Článek
Reus 2 vám nabídne rovnou celou plejádu bohů
Asi každý někdy z nás snil o tom, jak tvoří něco, co je větší než on sám. Reus 2 dává hráči možnost ujmout se vždy trojice bohů, s nimiž se pustí do práce, kterou v křesťanské verzi náboženského učení zvládl jediný Bůh za pouhých sedm dní. V tomto případě to bude delší proces, avšak nelze říci, že nezábavný, protože být bohem je zkrátka vždy zábava. Každý ze světů je na začátku vaší kreativní cesty kruhem v 2D prostoru, jenž čeká na to, až jej někdo udělá unikátním. Na svou kreativní práci máte pouze omezený objem času, během něhož musíte všem místním dokázat, že má smysl ve vaše božstva věřit.
Každý z vámi kontrolovaných bohů umí něco. Jeden se specializuje na šíření úrodných nížin a pralesů, druhý vytváří hory zatímco třetí hloubí dna oceánů a generuje tak prostor pro vodní živočichy. A to není vše. Vedle formování podoby planet určujete také to, jaké tvory v dané části vysadíte, co bude ve vybraném prostoru žít za zvířata a také jaké nerosty budou existovat v jejich dosahu. Na první pohled může Reus 2 vypadat trochu primitivně, avšak fakticky se jedná o překvapivě komplexní titul, který dost pracuje s myšlenkou budování ekosystémům, které musí být dostatečně pestré na to, aby v nich dokázalo lidstvo normálně existovat.
V samém úvodu kampaně si vždy vyberete startovní kmen, který má určitou orientaci. Jakmile se ten usadí má tři základní potřeby. Pro štěstí potřebuje jídlo, peníze a vědu. Každý z prvků získáváte jiným způsobem, takže nepočítejte s tím, že když do prostoru umístíte veverky vyřešíte tím všechny problémy vámi podporovaných človíčků. Nikoliv! Žádají si toho mnohem více, takže pro úspěch je v Reus 2 nutné kombinovat. Veverky kupříkladu dokáží generovat více jídla v případě, že v jejich okolí vysázíte stromy. Když navíc do prostoru umístíte i nějakou tu jabloň váš příjem potravin se ještě zvýší, protož jablka produkující stromky vnímají přítomnost ostatních dřevin generujících ovoce velmi pozitivně.
Celkově je tato myšlenka hodně zajímavá a fakticky stabilně vás nutí k tomu přemýšlet nad tím, zda realizovat výsadbu toho či onoho, protože každý prvek ovlivňuje vámi kontrolovaný svět jiným způsobem než ostatní. Jak navíc roste spokojenost lidí Reus 2 vás nechá realizovat další vesnice a plnit také přání těch, jimž byla dána možnost oddělit se od hlavního proudu a vytvořit odlišně orientované společenství s jinými hodnotami a prioritami. Po frakci zaměřené na potraviny si máte například možnost stvořit lid s touhou po zlatě, vědomostech, či jiných aspektech.
Vámi ovládaný svět pak prochází různými érami. Když se vám během nich daří realizovat určité podmínky následně jsou vám nabídnuty širší možnosti po stránce následného vývoje. Když naopak selháváte, jen těžko můžete počítat s tím, že před vás bude postavena nějaká ta pořádná výzva. Na realizaci všeho máte ovšem omezený počet tahů spojený s tím, že každé vygenerování rostliny, zvířete nebo rudy vás automaticky stojí božskou sílu. Jakmile jí vyčerpáte éra je u konce a startuje nová, popřípadě je vývoj planety u konce a vám nezbývá v Reus 2 nic jiného než zamířit k novému světu, kde odstartujete znovu a lépe.
Proč lépe? Primárně kvůli tomu, že po každém dokončeném světě máte v Reus 2 více možností. Dokonce i škála bohů se rozšiřuje o nové kusy, takže po řadu hodin máte příležitost budovat čím dál tím lepší světy. Vlastně je to brilantní formát neustále vás nutící ke hraní. Asi bych si však dokázal představit, že bych měl na daných planetách více času, což je jediný důvod ke kritice z mé strany.
Reus 2 z vás udělá boha na plný úvazek
Asi jsem nečekal, že bude Reus 2 o tolik komplexnější než jeho předchůdce. Ve výsledku se tak ale stalo, takže tu máme relativně náročný božský simulátor, v němž budujete jeden svět za druhým ve snaze vytvořit svým lidem ráj, v němž budou všichni spokojení. Náročný to úkol, avšak když se do toho dáte, bude vás to nesmírně bavit a aby toho nebylo málo ještě si u toho krásně odpočinete, díky příjemnému vizuálu.
Reus 2 patří mezi zajímavé božské simulátory, které na vás ve své podstatě nikterak netlačí. Jestliže máte rád kombinování prvků, nesnášíte stres a celkově hledáte kus u něhož si odpočinete, tak bych se vůbec nebál po této záležitosti sáhnout, protože je to jednička na trhu božských simulátorů, jichž není nikdy dost.