Hlavní obsah
Hry

Karak představuje přístupné rodinné RPG pro každého

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ondřej Zeman

Dávná pevnost otevírá své brány hrdinům. Někteří najdou štěstí, jiní smrt. Všichni však zažijí něco, nač jen tak nezapomenou, protože útroby Karaku jsou plné intenzivní zábavy.

Článek

Jakožto velký fanoušek Warhammeru jsem dlouho znal slovíčko Karak jako pojmenování pro trpasličí pevnost. Namísto Karackého Osmivrcholu jsem měl možnost v deskovce Karak vyrazit vstříc útrobám starodávného křížáckého sídla, které už řadu dekád úpí pod nadvládou nenasytného draka a různých dalších entit toužících po tom mi znepříjemnit život.

Těšit se tu můžete na klasickou sestavu

Zpočátku jsem si se svými svěřenci v kroužku deskových her vybral hrdiny. Škála byla pestrá. Mezi postavami nescházel kouzelník, zlodějka, nebo válečník. Každý z nabízených reků dává hráči k dispozici dvojici unikátních schopností, které ho odlišují od ostatních. Zatímco mág si do hry přináší dovednost užívat svitky bez toho, aby je musel zahodit, tak šermíř má možnost si znovu hodit kostkou v případě, že mu padne jednička. Zajímavou postavou je bezesporu černokněžník, který si může ubrat život, aby se v boji o jeden bod posílil a porazil tak soky, na něž by často nestačil.

Foto: Ondřej Zeman

Na počátku je vždy jen jedno políčko

Základní myšlenka hry samotné je relativně jednoduchá. Všichni startují z jednoho bodu, načež se vydávají objevovat chodby, které náhodně vytahujete z hromádky, takže když ji řádně zamícháte, rozhodně se nemůže stát, že by byl další průchod stejný jako ten předchozí. Přiložené dílky prezentují různé chodby, vždy je však nutné přikládat je k dílu, na kterém aktuálně stojíte. Jakmile odhalíte další část pevnosti, musíte na ni umístit také žeton, který vytáhnete z pytlíčku. Někdy můžete vytáhnout slabou krysu, či uzamčenou truhlu, jindy zase děsivého padlého, který je to, do čeho se transformovali neúspěšní hrdinové. Je to hodně o náhodě, takže ne vždy se vám bude dařit prokousávat Karakem bez toho, aby tekla vaše vlastní krev.

Foto: Ondřej Zeman

Hrdinové dokáží zaujmout nejen schopnostmi, ale také vzhledem

Hrdinové tu však nemají klasický formát vývoje, jejich primárním evolučním prvkem jsou předměty, které padají z poražených nepřátel. Práce s nimi tím pádem není příliš náročná. Stačí si hlídat hodnoty a počet magických svitků, které následně máte možnost využít jednorázově v boji. Samotné střety stojí primárně na dvojici kostek určujících to, zda v šarvátce uspějete, nebo se budete muset stáhnout. K hozené hodnotě je možné vždy přičíst sílu vašich zbraní a pokud chcete, tak po hodu také magické svitky, díky čemuž hrdinové dokáží po čase složit i drsnější monstra, než jsou kanálové krysy odměňující ty, co je porazí, pouhou dýkou. Zajímavé je, že předměty z herního pole nemizí, takže když si vyměníte zbraň a váš kamarád/soupeř aktuálně nemá žádnou, klidně ji po vás může převzít, a tak se posílit.

Foto: Ondřej Zeman

V plné výstroji vypadají hrdinové vždy lépe než bez ní

Cesta chodbami Karaku může skončit více způsoby. Asi „nejjednodušší“ variantou je zabít draka. Ten má sice rovných patnáct životů, avšak když se zadaří, dokážete ho sundat po zabití dvou krys a jedné mumie, v jejichž útrobách je posilující svitek. To však není jediná z cest, jak vyhrát. I drakobijec může prohrát v případě, že se setká s člověkem, který více než po střetu s drakem toužil po truhlách, protože vítězství stojí primárně na získaných pokladech, k nimž se dostáváte až na výjimky primárně skrze těla kostlivců strážících klíče k truhlicím.

