Článek
I střílečky mají svůj příběh
John Carmack jednou prohlásil, že ve střílečkách je příběh stejně důležitý jako v pornu. Bezpochyby to u většiny z nich platí, což ovšem neznamená, že by v nich příběh nebyl, avšak většinou je dost povrchní. To samé ovšem nelze říci o jejich vývoji a také příbězích s nimi spojenými. Reálně je těch historek dokonce tolik, že o nich vyšla kniha Hurt Me Plenty, zaměřená na tituly, v nichž máme drsné hrdiny disponující zbraněmi, jež se nebojí použít proti všemu, co má tu odvahu jim stanout v cestě. Leč má tento kousek na poměry tohoto knižního formátu „pouze“ 466 stránek, jedná se o masivní knihu, která nadchne prakticky ihned, jak se vám dostane do zorného pole.

Vše musí nějakým způsobem začít.
Už jen zvolený tvar je něčím, co ji činí specifickou. Rozvinutí do šířky zkrátka není úplně běžné, jelikož častěji tvůrci svá díla formují tak, aby měla řádnou výšku. Tentokrát je tomu ale jinak. Vše pak startuje tradičním úvodem, jenž naznačuje, co přesně vás bude očekávat na následujících stránkách a že toho není úplně málo. Máme tu totiž střílečky, které se objevily mezi léty 2003 a 2010, přičemž jich rozhodně nedorazilo málo, na to si můžete vsadit, přestože jste, stejně jako já, o většině nikdy jistě neslyšeli, což je zkrátka problém videoher jako takových. Stabilně jich totiž vychází záplava a do historie se proto ve finále zapisují jen ty nejlepší.

U rozhovorů pak vždy můžete najít také poznámky.
Než se ale ponoříte do čtení opravdu naplno, ještě si s tvůrci této nádherné knihy musíte osvětlit, jak se vlastně změnil vývoj, a také objasnit pojmy, jimiž je tato kniha doslova prošpikovaná, jelikož bez toho by to zkrátka nešlo. I když, popravdě, pořádně si projít rozbor od některého z tvůrců stříleček by měl asi každý řádný recenzent, jelikož by mu i dnes mohl něco dát. Pojďme ale konečně k samotným titulům, které tu najdete, protože je jich překvapivě hodně. Samozřejmě tu najdeme takové, o kterých slyšel někdy snad každý, krom nich se ale na stránkách tohoto díla nacházejí též kousky, jež pravděpodobně zná jen pár vyvolených a možná i ti na ně už zapomněli.

Rozhovory jsou za všech okolností hutné.
Jen tak namátkou z těch známějších tu najdete třeba druhý Battlefield, oba díly BioShock, první Borderlands nebo také Crysis, který prakticky dodnes patří mezi jedny z revolučních projektů. Už bylo ale dost těch známých, podívejme se na druhou stranu barikády, kde jsou ti zapomenutí. Znáte třeba Chex Quest 3? Nic vám to neříká? Upřímně se ani nedivím, už v té době to musela být neskutečně zastaralá záležitost. A co Xenus II: White Gold? Ani ten vám do cesty nepřišel? Tak to asi není třeba příliš smutnit, jelikož indie roku to fakt nebyla. A podobných jsou tu hromady, přičemž některé mají zajímavější příběh než jiné. Kromě zástupu her vám kniha Hurt Me Plenty nabízí také nemalý počet rozhovorů.

Některé tituly jsou nezapomenutelné.
Prostor dostává tvůrce geniálního titulu Garry's Mod Garry Newman nebo Ken Levine, kterého bezpochyby zná každý fanoušek série BioShock. V této části se můžete dozvědět více o tom, co tvůrce během jejich kariéry zklamalo, kam by chtěli své série často směřovat a jakým způsobem se kupříkladu rozhodují při implementaci nových prvků. Dozvědět se toho můžete zkrátka hromadu. Všechny rozhovory jsou pak, stejně jako zbytek obsahu, doprovázeny hromadou tematických obrázků z her, na nichž vývojáři pracovali během své kariéry. Osobně mi jednotlivé pasáže orientované právě na autory přišly nebývale zajímavé. Ve finále bych pak rád dal do popředí celkové zpracování. Kniha Hurt Me Plenty je totiž vytištěna na velmi solidním papíře, stejně tak i fotky, které v ní najdete, mají odpovídající kvalitu.

Ne každý prezentovaný titul budete znát.
Každá stránka Hurt Me Plenty má říz
Jen málokdo by očekával, že za střílečkami mohou být kvalitní příběhy. Realita je však taková, že každý kus, který nám kniha Hurt Me Plenty prezentuje, právě zajímavým vyprávěním stojícím za jeho vznikem disponuje, přičemž je úplně jedno, zda se jedná o skutečně velký titul, nebo FPS, která už je dávno zapadlá. Vždy existuje něco, čím čtenáře dokáže na pár minut zaujmout. Samozřejmě nejsou to žádné velké texty, avšak i tak mají vždy své kouzlo. Pokud patříte mezi fanoušky stříleček a herního průmyslu, je tohle ideální cesta, jak se o FPS mezi léty 2003 až 2010 dozvědět více.
Za poskytnutí knihy Hurt Me Plenty na recenzi děkuji české společnosti Xzone.






