Článek
Přes den stavějte, v noci bojujte
Někteří říkají, že to má RTS žánr už dávno za sebou. Realita je ovšem taková, že komunita po tomto formátu stále touží a rozhodně by ráda viděla návrat třetího Warcraftu či SpellForce. Hodně aktivně se o navracení některých her, nebo minimálně o vytváření duchovních nástupců, stará společnost Paradox Interactive spolu s její indie sekcí. Jednou z novinek, které tato firma relativně nedávno vypustila do světa, je realtimová strategie Darfall. V té se máte možnost v kůži vámi vytvořeného hrdiny podívat na kontinent Aganor. Ten je stravován temnotou a vaším úkolem není nic menšího než ji zastavit.

Mág je ve hře Darfall slušnou volbou.
Postaveno je před vás rozsáhlé příběhové tažení, v jehož rámci máte možnost prožít bezpočet zajímavých situací, které vám leckdy připomenou staré dobré časy RTS žánru. Základní myšlenka stojí tak nějak tradičně na střetu lidí a orků. Jak už to ale tak bývá, pomaličku přicházíte na to, že zelené kůže rozhodně nejsou tím největším problémem, kterému je nutné v tomto univerzu čelit. Osobně se mi formát, jakým je kampaň v Darfall prezentována, líbí. Hlavně tedy její propojení s hrdinou, tradičně bych si ale dokázal představit hutnější děj.

Orkové jsou ve hře Darfall jedním z primárních problémů.
Jakmile vás pak omrzí, či ji dohrajete, automaticky se můžete vrhnout vstříc režimu přežívání. V tom si vyberete jednoho z pěti hrdinů, načež se dáte do práce. Postavena je před vás vaše pevnost, okolo níž budujete zpočátku jen základní budovy orientované na těžbu, produkci jídla a ve finále také trénování vojáků. Svět Darfallu má 24hodinový cyklus. Přes den můžete stavět, prozkoumávat a víceméně relaxovat. Jakmile ale nastane noc, je třeba být na pozoru. Po západu slunce totiž naplno ožívají síly temnoty, které útočí na vámi kontrolované osídlení. Jejich výpady jsou zpočátku relativně neškodné, jak však čas běží, síla útoků roste a s tím také nutnost se jim bránit. Ve finále pak na řadu přijdou démoni.

Se zlem ve hře Darfall bojujete různě.
Ti představují reálný problém pro každého, na koho narazí. Jediný způsob, jak se s nimi vypořádat, je postavit opravdu kvalitní obranu a také získat dost sil na případné odražení výpadu. Jednotky tu však neverbujete tak snadno jako v případě jiných RTS. Každý voják si v Darfall žádá specifické kusy výstroje. Tedy téměř každý. Základní bojovníci s kopími žádné velké požadavky nemají, když ale chcete udržet linii dlouhodobě, je třeba je rychle vyměnit za do zbroje zakuté rytíře, berserky nebo těžkou jízdu. V nabídce válečníků pak neschází ani různé typy střelců.

Hlavní je ubránit pevnost.
Vaším esem v rukávu jsou pak vždy zpočátku přidělení hrdinové. Oproti jiným členům vaší říše procházejí stabilním vývojem, který neznamená pouze zvyšování statistik, ale vede také k získání nových schopností a pasivních dovedností. Každá herní specializace má svůj evoluční strom, takže když chcete, máte řadu možností, jakým směrem svého šampiona zaměřit. V nabídce reků najdete mága, válečníka, lučištnici nebo paladina věrného světlu, jež ho doprovází do každé bitvy. Myšlenka postav je povedená, stejně tak i jejich vývoj a koncept obyčejných pěšáků bojujících po boku vyvolených.

Na počátku toho nemáte v Darfall mnoho.
Jako alternativa za Warcraft pro jednoho funguje Darfall obstojně
Samozřejmě tu v závěru této recenze můžeme dlouho debatovat o tom, jak moc je Darfall podobný Warcraftu. Fakticky k němu má pro někoho možná až příliš blízko. Osobně to ale vnímám jako plus, protože přestože RTS žánr není zcela mrtev, rozhodně tu není tolik jeho zástupců jako v minulosti. Tento navíc hraje pěkně na fantasy strunu, což je hodně fajn. Dostanete v něm obstojnou kampaň a také režim přežívání, který není o mnoho horší než příběhové tažení. Schází mi tu ale multiplayerová složka a také větší objem možností třeba v rámci dostupných ras. Myslím si však, že v tomto ohledu klidně ještě může dojít k nějaké pozitivní inovaci. Zda k ní dojde, ukáže až čas.

Darfall
Komu bych za sebe hru Darfall v rámci této recenze doporučil? Dle mého je to povedená RTS ze staré školy, která sází na nostalgickou notu. Hledáte titul podobný Warcraftu či jiným obdobně nastaveným dílům? Tak to rozhodně má smysl po téhle záležitosti sáhnout, protože vám nabídne mnoho obdobně laděných prvků. Pokud ale chcete něco inovativnějšího nebo zaměřeného na moderní téma, asi si pořiďte něco jiného.
Všechny fotky pro tento text jsem sám vytvořil pro účely recenze hry.