Článek
Představte si místo, které je dosud nedotčené rukou civilizace. Izolovaný ostrov ukrytý před pohledem světa, jehož harmonie nyní čelí narušení ze strany kolonizátorů. Tito nezvaní návštěvníci mají jediný cíl: proměnit přírodu v města, lesy v pole a ticho v hluk pokroku. Vy, jako jeden z duchů spojených s tímto ostrovem, musíte zasáhnout, protože ztráta domova pro vás znamená mnohem víc než jen porážku – je to zánik rovnováhy samotného světa. Hra Duchové ostrova vás staví před úkol ubránit tuto svatyni technologické nezkaženosti před chamtivými kolonizátory, přičemž každé rozhodnutí a každý tah může mít zásadní dopad na celkový průběh partie.
Počet hráčů: 1 - 4
Herní doba: 120 minut
Věk: 14+
Jednou z největších předností hry Duchové ostrova je modulární mapa, která může být díky tomu pokaždé jiná. Herní plán se skládá z několika dílů, jež hráči komponují před začátkem partie. Tato variabilita znamená, že ostrov nikdy není stejný a hráči musí každou hru přizpůsobit svou strategii novému rozložení. Velikost mapy a podmínky hry se navíc mění v závislosti na počtu hráčů, což přidává na variabilitě a udržuje zážitek svěží i po mnoha odehraných hrách. Každý hráč začíná s odlišným duchem na vlastní části ostrova, přičemž právě výběr ducha má klíčový vliv na průběh partie.
Duchové ostrova vám nabídnou celkem osm duchů, jichž se můžete ujmout v úvodu partie. Mocné entity jsou rozdělené do různých obtížnostních kategorií, s čímž musíte počítat. Čím náročnější duch, tím déle vám bude trvat jeho pochopení. Někteří pak nejsou úplně ideální na solový formát, protože, jak už to tak bývá, ne každý disponuje dovednostmi, jež je možné využít tak efektivně jako v případě kooperování s ostatními obyvateli ostrova. Zatímco někteří duchové jsou nejsilnější u vody, jiní šíří svůj vliv po mapě za pomoci zeleně. Alternativ je zkrátka dost. Nebál bych se pak říci, že design jednotlivých duchů je geniální a fakticky dost často hrajícímu nabízí odlišný zážitek.
Herní tah ve hře Duchové ostrova je rozdělen do několika fází. První částí je etapa růstu. V té si dobíráte karty ze svého odhazovacího balíčku, získáváte nové karty moci a také máte možnost rozšiřovat svou moc po ostrově. Faktem je, že pro každého ducha je tato fáze trošku jiná, jelikož ji má rozdělenou do tří sekcí, které jsou u všech jinak rozložené. Řeka zalitá sluncem vás kupříkladu nechá obnovit karty, získat jednu kartu schopnosti a také jednu energii. Zvolit si za ni však můžete rozložení většího počtu žetonů přítomnosti nebo získat jednu kartu a rozložit dva žetony přítomnosti na jednom bodu. Přítomnost je pro váš úspěch dost zásadní. Čím větší část ostrova totiž ovládáte, tím silnější se váš duch stává.
Herní deska ducha obsahuje různé ukazatele, které vám určují, kolik energie můžete v rámci kola získat a kolik karet můžete v daném tahu zahrát. Energie je potřebná pro aktivaci schopností, přičemž některé karty mají okamžitý efekt, zatímco jiné působí až v pozdější fázi kola. Rychlé schopnosti umožňují okamžitě zasáhnout do situace na mapě, například vyhnáním kolonizátorů z určitého území nebo zničením osady. Tyto akce jsou klíčové pro zpomalení postupu kolonizátorů a minimalizaci škod, které mohou způsobit. Často však nejsou tak efektivní jako silná varianta.