Expanze Karak: Regent navyšuje šance slabších

Ne vždy se vám bude při hraní Karak dařit. Je možné, že vaše postava bude narážet na příliš náročné protivníky, nebo prostě jen zamíří špatným směrem. A přesně pro prohrávajícího hráče se stane pomyslnou formou záchrany rozšíření Karak: Regent. To totiž přináší do hry temnou entitu, která po nalezení určitých dílků mapy posedne nejslabšího hráče a následně v jeho kůži začne bojovat o vítězství. Hlavním faktorem, jímž se liší od obyčejných hrdinů, je skutečnost, že má k dispozici schopnosti všech zúčastněných.

Foto: Ondřej Zeman

Expanze Karak: Regent přináší také nové dílky

Ano, čtete správně. Když se „bitvy“ o pevnost účastní hraničářka, zlodějka, válečník a bojový mág, tak má Pán Karaku přístup ke všem schopnostem dle výběru, takže nic mu nebrání se teleportovat dle libosti, objevovat místnosti bez toho, že by do nich vstupoval, nebo vyhrávat souboje s protivníky, přestože nehodí vyšší než požadovanou hodnotu. Samotná škála postav byla rozšířena o čtveřici nových reků lačnících po dobrodružství.

Těšit se díky tomu můžete na barbara, bojového mága, hraničářku a akrobatku. Každý si samozřejmě opět přináší do boje dva unikátní prvky. Abych se zde příliš nerozepisoval, podívám se pouze na poslední zmíněnou. Ta si může do slotů pro svitky dát dýky a následně je v boji stabilně používat jako posílení. Na objevené mapě je navíc schopna urazit osm polí, což jí dává výhodu při utíkání k uzamčené truhle.

Foto: Ondřej Zeman

Dýky dokáží natropit slušné škody

Vedle zloducha přebírajícího kontrolu nad nejslabším kusem a nových hrdinů přináší toto rozšíření také čerstvá kouzla a též dílky, na nichž dochází k prolévání krve. Ty jsem si z něj osobně zamiloval nejvíce, protože jsem velkým fanouškem PvP, takže střety v arénách jsem si dost vychutnával. Jakožto celek je Karak: Regent velmi dobrou expanzí, kterou má rozhodně smysl základ rozšířit.

Foto: Ondřej Zeman

Souboj dvou titánů

Perfektní RPG pro celou rodinu

Karak představuje výborný startovní bod prakticky pro každého, kdo nemá s RPG žánrem žádné zkušenosti, avšak přeci jen by si chtěl zkusit, jaké je to být hrdinou čistícím tunely plné monster. Úplně nadšení z něj pravděpodobně budou mladší hráči. Před ně je totiž postaven jednoduchý, snadno pochopitelný formát se zajímavými hrdiny, do něhož během chvíle vniknou, načež jim je dána obrovská porce zábavy. Ta nikdy nemá zcela totožnou podobu, takže ani po desátém průchodu nebudete prožívat pocit, že byste vše už viděli. Ano, určité situace se možná zopáknou, avšak v jiných prostorách a odlišným způsobem.

Foto: Ondřej Zeman

Karak 5

Jistým zpestřením je pak zakomponování rozšíření Karak: Regent, které vedle nových hrdinů přináší také nové možnosti v podobě arén a především Pána Karaku, jehož duch dokáže optimalizovat obtížnost tak, aby si nemohl být ani ten nejsilnější bojovník jist tím, že jeho jízda opravdu skončí reálným vítězstvím. Hru jsem zkoušel rovnou na třech věkových skupinách a ani jednou neselhala. Spíše naopak. Pokaždé zaujala natolik, že jsem následně mohl na hrající vytasit komplexnější titul. Největší zábavu však prožívala nejmladší skupina hráčů naprosto pohlcená hrou na hrdiny, takže aktuálně jsem rozhodnut při příští návštěvě školky minimálně u starších dětí vytasit vedle už dobře známých deskovek právě Karak.

Za poskytnutí kopie Karak a Karak: Regent děkuji českému distributorovi hry, společnosti Albi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz