Článek
Duna: Zrada se zaměřuje na boj o Arrakis v úzkém kroužku
Duna je značkou, která nemá o adaptace nouze. Na poli deskových her patří dnes představená karetní hra Duna: Zrada mezi ty jednodušší. Nebo minimálně v rámci komplexnosti a zpracování pravidel je možné s tím takto pracovat. Děj tohoto kousku se zaměřuje na fázi předtím, než došlo k napadení Duny. Atreidi mají jasno, že jim Harkonneni jdou po krku, jenže neví, kdo je s nimi, a koho se naopak nemusí obávat.
Počet hráčů: 4– 8
Herní doba: 40 minut
Věk: 14+
Hráči se proto rozdělí do dvou frakcí. Na jedné straně máme Atreidy, zatímco na té druhé jsou Harkonneni. Samotná škála postav je pak v Duna: Zrada tvořena tím, kolik se partie účastní hráčů. Pokud máte maximální počet, tak bitvy o budoucnost svých rodů účastní i Rabban nebo Lady Jessica. Když naopak máte po ruce pouze tři další hráče, máte tu hlavy rodu a dvojici „sluhů“, z nichž každý patří k jednomu vznešenému domu.
Karty identity dostanete v karetní hře Duna: Zrada náhodně. U všech postav pak můžete počítat s tím, že těží z odlišných symbolů a trpí postih kvůli odlišným faktorům, Leto kupříkladu dost ztrácí v momentu, kdy je pod útokem, zatímco jeho sok baron Harkonnen už od počátku zná své spolubojovníky, protože po fázi identity dochází k momentu, kdy všichni věrní rodu Harkonnen zvedají ruce. Následně si máte možnost vybrat dvě ze tří karet vlastností, načež je zamícháte a položíte před sebe, kvůli čemuž vlastně ani vy sami často nevíte, co před vámi je.
Hra pak probíhá v Duna Zrada tak, že je rozdělena celkem na šest kol. V prvních třech si berete z nabídky akční karty. Ty si můžete vybrat podle symbolu v pravém horním rohu, nabízené akce nebo zkrátka proto, abyste oklamali své nepřátele. Během této etapy je možné do jisté míry odhadnout, kdo za jakou stranu kope. I když nikdy nevíte, protože někdo zkrátka jen blafuje a snaží se svést nepřátele ze své stopy.
Po fázi Akčních kol nastává etapa zaměřování, která je rozvržena v Duna: Zrada na dvě kola. Během ní si vybíráte zaměřovací karty. Umístit na kartu identity některého z hráčů můžete útočné, i obranné karty. V každém ze zaměřovacích kol umísťujete pouze jednu kartu. Na jednoho hráče může být umístěna až trojice karet, aby se některý z vašich neoblíbených přátel nestal cílem „výpadu“ všech.
Za předpokladu, že je někdo terčem útoku jeho tým ztratí jeden bod. Když se jedná o Leta nebo jiné členy jeho rodu musíte si odečíst bodíky dva, protože zradu těžko snáší. Vyhnout se výpadu nepřátel můžete pouze užitím speciální karty, kterou přinutíte nepřítele, aby zaměřil svou pozornost na někoho jiného.
Hra končí šestým kolem, které je fází bitevní. V ní posunujete bodovací ukazatel podle toho, jaké karty jste obdržely a jaké z nich vám zůstaly v ruce. Jakmile máte vyhodnoceno boj o Arrakis je v Duna: Zrada rozhodnut a planetu získá vítězný rod, zatímco poražený upadne v zapomnění.
Klamání vašich nepřátel si budete v Duna: Zrada užívat
Na poli her pracujících s myšlenkou skryté identity patří Duna: Zrada mezi jedny ze zásadnějších projektů. Do jisté míry to samozřejmě dělá propojení se známou značkou, které umocňuje celkový dojem, protože zkrátka prožíváte na vlastní kůži chvíle před invazí na Arrakis.
Koncept je to velmi funkční. Samotná hratelnost pak stojí na relativně jednoduchých základech tohoto žánru, takže jste schopni si hru zahrát i s těmi, kteří nemají k deskovkám úplný vztah. Osobně právě to považuji za velké plus. Za předpokladu, že tedy hledáte něco, co si dát před premiérou a nemáte moc rádi složité záležitosti, tahle karetní hra je dobrou volbou právě pro vás.
Za poskytnutí kopie hry Duna: Zrada na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.