Článek
Duchařina je hrou plnou schovávání a karet
Každá partie hry Duchařina se odehrává v hotelovém pokoji, kde každý z hráčů dostane k dispozici skupinu duchů jasně definované barvy, jejichž úkolem je během pěti kol dostat se v co největším počtu na druhou stranu vstupní haly. To je náročnější, než by se mohlo zdát. K dispozici totiž nemáte stejně velké duchy, nýbrž různě rozložité exempláře, s nimiž je nutné pracovat. Propašování malých kousků je samozřejmě jednodušší než transport jejich naditého kolegy. Jak už to ale bývá, za plnění náročných úkolů je vždy větší odměna než za uskutečnění těch, které jsou malé.
Počet hráčů: 2-4
Herní doba: 30-60 minut
Věk: 10+
Duchové se během partie pohybují primárně za pomoci karet, které jsou jim přiděleny náhodně. V samém úvodu kola hráč posouvá nábytek zobrazený na dané kartě. Duchařina totiž nechává duchy skrývat se za nábytkem. Hodnota na vytažené kartě ovšem není určena pouze pro židle, skříně a gauče. Pohybují se podle ní také duchové a je pouze na vás, jak mezi ně rozdělíte pohybové body. Je tu však jedna podmínka, která vás limituje v tom, aby duch přešel z jednoho konce místnosti na druhý v jediném tahu, a to je skutečnost, že to zkrátka udělat nelze.
Aktivně proto rozdělujete číslo mezi své duchy a snažíte se je dostat k některým z řady uzavřených vrat. Cesta je to náročná, práce s body navíc dává zabrat vašim plánovacím schopnostem. Často přemýšlíte, zda umístíte velkého ducha dále než jiné, či naopak vsadíte na kvantitu skrze malé duchy, které umístíte ve maximálním nákladu po „celém“ plánu. Jakmile je nábytek posunut a duchové rozmístěni, všichni hráči postupně hodí kostkou, načež ten s nejvyšší hodnotou vybírá klíčovou dírku. Na jakou stranu ji položí, je na něm, ale jaké dveře využije, už opět určuje kostka.
A právě v tento moment nastává „hodina“ pravdy, protože skrze klíčovou dírku nahlédnete do prostoru. Duchařina takto nechává jednoho hráče otestovat, jak moc dobře se podařilo jeho společníkům, nebo i jemu samému, ukrýt své duchy. Když se v daný moment stane, že je duch spatřen, musí se vrátit na výchozí pozici, což je dost nepříjemné. Hra končí v momentu, kdy už nemáte k dispozici žádné karty pohybu, načež získáte body za přepravené duchy a také za ty, kterým se podařilo efektivně ukrýt.
Pomyslnou nástavbou je pak prvek slučování duchů. Všichni duchové po jeho aplikaci vstupují na herní plochu jako základní verze, které procházejí transformací až poté, co se dotknou jiného ducha. Jakmile zakomponujete do partie Duchařina toto, je ještě možné ji ztížit skrze karty Za minutu dvanáct, které hru obohacují o různé detaily mající ve výsledku velký vliv na průběh partie.
Během partie hry Duchařina vyhrají pouze ti nejpřizpůsobivější
Už na první pohled vypadá Duchařina jako zajímavá záležitost pro širší hráčskou skupinu. To, co slibuje obal, ve výsledku plní tato deskovka za pomoci své hratelnosti i toho, jakým způsobem jsou navrženy herní komponenty. Hrátky v pokoji maximálně testují vaši schopnost užívat nábytek a mírně predikovat, jakým způsobem bude posunut. Jak už to bývá u her s kostkami, je tu i faktor náhody, což mi osobně nevadí. Neměl jsem ovšem potíž hru hrát i s mladšími hráči, než je doporučeno.
Duchařina patří mezi nenáročné hry kombinující karty, kostku a figurky putující po plánu ve jménu opuštění nabídnutého prostoru. Pokud máte rádi tento formát a přitahují vás duchové, jedná se dle mého názoru o velmi slušnou volbu s pěknou hratelností a dobře navrženou hratelností. Jestliže rádi koukáte skrze klíčovou dírku, je to záležitost přesně pro vás.
Za poskytnutí kopie hry Duchařina na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Albi.