Článek
V Duna: Impérium hrají prim karty a dělníci
Planeta Arrakis je nehostinným místem, které nepřeje moc životu, přesto na jeho povrch míří desítky vesmírných lodí. Důvod? Všichni touží po koření. Tato tajemná látka totiž představuje něco, bez čeho se lze jen těžko obejít. A přesně kvůli němu se pustíte s ostatními do boje ve hře Duna: Impérium, která vás jakožto správná strategie staví před bezpočet náročných rozhodnutí spojených s taktickým myšlením.
Počet hráčů: 1–4
Herní doba: 60-120 minut
Věk: 14+
Než se však dáte do hraní, musíte si zvolit jednu ze čtyř unikátních frakcí, které vám dávají na výběr vždy dva vůdce, po nichž se dá sáhnout. Fanoušci filmů mohou sáhnout po některém ze zástupců rodu Atreidů nebo Harkonnenů. Pokud nemáte vztah k první knize, je v Duna: Impérium ještě alternativa v podobě Thornvaldů či Richesů. Celkově mi škála uskupení skutečně sedla. Pochválit bych pak určitě chtěl autory za jejich zpracování.
Když kupříkladu sáhnete vůdkyni rodu Riches Heleně, tak vám agenti soupeřů nebudou blokovat vaše agenty v obydlených místech a radě. Vladimír Harkonnen si pak na startu vezme dvě frakce. Když se mu pak během hraní podaří vyslat do střetu více než čtyři jednotky získá jeden bod vlivu za každou ze zvolených frakcí. Jakmile máte vybráno, za koho se do boje o Arrakis dáte, už vám v Duna: Impérium nic nebrání pustit se do střetu plného karet a „dělníků“.
Každé kolo startuje v tomto díle tak, že si vezmete z balíčku novou kartu střetu. Samozřejmě jí berete z vrchu paklíku, takže nikdy nevíte, co na vás v následujících sekundách čeká. Tyto karty jsou dostupné ve třech úrovních a je na nich patrné, že stojí na myšlence pomalé eskalace, což je zřejmé z hodnot a prvků, které prezentují. K jejich plnému vyhodnocení však dochází až ve třetí fázi, před ní je tu ale ještě „mezistupeň“.
Jakmile totiž máte odhalenou kartu střetu, nic vám už nebrání dobrat si ze svého startovního balíku čítajícího deset kousků pěkných pět karet, které následně máte po ruce v rámci daného kola. V jeho druhé fázi máte konečně možnost být skutečně aktivní, protože se jedná o etapu orientovanou na tahy hráčů. Ti mohou táhnout agentem nebo sáhnout po odhalení. Tažení agentem představuje mechaniku užívanou ve většině workerplacement her, k nimž Duna: Impérium bezpochyby patří.
Nejdříve vždy musíte zahrát některou z vámi držených karet a vyslat skrze ně na specifické místo na herní ploše vašeho agenta. To kam můžete postavu vyslat definuje to, jakým symbolem její karta disponuje. Když máte v ruce kupříkladu kartu Průzkum s fialovým kolečkem nic vám nebrání poslat postav do destinací, které tuto kategorii zastupují. Genové manipulace pak umožnují poslat agenta do Landsraadu, nebo měst. Vždy si ale můžete vybrat pouze jednu z možností.
Stejně tak na daném bodu může být pouze jeden agent. Navštívení určitých polí je v Duna: Impérium zdarma, některá ale žádají platbu, takže když na to nemáte, agenta tam zkrátka nedáte. Poté, co postava na daný bod dorazí, získá či aktivuje efekty spojené s určitým prostorem. Někde na vás čeká koření, jinde peníze, jednotky nebo voda. Vedle daného pole však pracujete také s efektem vynesené karty, čímž se projevuje deckbuildingová složka, v některých případech spojená s nutností zaplatit za realizaci efektu. Nic vám však nebrání jej nevyhodnotit.
V momentu, kdy nemáte žádné agenty nebo zkrátka už nechcete své věrné použít nastává čas odhalení, v němž odhalíte nepoužité karty, jejichž spodní efekt vyhodnocujete dle libosti. Nové karty získáváte za nasbírané body přízně a vybrat si je můžete z nabídky v imperiální radě, Spojenců z Arrakisu, nebo zásoby Koření musí proudit. Počet karet, po kterých jde sáhnout je definován tím, hodnotou získané přízně. Kartu pak umístíte na svůj odkládací balíček a do ruky jí dostanete až poté co jej znovu zamícháte.
Tak trošku úmyslně jsem zde nezmínil jednu z akcí, které je možné provést, protože my dávalo smysl jí rovnou napojit na třetí fázi. Vaše agenty lze totiž poslat na bojová pole disponující ikonkou meče. Když tak učiníte spolu s agentem je možné do daného prostoru vyslat též část nebo rovnou sílu získanou během herního kola a jako bonus dvě jednotky z vaší pevnosti, které jsou „skladištěm“ nevyužitých sil. Nasazené jednotky mají hodnotu 2 a podpořit je možné skrze odhalené karty se symbolem meče.
Dalším faktorem schopným vám píchnout v boji jsou karty Intrik, které lze aktivovat v boji i mimo něj. Prim hraje v Duna: Impérium forma karty. Kolik jich zahrajete je na vás. Celkově pak máte určitou hodnotu síly. Rozhodně tu nedochází k žádnému krveprolévání, ale jednotky jsou vám po absolvování bitvy opět vráceny do zásoby. Vítězství ve střetu vám může přinést vítězné body, strategickou pozici, finance, nové karty nebo zisk vlivu u některého ze čtyř neutrálních hráčů.
Jakmile je po boji je tu fáze Tvůrce, kdy se objeví na určitých bodech koření. Když na nich máte agenta vezmete si nejen aktuální přísun, ale též to, co už na pozici leželo. Poté dochází k vyhodnocení kola. Do rukou si vezmete své agenty, figurku mentata vrátíte do landsraadu a předáte žeton prvního hráče dalšímu hrajícímu. Konec partie nastává v Duna: Impérium okamžikem, kdy se někomu podaří získat deset vítězných bodů nebo je vyčerpán balíček střetů. Načež přepočítáte vítězné bodíky.
Koření a karty proudí v Duna: Impérium ve velkém
Hra Duna: Impérium patří mezi jedny ze středně přístupných her. Jedná se o velmi dobře fungující mix deckbuildingu a formátu, v jehož rámci pracujete s pracanty. Zvolené téma je v tomto případě maximálně využito, takže tu prožíváte boj o Dunu v jejím specifickém formátu. Interakce mezi hráči je zde v rámci konfliktů o trochu omezenější než jinde, nebo minimálně takový je můj dojem. Nepopírám však vliv intrik, který je dost zásadní.
Jakožto celek je Duna: Impérium výbornou strategií, která vás nutí maximálně využít potenciál Arrakisu a také karet, s nimiž operujete. Pokud patříte mezi fanoušky tohoto žánru, nebo hledáte relativně přístupný kus spojeného s tímto univerzem, asi bych se nebál po této možnosti sáhnout.
Za poskytnutí kopie hry Duna: Impérium na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.