Jakmile mají hotovo duchové a jsou aktivovány rychlé efekty, startuje fáze kolonizátorů, během níž dobyvatelé nejprve vyhodnotí, jak se jim dařilo šířit zmar, načež na ně dopadne strach z duchů, který má různé efekty. Poté, co je toto hotovo, mohou se lidé dát do plenění ostrova, budování a průzkumu. Karty útočníků se vždy posouvají, je tím pádem vždy nejisté, kam zamíří příště. Jakmile mají odehráno, vyhodnotí se pomalé efekty moci. Tlak na hráče ze strany kolonizátorů stabilně roste. Když je nedokážou dostatečně zdatně eliminovat, nakonec to vede k porážce.
Hra končí, jakmile hráči dosáhnou vítězného cíle, kterým je úplné vyhnání kolonizátorů z ostrova. Existuje však i několik cest k porážce. Pokud duch ztratí všechny své žetony přítomnosti, hra pro něj končí. Stejně tak mohou hráči prohrát, pokud na mapě dojde k příliš velkému poškození v podobě žetonů pohromy. Časový limit a neúprosný postup kolonizátorů znamenají, že hráči musí neustále plánovat dopředu a pečlivě volit mezi krátkodobými a dlouhodobými cíli.
Rozervaná země nejenže přináší nové entity, ale též expanduje svět hry Duchové ostrova
Základní verze hry Duchové ostrova pracuje s formátem hry orientovaným maximálně pro 4 hráče. Jestliže chcete hrát ve větším počtu, může vám pomoci právě zásadní rozšíření Rozervaná země. Ostrov rozšiřuje o dva nové kusy země, a aby toho nebylo málo, navíc dostanete k dispozici 10 nových duchů, stavějících před hráče čerstvé schopnosti a také výzvy. Stejně jako v elementární variaci i tito duchové mají své dovednosti. Nabídnuti jsou vám divocí ptáci, smrtící mlha a duch spojený s časem. Zkrátka a dobře, opět jsou všechny entity velmi originální. V rámci náročnosti pak patří do různých skupin.
Zásadní novinkou jsou pak Události, které přinášejí aspekt nepředvídatelnosti v podobě různých efektů s odlišným dopadem. Duchové mají tím pádem před sebou více výzev. Kolonizátoři však musí čelit pustině a také novým prvkům. Na ostrov ale míří Rusové a také kolonisté z Habsburské monarchie, kteří se připojují k původním dobyvatelům z Anglie a dalších koloniálních říší. Duchové ostrova: Rozervaná země jakožto celek patří do kategorie kousků, které musíte mít.
Trny a drápy nechají síly hry Duchové ostrova pracovat s lidmi
Duchové ostrova: Rozervaná země přinášejí řadu inovací. Pokud chcete ale ještě více prvků a celkové posílení těch prezentovaných, je tu právě pro vás rozšíření Duchové ostrova: Trny a drápy. To rozpracovává myšlenku nových žetonů. Za pomoci divočiny máte možnost znesnadnit kolonistům průzkum. Choroby znemožňují stavbu, zatímco konflikty eliminují poškození, které mohou kolonisté způsobit. Nejvíce se mi pak líbí výpady obyvatel divočiny proti dobyvatelům. Perfektní jsou pak též nové události, protože opět kompletně posouvají hru o kus dál.
Je to však vše? To rozhodně nikoliv. Expanze Duchové ostrova: Trny a drápy má pro hráče také další scénáře a dva nové duchy. Ideální je proto spojit ji s rozšířením Křídla a plameny, obsahujícím promo karty čtyř nových duchů a Skotského království, jemuž asistuje Francouzské království v případě Trnů a drápů. Obě rozšíření jsou dost zásadní, prim ale bezesporu hraje krabice obsahující Duchové ostrova: Trny a drápy.
