíky a lidmi. Během hraní musíte pracovat s kostkami a také kartami, bez nichž to zkrátka nejde. Celkové zpracování komponentů je velmi povedené, takže po této stránce není moc co vytknout. Hru pak navíc lze pěkně uložit.

Bitva pěti armád
Komu bych za sebe hru Bitva pěti armád v rámci této recenze doporučil? Z mého pohledu se jedná o pecku pro fandy Pána prstenů, která jim opět nabídne další možnost, jak zavítat do světa J. R. R. Tolkiena. Komplet navíc není nikterak náročný na čas ani celkově, takže rozhodně stojí za pozornost. Jestliže tedy máte rádi strategie, a navíc rádi vzpomínáte na finální bitvu Hobita, tady dostanete příležitost měnit dějiny. Za mě mají tvůrci palec nahoru.
Za poskytnutí kopie hry Bitva pěti armád na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.