Článek
Pouštní svět vás ve hře Duna: Válka o Arrakis staví před rozhodnutí konflikt
Aktuální filmová adaptace legendárního sci-fi Duna je rozdělena na několik částí. Hned v první nevypadá situace rodu Atreidů vůbec dobře. Vlastně přijdou o všechno. A právě po této pasáži se odehrává strategie Duna: Válka o Arrakis. Harkonnenové se v ní vrací v plné síle na planetu a začínají stabilní těžbu koření, které musí téct proudem, protože pokud ne, ani tento rod nečekají příjemné časy. Atreidové ovšem v této fázi ještě nejsou zcela vyřízení. Právě naopak! Mají podporu místních, kteří spolu s nimi pořádají akce proti vykořisťovatelům, díky čemuž může střet začít naplno.
Počet hráčů: 1-4
Herní doba: 120 minut
Věk: 14+
Každá frakce je v určitém ohledu unikátní, přestože některé faktory a herní prvky mají podobné. Pojďme na to ale postupně. Harkonnenové, jakožto dominantní síla, vždy začínají herní kolo. Jejich úkolem je vyslat do pouště těžební vozidla podpořená ornitoptérami a karyolami ve snaze získat co nejvíce ze zdejších zásob. Jakmile technika pracuje na různých úrovních pouště přinášejících těžícím odlišné hodnoty koření, přichází akční fáze.
V té si oba hráči hodí akčními kostkami. Duna: Válka o Arrakis totiž podobně jako třeba Válka o prsten hodně pracuje s myšlenkou kostek a jejich následným přiřazováním k akcím. Při vyhodnocování se střídáte, takže se nestane, že by protivník udělal příliš velký počet kroků.
S pomocí akčních kostek verbujete nové síly, přesunujete jednotky po mapě nebo je lze použít k rozšíření vaší „stáje“ techniky či využití pouště ve váš prospěch. Samozřejmě hodně záleží na tom, s jakou stranou kostky ve hře Duna: Válka o Arrakis pracujete. Atreidové například nemají problém naplno využít červy. Ty mohou povolat skrze žetony výstrah pracující s pohybem nepřátelských jednotek.
Pokud se pak červ vynoří, nic vám nebrání s nimi pohnout až o dvě pole. Dokonce je možné použít jednoho tvůrce k útoku na nepřátelské legie či jejich těžební vozidla, která může zachránit pouze využití letecké techniky, jež následně zmizí z bodu střetu. Obyčejné jednotky pak musí čelit také vlivu Coriolisovy bouře, která má na Atreidy menší vliv než na Harkonneny.
Během akční fáze nepracujete pouze s jednotkami a veliteli. Dalším faktorem jsou volné akce, jimiž můžete za Atreidy otočit výsadkové žetony, zatímco Harkonnenové objevují síče, jejichž hodnota je vždy odlišná. Ve hře Duna: Válka o Arrakis nechybí ani hraní plánovacích karet, které jsou rozděleny do dvou balíčků specifických pro každou frakci, přičemž každý má jiný vliv na průběh partie.
Harkonnenové vám dávají možnost zapojit jejich velitele, povolávat posily a posilovat těžbu. Corrinové pak zlepšují pohyb legií a různě tlačí na konkurenčního hráče. Ten má Fremenský balíček, který má vliv na poušť a její divoké obyvatele. Atreidský balíček posiluje útoky pěchoty, přináší fedajkiny, Gurneyho Hallecka nebo ovlivňuje karty jasnozřivosti.
Ty představují úkoly, které hra staví před Atreidy. Když se vám dané podmínky podaří splnit, získáte kartu a po stupnici se posunou žetony, které odpovídají hodnotám na kartě. Čím více jasnozřivosti máte, tím více alternativ vám hra nabízí. Duna: Válka o Arrakis vás ve finále nechá dokonce použít atomové zbraně, jimiž se dá změnit tvář tohoto pouštního světa. Ten měníte také skrze bitvy, v nichž používáte jak sílu svých jednotek, tak bitevní kostky.
Když nevidíte ve střetu potenciál, je tu možnost za jistých podmínek ustoupit. Hra samotná končí v okamžiku, kdy se některé ze stran podaří splnit její cíle. Atreidové musí získat určitou úroveň jasnozřivosti, zatímco u Harkonnenů jde primárně o nadvládu spojenou s kontrolou nad Arrakisem.
Zapojení maxitrajektů není ve hře Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda na škodu
Do bojů o planetu Arrakis však nemusí zasáhnout pouze síly dvou hlavních frakcí. Duna: Válka o Arrakis vám totiž dává možnost zapojit expanzi Kosmická gilda, která, jak napovídá samotný název, přináší tuto frakci mající značný vliv na to, co se děje mezi světy. Jen ona totiž dokáže přepravovat vesmírem techniku a jednotky za pomoci svých maxitrajlerů, a přesně tuto roli má i zde. Hráči nyní mají možnost provádět imperiální akce. Ty jsou tři a každá má jiný vliv.
Maxitrajlery se vesmírem pohybují pomalu. Skrze imperiální akce je máte možnost zrychlit. Pomocí CHOAMU si můžete do trajektu umístit vesmírnou fregatu, zatímco akce s Landsraadem vás nechá naverbovat dva vojáky velkorodů. Tyto akce ovšem můžete realizovat pouze po splnění určitých podmínek. Atreidové imperiální akci aktivují po zničení těžebních vozidel kontrolovaných Harkonneny, zatímco Harkonnenové si k nim získávají přístup díky utrácení bodů koření. Kdo těží, ten má. Jakmile koráby dorazí k Arrakisu, můžete z nich vylodit jednotky na místech, kde nečeká nepřítel.
Vesmírné fregaty pak umísťujete na letové zóny určené pro ornitoptéry a karyoly. Mohou vám pomoci při přesunu jednotek nebo je lze použít k provádění kobercových náletů. Novinkou mezi postavami je Navigátor guildy, který se přidává k Harkonnenům, jimž pomáhá při jejich snažení o úplnou kontrolu nad planetou. Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda dodává hráčům také nové plánovací karty. Zkrátka poctivá expanze, s jejíž přispěním si dokážete rozšířit herní zážitek.
Duna: Válka o Arrakis je bezpochyby strategickou hrou roku 2024
Zápas o osud planety Arrakis jsem ve hře Duna: Válka o Arrakis absolvoval jak ve formátu pro více hráčů, tak v sólovém formátu. A musím říct, že v obou variantách to byl úžasný zážitek. Byl jsem natolik nadšený, že jsem si nakonec vybarvil všechny figurky, abych si celkový dojem ještě více umocnil. Na této strategii se mi líbí vysoká míra podobnosti s Válkou o prsten. I tady velmi aktivně budujete děj za pomoci karet, kostek a strategických voleb. Mapa je impozantní, stejně jako dostupné jednotky a možnosti plánovacích karet. Díky odlišné konstrukci frakcí a různým detailům byla opravdu každá partie unikátní.
Slušnou posilou je i expanze Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda. I bez ní ale základní hra perfektně funguje. Duna: Válka o Arrakis je impozantní strategií, v níž probíhá boj o pouštní svět, a máte možnost naplno definovat jeho osud. Pokud hledáte hru, která vám dokonale přiblíží svět Duny, je to ideální volba. Nemám proto problém pro tento titul zvednout palec nahoru, protože si pozornost zaslouží. Pravděpodobně navíc letos nic výraznějšího nepřijde, takže před sebou možná máme deskovou strategii roku 2024.
Za poskytnutí kopie hry Duna: Válka o Arrakis a Duna: Válka o Arrakis - Kosmická gilda děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.