Článek
Poznejte Hordu na vlastní kůži
Jak napovídá samotný název této samostatně stojící expanze, prim hrají v rámci tažení Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East skřeti. Ti jsou zpočátku silou, na niž si leckdo vyskakuje, stejně jako jinde, tak i zde pomaličku časem získají dost sil na to, aby ukázali všem nepřátelům svého druhu, zač je toho loket, přičemž jejich prvním soupeřem je po válce toužící Azyl plný odpadlíků. Kampaň za tuto rasu je opět jen jednou z řady, jelikož obdobně jako v základní hře tu máme také další příběhy, jež je třeba převyprávět. Všechny opět stojí za to, tím pádem má smysl si jednotlivé dějové složky dát. Nutno pak podotknout, že zde můžete počítat jak s titulky, tak dabingem, díky čemuž se některým bezpochyby dost uleví.

Tak tohle bude bolet
Jejich absolvování vám pak může zabrat až padesát hodin, což je velmi slušná herní doba. Jakmile pak budete mít hotovo, není nic snazšího než sáhnout po volnějším formátu nenavázaném pevně na příběh. Map, jimž se máte možnost vydat vstříc, je tu hromada s různými podmínkami vítězství, takže je nač se těšit. Předtím, než do většiny z nich zamíříte, však vždy musíte zvolit hrad, jehož zájmy budete zastupovat. Celkem jich tentokrát máte k dispozici osm.

Alternativy vám poskytují různé statistiky.
Kromě Azylu, Nekropole, Akademie, Pekla, Hvozdu a Kobky je tu též Tvrz a Pevnost. Zatímco ale Tvrz stojí na dost podobných základech jako v minulosti, v případě Pevnosti došlo k výrazné transformaci, jelikož už nadále není hradem hyder a bazilišků, nýbrž fousatých brad majících vše potřebné k ovládnutí světa. A přesně tento fakt je bezpochyby jedním z důvodů, proč lze Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East prezentovat jako kousek, co je lepší než základní hra. Máme zde totiž daleko více obsahu, a to stále ještě nebylo prezentováno vše, co tento titul nabízí. Dost zásadní novinkou je skutečnost, že opravdu každý z hradů disponuje rovnou dvěma stupni vývoje pro jeho jednotky.

Na mapě musíte čelit nováčkům.
Tedy přesněji řečeno, dvěma alternativami, mezi nimiž si je možné vybrat poté, co postavíte strukturu upgrade stávající struktury, která vám za normálních okolností otevírala povýšení pro vašeho bojovníka. Alternativní verze může být obdařena jinými benefity než původně nabízená varianta, takže třeba když si u Azylu namísto Kušníka uděláte Mistra kuše, vede to k tomu, že má sice střelbu přes celé pole bez postihu, avšak není tak efektivní. Dostupných sil je naštěstí dost. Následná podoba vojska díky tomu může být neskutečně pestrá, protože v něm můžete mít kombinaci alternativních verzí jednoho bojovníka nebo zajímavý mix složený z obou sfér, což je zkrátka super.

Střety s trpaslíky jsou zdlouhavé.
Finálním esem je pak samotná Pevnost spolu s Tvrzí. Obě frakce jsou z podstaty věci unikátní, zajímavější je však druhá zmíněná. Obsahuje totiž hromadu skřetů, jejichž hlavním esem je krvežíznivost, s jejíž pomocí dokážou lépe odolávat nepřátelským úderům, a navíc v některých případech dostávají dodatečné schopnosti či statistiky. Goblini, kyklopové, kentauři a další zástupci tohoto hradu jsou ultimátními válečníky, pro něž je primární neustále se hnát kupředu. Zastavovat není moudré, protože to vede jen k oslabení vašich sil. Trpaslíci pak disponují runami, ty však nejsou až tak zajímavé, nebo minimálně takový pocit jsem z toho při hraní měl.

Někdy jsou nepřátelé tak velcí, že je ani kamera nezabere.
Je tedy Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East skutečně lepší než základní verze?
Fakticky bych se nebál říct, že ano. Z čeho tak soudím? Primárně ze skutečnosti, že oproti základu tento kousek fakticky za velmi podobnou hodnotu nabízí hráči nové hrady, jednotky a také lepší balanci. Zbytek zůstal veskrze totožný, což je do jisté míry dobře, jelikož proč posouvat něco, co je takřka dokonalé. Škoda jen, že 3D stále nejede úplně na 100 % a aktuálně nevypadá úplně nejlépe, avšak když člověk hraje nezávislé projekty, bude vizuál tím posledním, na co si reálně stěžujete.
Stojí Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East i po letech za to? Zřejmě více než základ. Je to totiž kousek, který rozpracovává kvalitní myšlenky a posouvá je o pár krůčků dále. Navíc tu máme zajímavou novou frakci, takže důvod k hraní určitě je. Jedinou slabinou je bohužel vizuál. V příštím článku se pak podíváme na Might and Magic Heroes VI, kde zřejmě už tolik důvodů ke chvále nebude.