Oživlá příroda optimalizuje hru Duchové ostrova a navíc vám krásně sedne do aktuálně vydaného kompletního insertu
Ještě nemáte dost rozšíření? Tak tu pro vás ještě máme expanzi Oživlá příroda. Ta optimalizuje některá pravidla tak, aby hra Duchové ostrova lépe fungovala, což vnímám pozitivně. Jen málo tvůrců se totiž ke svým hrám aktivně vrací, a v tomto případě to skutečně nastalo. Nescházejí tu ovšem novinky. Zásadní inovací jsou vtělení, s jejichž pomocí dostane váš duch novou formu přítomnosti, dávající mu další alternativní schopnosti. Hra vám touto cestou dává možnost lépe se šířit po ostrově. Dokonce jej můžete použít i jako prvek, který obětujete ve jménu zachování obyčejné přítomnosti.
Mimo vtělení jsou tu pak též nové žetony pevně spojené s některými novými duchy. Kolonisté musejí bojovat s bujením, chvěním a též hlubinou, toužící řádně lidem zatopit. Opět tu pak máme osm nových duchů, takže o čerstvé možnosti není nouze. V nabídce najdete třeba Kolos se žhnoucíma očima, Tanec otřásající zemi nebo Touhlavý hlas přinášející šílenství. Náročnost nováčků znovu není vůbec malá. Dalším faktorem, s nímž musíte počítat, je Habsburská dynastie pod vedením císaře Josefa I., jehož věrní touží těžit ve velkém.
Kromě Oživlé přírody dostala hra Duchové ostrova také novou verzi insertu od MitroCZECH. Přesněji řečeno čerstvý formát pro kompletní edici, jenž vám dává možnost zakomponovat vše do jedné krabice. Na samém dně najdete kombinaci řady prvků nutných pro kolonizátory, domorodé obyvatelstvo, díly mapy, znečištění a též žetony energie. Jakmile máte tuto vrstvu, můžete na ni položit karty rozmístěné opět velmi šikovně. Do popředí bych rád dal skutečnost, že Duchové mají své vlastní štítky v rámci obtížnosti, takže jejich schopnosti dokážete pěkně rozdělit.
Strach a Události pak disponují svým vlastním prostorem. Žetony hráčů mají své vlastní úložné prostory. Obdobně pak jednotlivé žetony z expanzí můžete najít ve specifických krabičkách. Neschází ani prostor pro nové prvky, hromadu karet duchů a též další aspekty, které hra obsahuje. Celkově mi přijde, že příprava je díky insertu od MitroCZECH výrazně jednodušší, takže člověku nezabere tolik času jako dříve či s hůře navrženým insertem. Jediné, co bych si dokázal představit, by byla přítomnost technického nákresu, jako tomu bývá u konkurence. Jinak ovšem nemám tvůrci tohoto insertu co vytknout.
Jakožto komplet představují Duchové ostrova dokonalou volbu pro fanoušky strategických kooperací i osamocené hráče
Duchové ostrova vynikají nejen strategickou hloubkou, ale také atmosférickým zpracováním. Každý duch je originální a jeho schopnosti reflektují jeho spojení s přírodou či jejími temnějšími aspekty. Grafické zpracování karet, detailní ilustrace a promyšlený design herních komponentů přispívají k celkovému zážitku a vtahují hráče do světa, kde se mísí krása přírody s hrozbou jejího zničení. Velkým esem celku je pak řada dostupných expanzí, které rozšiřují počet hráčů, přidávají nové herní prvky, další scénáře a také herní díly. Dost se mi líbí také skutečnost, že řeší některé nedostatky z minulosti a přítomnost insertu z dílen MitroCZECH, který vám dává možnost hru rychle vyložit dle potřeby.
Komu bych hru Duchové ostrova v kompletním formátu doporučil? Podle mého názoru je to jedna z nejlepších kooperačních strategií, které můžete na trhu najít. Ano, není jednoduchá, ale když do ní proniknete, nabídne vám něco neskutečného. Nuda nečeká ani na solové hráče, kterým je nabídnut též výborný zážitek. Osobně kvůli tomu nemohu jako pro základ, tak i dostupná rozšíření nezvednout palec – je to totiž pecka, kterou chcete ve své sbírce ideálně i s insertem.
Za poskytnutí kopie hry Duchové ostrova a prezentovaných rozšíření na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.