Hlavní obsah

Heroes of Might and Magic V - Návrat ke kvalitám třetího dílu

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Čtvrtý díl série Heroes of Might and Magic představoval dost zásadní selhání, které mělo potenciál známou značku zničit. Nakonec však přežila a dostala další díl, na němž je patrná touha po návratu.

Článek

Gryfí říše je opět v ohrožení

Jako dnes si pamatuji na den, kdy jsem poprvé viděl úvodní video k Heroes of Might and Magic V. Střet démona a statečného válečníka byl impozantní záležitostí, kterou bych označil za něco nezapomenutelného, přestože jsem následně během let viděl samozřejmě daleko lepší okamžiky. Tento aspekt ale rozhodně tvoří základy toho, proč se právě k tomuto dílu tak rád vracím. Příběh je tu tvořen několika taženími, jež nestartujete s nikým jiným než se statečnou hrdinkou, mající za úkol vysekat svého milovaného z problémů. Tím však celá zábava pouze začíná, jelikož poté přicházejí na řadu další hrdinové, kteří taktéž chtějí hráči prezentovat svůj příběh a především frakci, k níž náleží.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Správná výstroj často rozhoduje bitvy.

Nabídka uskupení je tu dosti podobná tomu, s čím vás nechal pracovat třetí díl, jen jich je tedy bohužel o něco méně. Fanoušci Soutoku, Tvrze či Pevnosti mají smůlu. Plesat však stále mohou ti, jimž k srdci přirostla Kobka, Nekropole, Azyl, Hvozd, Peklo nebo také Akademie, protože tito tu naštěstí neschází. Počítat však trochu musíte s tím, že nabídka jednotek nebude všude stejná, jelikož – jak už to tak bývá – i návraty ke kořenům disponují inovacemi a v případě některých hradů zkrátka došlo k obohacení celkové nabídky o nějaké ty nováčky či odstranění dobře známých oblud, jejichž absenci tvůrci vysvětlují odchodem k jiným frakcím. Harpiím se zkrátka u Kobky nelíbilo.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

S hrdiny si lze možné pohrát.

Absence některých figur pak není tím jediným, co je u měst nového. Jejich vývoj je nyní pevně navázán na to, jakou má metropole úroveň. Bez postavení dostatečného počtu budov tím pádem nemáte šanci realizovat další stavbu. Tím pádem rozhodně nepočítejte s tím, že jednou z vašich prvních budov bude maximálně vylepšená radnice. Smůla. Tentokrát to je bohužel jinak. Došlo ale k návratu myšlenky absence nutnosti si ve finále volit mezi budovami. Zkrátka a dobře, postavit můžete na konci vše bez toho, aby vám po realizaci stavby byla jiná uzamčena, což je super, jelikož u čtvrtého dílu bylo zkrátka otravné si volit mezi drakem či hydrou nebo jinými finálními variantami.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Postavena jsou před vás středně velká bojiště.

Nabídnuto je vám vždy sedm elementárních kousků. U Azylu na vás kupříkladu čekají oblíbení sedláci generující penízky, lučištníci, zbrojnoši, gryfové, mniši, jízda a také andělé. Zkrátka a dobře, vše, po čem fanoušci Azylu bezpochyby toužili. Jinde pak máte dobře známé jednotky, avšak vedle nich též nové, což je třeba případ Akademie, kde už bohužel nejsou žádné nagy. Avšak bojovníka s více údy přece jen dostanete, takže netřeba smutnit příliš. Tak nějak napůl cesty Heroes of Might and Magic V zůstal nejen po stránce jednotek, nýbrž také hrdinů. Už tu nemáme otravné panáky běhající po bojišti a kosící zástupy.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Pekelník pravého hrdinu nezastaví.

Konečně jsou pryč, jenže to neznamená absenci jejich aktivního vměšování do bojů. Stále dokážou sekat hlavy, i když v menší míře. Všichni pak disponují magií a dodatečnými schopnostmi pevně napojenými na jednotlivé vývojové stromy, které jim během hraní definujete po bitvách či otevření dostatečného počtu truhel obsahujících zkušenosti, peníze nebo artefakty. Jak však bylo řečeno, vliv na bitvy mají, avšak nelze ho vnímat výrazně negativně. Pokud jde pak o bitvy samotné, ty stojí na silných základech, díky čemuž si je opravdu budete po celou dobu hraní vychutnávat. Vlastně jsou krásnou ukázkou evoluce série.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Obléhání vždy v Heroes of Might and Magic V končí masakrem.

Hlavní slabinou Heroes of Might and Magic V je pak vizuál. Léta se na tomto kousku bohužel dost podepsala, přičemž sázka na 3D je vyloženě něčím otravným, co vám dost kazí celkový zážitek, jelikož ne vždy budete putovat tam, kam původně kliknete. Ale takový je život, jelikož člověk zkrátka nemůže mít vše, a když dojde na evoluci, ne vždy je dokonalá.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Nyní budeš trpět.

Heroes of Might and Magic V se vrací svým způsobem ke kořenům série

Čtvrtý díl zkrátka selhal. Ano, zpětně ne až tak extrémně, jak bylo v dané době prezentováno, avšak sérii moc nepomohl. Heroes of Might and Magic V je v tomto ohledu jiný. Vrací se totiž ke kořenům série, nebo lépe řečeno k principům, s nimiž přišel třetí díl, s několika dodatečnými inovacemi. Máme tu dobře známé jednotky, propracovaný herní svět a vylepšené bitvy, které probíhají pěkně ve 3D, jehož dopad může být na jednotlivce odlišný.

Foto: Ondřej Zeman / Heroes of Might and Magic V

Heroes of Might and Magic V

Stojí Heroes of Might and Magic V i po letech za to? Samozřejmě že ano. Jedná se totiž o úspěšný návrat ke kořenům série, bez něhož by teoreticky nemusela uspět. Jen tedy ten vizuál mohl být zvolen lépe. V příštím článku se pak podíváme na zásadní expanzi Heroes of Might and Magic V, která je teoreticky lepší než samotný základ.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz